צילום: יונתן סינדל / פלאש 90

הרציונל של הג'יהאד והשיפור של כיפת ברזל / פרשנות

איזה אינטרס יש לארגון הג'יהאד בהסלמה הנוכחית? בפני איזו דילמה הוא מציב את חמאס? כיצד קשור הירי בדרום למתיחות בצפון? ומהן הבשורות הטובות מכיוונה של מערכת כיפת ברזל? / מאחורי הקלעים של סבב האש בדרום

האם הג'יאהד האיסלאמי מעוניין בעימות כולל כעת עם ישראל? לפי ההתנהלות של מאז הבוקר ב6:58 כששיגר 25 טילים לעבר ישראל, ועשרות הטילים הנוספים ששיגר במהלך היום, התשובה לשאלה נראית חיובית. אך האם זה אכן האינטרס שלו או שמה הוא שליחו של גורם אחר רב עוצמה?

לדברי אבי ישכרוף, הפרשן לענייני ערבים של 'וואלה' ייתכן והתשובה לשאלה הדרומית מגיעה מצפון. לדבריו "המהלך של הג'יהאד האסלאמי נועד לכאורה לסגור חשבון עם ישראל על חיסולם של שלושה מפעילי הארגון לפני כמה ימים בגזרת רפיח במהלך ניסיון פיגוע. זו העילה המידית. אלא שההשלכות של הסלמה דה-פקטו, כלומר ירי כבד לעבר ישראל, מעלה חשש שאין מדובר כאן רק בנקמה. ייתכן שזהו מהלך איראני לגרום לישראל לשלם מחיר בדרום נגד המשך ההתקפות שלה בגזרה הסורית. קשה להאמין שהג'יהאד האסלאמי שממומן ומאומן ברובו על ידי האיראנים, היה יוזם מהלך שכזה בעל השלכות דרמטיות על רצועת עזה, ללא ברכת הדרך של האיראנים".

"וכך, בעוד ישראל מבהירה שהינה חופשית לפעול ברחבי סוריה נגד מטרות של משמרות המהפכה, ייתכן שיש מי בטהראן שמנסה לסגור חשבון עם ישראל דרך רצועת עזה, או לפחות לעורר את החזית הדרומית שלה – ובכך להסיט את תשומת הלב שלה מהצפון".

"השאלה המרכזית בסוגיה הזו הייתה ונותרה חמאס" כותב ישכרוף בטור שפירסם באתר 'וואלה'. "הארגון מיהר "לברך" לכאורה על הירי של פצצות המרגמה לעבר ישראל. צה"ל גם תקף בשעות האחרונות כמה מטרות השייכות לו ברצועת עזה. ועדיין, ניכר מפעולות חמאס בחודשים האחרונים שאין שם עניין רב בהסלמה וגם בצד הישראלי מבינים זאת. יותר מפעם אחת חמאס עצר מלחמה גם לאחר שאנשיו נפגעו – ראו אירועי "יום הנכבה", עם יותר מ-60 הרוגים פלסטינים, רובם אנשיו".

צפו בתיעוד: הפצצת מטרות ומנהרת הטרור של חמאס על ידי צה"ל


"חמאס היה גם מי שהוריד את הרגל מדוושת ההפגנות על הגדר כדי להימנע מסכנת ההתדרדרות למלחמה. יחיא סינוואר, איסמעיל הנייה, כולם מושקעים כעת במהלכים חשאיים שמובילות לסירוגין מצרים וקטאר (בנפרד לחלוטין) שנועדו להביא להסכמות על הפסקת אש ארוכת טווח בין ישראל לחמאס. אלא ששוב – נראה שיש לא מעט גורמים, אם הג'יהאד האסלאמי ואם איראן, שרוצים לערער את המציאות המעורערת גם כך בין ישראל לחמאס".

"המהלך של הג'יהאד מצליח להביך את חמאס, לפחות בדעת הקהל העזתית. בחמאס יודעים שאם אנשיו לא ימנעו פיסית מהג'יהאד המשך ירי אפילו תוך שימוש בכוח או איומים, הרי שיש סיכוי רב שעזה תמצא עצמה שוב בתוך מלחמה. אך אם יעשה זאת, תדמיתו של חמאס כארגון "התנגדות" הלוחם נגד ישראל, תינזק. הארגון יצטייר כעוד סוג של "רשות פלסטינית" שמשתף פעולה עם האויב הציוני בתמורה לשקט או הטבות כלכליות".

דובר צה"ל בערבית, רס"ן אביחי אדרעי, קשר בין הנעשה לרצועה לאיראן "הג'יהאד האסלאמי הוא ארגון טרור הממומן על ידי איראן וניזון מהאידיאולוגיה הטרוריסטית שלה. אפילו היום הוא השתמש בטקטיקות קרב איראניות. כמו שאמר מפקד בחמאס בעזה: היחסים בין שני הארגונים קרובים" אמר אדרעי.

עוד מסקנה מיום הרקטות הזה הוא כי מערכת כיפת ברזל הפתיעה לטובה. בחסדי שמים הצליחה המערכת ליירט גם פצצות מרגמה קצרות טווח שאינן בתכנון המקורי שלו לירוט, אך בעקבות שיפורים שנעשו לאחרונה במערכת ניתן לומר שהמערכת מצליחה להתמודד גם עם האתגר הזה. לצורך כך הוצבו מערכות מכ"ם בדרום וסביב רצועת עזה ונעשתה בהם התאמה לשיפור סף הרגישות שיאפשר זיהוי שיגור תוך שניות בודדות.

אויבי עמם: החשמל לעזה נותק בגלל רקטה שפגעה במתקן אנרגיה

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

על אירן ישראל מרגישה חזק על החמאס ישראל אפסיים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו