שו"ת הלכתי עם הגר"מ מאזוז בהלכות הנוגעות ליום כיפור

הלכות מחילה, פדיון תענית, נוסח אמירת הכפרות ואדם שמקיא בכוונה בערב כיפור כדי לאכול עוד • מגוון תשובות הלכתיות שענה ראש ישיבת כסא רחמים, הגר"מ מאזוז בקצרה לשאלות תלמידיו

מגוון עצום של שאילות בכל הנושאים נשלחים מידי יום לפתחו של ראש ישיבת כסא רחמים, הגאון רבי מאיר מאזוז שליט"א. לפניכם תשובות שענה בקצרה בהלכות הנוגעות לימים אלו של ערב יום הקדוש. יודגש, כי אין לסמוך על הדברים הלכה למעשה וכל אחד ישאל את רבו.

שאלה: כמה כסף זה פדיון תענית?
תשובה: ח"י שקלים זה פדיון תענית, ובשעת הדחק 5 שקלים ליום.

שאלה: מדוע בנוסח שאומרים האשכנזים לפני עשיית כפרות: "בני אדם יושבי חושך" וגו', הוסיפו תיבות "בני אדם", הרי הפסוקים יושבי חושך וגו' מקורם מתהלים (פרק ק"ז), ושם אין תיבות אלו?
תשובה: לפי מנהגנו אין אומרים פסוקים אלה כלל רק זה חליפתך וכו'. ואולי הטעם שאומרים "בני אדם" שלא יובן שמדברים על אנשים מסוימים היושבים בבית סהר (כפשוטו של מקרא), אלא כולנו בערב יוהכ"פ לפני הכפרות בבחינת יושבי חשך וצלמות וגו'. ואולי באו לרמוז שעושים כפרות באשמורת הבוקר (ע"פ הקבלה) כידוע.

שאלה: אדם שאכל בערב יום כיפור, ורוצה להקיא האוכל ולאכול שוב כדי לקיים עוד מצוה של אכילת ערב יוה"כ, האם מקיים בזה עוד מצוה או לא?
תשובה: אינו מקיים בזה עוד מצוה, ואדרבה עובר על בל תשחית שמקיא מאכלו הראשון, וזו דרך היוונים שעושים אפיקטויזין (שבת פכ"ב מ"ו). ולדעת הפוסקים שאם אכל והקיא אינו מברך ברכת המזון על מה שאכל (עיין בן איש חי שנה ראשונה פרשת חוקת אות י"ג), נמצא שלא הרויח כלום במה שהקיא (בכוונה) ואכל שוב. ואפוכי מטרתא למה לי?

שאלה: אדם שפגע בי קשות במשך כל השנה, בא בערב כפור לבקש מחילה, ואני יודע שישוב לסורו אחרי תקופה קצרה, האם אני חייב למחול לו?
תשובה: אינך חייב למחול לו, רק אם יבטיח בפני שני עדים שלא יחזור לסורו.

שאלה: אדם שרב עם מישהו שפגע באביו, האם צריך לבקש ממנו מחילה?
תשובה: אינו צריך לבקש מחילה רק לפנים משורת הדין, ויסביר לו שלכבוד אבא עשיתי זאת. ועיין בהוריות [י"ד ע"א] גבי ר"מ ורשב"ג.

שאלה: האם ההורים צריכים לבקש מחילה מילדיהם על כך שפגעו בהם? ואם כן, מדוע השמיטו זאת הפוסקים?
תשובה: בדרך כלל ההורים פוגעים לשם חינוך או שנראה להם שזו הדרך הנכונה. ובכהאי גוונא אין צריך מחילה. וילד גדול אסור להכותו או לפגוע בו, והעושה כן עובר משום לפני עור לא תתן מכשול, כמבואר בגמרא קידושין (דף ל"ב ע"א).

שאלה: אדם שדיבר לשון הרע על חברו, האם צריך לבקש ממנו מחילה?
תשובה: צריך לבקש (אפשר גם בכתב), אלא אם כן הוא חטא כנגדו. ואם חברו אינו יודע שדיבר עליו, עדיף לשתוק.

שאלה: בנערותי לא נהגתי בכבוד הראוי לסבתי ע"ה. עברו שנים ואני רוצה לבקש סליחתה. אמרו לי שעלי לעלות לקברה עם מנין גברים, ולומר נוסח בקשת סליחה, אולם אני בת כהן ונשואה לכהן, ואין לי בבני משפחתי מנין גברים שאינם כהנים. כיצד עלי לנהוג?
תשובה: תביאי אנשים אחרים, או אפילו נשים מבנות המשפחה.

שאלה: מה שנהוג שהציבור אומרים לפני כל נדרי "מחלנו זה לזה", האם מחילה זו מועילה?
תשובה: מועילה באופן כללי, כמו שהתרת נדרים מועילה על נדרים שאינם ידועים או מנהגים וכדומה, אבל נדר ידוע צריך לפרט את הנדר.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו