Miriam Alster/Flash90

אייכלר דורש מחברי הכנסת החרדים: להתייעץ עם גדולי הדור על חוק הלאום

לקראת ההצבעה על חוק הלאום, דורש אייכלר מחברי הכנסת החרדים שלא לקבל את ההחלטה על דעת עצמם אלא להתייעץ עם גדולי ישראל. "עצם קיומו של חוק יסוד הנוגע המעביר את מאבקי דת ומדינה מהכנסת לבג"ץ מהווה סכנה איומה לציבור החרדי"

לקראת ההצבעה על חוק הלאום, שיגר ח"כ ישראל אייכלר מכתב אל חברי הכנסת של יהדות התורה וש"ס בו הוא מביע את התנגדותו הנחרצת להצעת החוק שעלולה לפגוע בציבור החרדי, ודורש מהם להתייעץ עם גדולי הדור לפני קבלת ההחלטה כיצד להצביע.

"לקראת ישיבות הסיעה, ולפני ההחלטה על אופי ההצבעה בהצעת חוק הלאום, אבקש להביא בפניכם את המלכודת הטמונה בחוק המסוכן הזה", פותח אייכלר את מכתבו. לדבריו, "עצם קיומו של חוק יסוד הנוגע המעביר את מאבקי דת ומדינה מהכנסת לבג"ץ מהווה סכנה איומה לציבור החרדי. מכח חוק הלאום יוכל בג"ץ לקבוע בעתיד מהו לאום, מהו עם ומהו יהודי".

לדבריו, "מי שיצביע בעד החוק נותן יד ל'חוק כבוד האדם וחירותו 2'. ויישא באחריות לתוצאות במשך עשרות שנים. עלינו לזכור, לציבור החרדי יש נציגות הכנסת ובעיריות. אין לו נציגים במערכת המשפט שיתמודדו עם פרשנות הבג"ץ". אייכלר מבקש בסיום מכתבו: "אבקשכם להתייעץ עם גדולי התורה לפני ההצבעה על החוק ולא לקחת על עצמכם את האחריות ההיסטורית למכשולות הסמויים בחוק הלאום".

על פי דיווח באתר וואלה! NEWS, ש"ס ויהדות התורה דרשו להוסיף סעיף חדש בחוק הלאום כך שלא יעניק לו מעמד עליון כחוק יסוד באופן שיהיה ניתן לפסול אותו כמו חוקים אחרים שאושרו בממשלה ובכנסת. ראש הממשלה בנימין נתניהו התנגד עד כדי איום להקדמת הבחירות – מה שהוביל לנסיגת החרדים מדרישתם.

לפי גורם בקואליציה, מדובר ב"סעיף חוסם" שנועד למנוע מחוק הלאום כחוק יסוד מעמד עליון כך שיהיה ניתן לפסול באמצעות פרשנות משפטית שלו חוקים אחרים שאושרו או יאושרו. גורמים במפלגות החרדיות העבירו את נוסח הסעיף לשר יריב לוין (הליכוד) אך לא הציבו עליו אולטימטום. דרישתם העלתה חשש בליכוד מעיכוב חקיקה כך שהחוק לא יאושר עד שיסתיים מושב הקיץ של הכנסת בסוף השבוע הקרוב. ראש הממשלה התנגד לשינוי והחרדים ויתרו על דרישתם.

החרדים העלו את דרישתם מחשש שהחוק הלאום יעניק פרשנות רחבה מידי לשופטי בג"ץ בעתירות שהוגשו בסוגיית הכותל המערבי והגיור ובנושאים נוספים. ח"כ ישראל אייכלר אמר בראיון לרדיו 'קול חי' כי הנוסח הנוכחי בחוק הוא "מתנה לרפורמים", כלשונו. אייכלר טען כי הרפורמים "ישתמשו בחוק כדי להכניס תפילות רפורמיות במערכות החינוך" וכי "החוק הזה נותן להם כסף".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' התייחס אמש לנושא וכתב: "אחרי לא מעט שיחות עם גורמים בכירים המפלגות החרדיות סביב חוק הלאום מתברר שכולם שם חושבים שזה חוק רע ומסוכן (מדברים שם על מחדל חוק יסוד כבוד האדם וחירותו 2) אבל רה"מ הודיע להם שבלי חוק הלאום הוא הולך לבחירות והם מפחדים מבחירות ולכן מיישרים קו בלי לקבל אפילו את חוק הגיוס בתמורה".

לטענתו, "מה שמדהים בחוק הלאום זה שהמפלגות החרדיות בטוחות שהוא חוק רע. אבל רה"מ איים עליהן שעל זה הוא שובר את הכלים והולך לבחירות, אז כולם משחקים את המשחק שלו ונותנים לו את ההישג הזה, רק כדי שמיד אחרי שהוא יעביר אותו הוא ילך לבחירות ויבסס חצי קמפיין על ההישג הזה".

יצוין כי מסמך פנימי של התנועה הרפורמית נחשפה על ידי יאיר שרקי, ושם נכתב כי הם נערכים למאבק משפטי לקידום ערכיהם בנושאי דת ומדינה על בסיס חוק היסוד, במקרה שיעבור. המטרה של הרפורמים על פי המסמך היא "לגבות מחיר משפטי וציבורי מהמפלגות החרדיות" ולקדם פרשנות של בית המשפט שתהלום את תפישת עולמם.

על פי המסמך, במקרה שהחקיקה תושלם בכנסת בכוונת התנועה "לעשות שימוש נרחב ואינטנסיבי כדי להעניק עוגן חוקתי למהלכים המשפטיים לקידום שוויון הזכויות לזרמים הלא אורתודוכסים ולקידום חופש הדת בישראל". הטענות המשפטיות הללו של התנועה הרפורמית מגיעות על רקע העובדה שמדובר בחוק יסוד שמקדמת הכנסת, ועל כן הוא נתפש משפטית כעליון על פני חוקי הכנסת האחרים. חקיקת חוק היסוד הזה תחליש חקיקה אחרת שתפגע בפרשנות שתינתן לו על ידי בג"ץ, ועל כן התנועה הרפורמית מקווה לעשות בו שימוש.

המחברים ציינו את הסעיפים בחוק היסוד שמקדמת הכנסת שבהם הם מתכוונים לעשות שימוש משפטי. הסעיף הראשון בחוק למשל עוסק בהגדרת מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. הרפורמים טוענים כי סעיף זה "מחזק את הטענה החוקתית שמדינת ישראל צריכה לפעול בדרך המתחשבת בכל הזרמים של העם היהודי".

דוגמא נוספת נמצאת בסעיף 5, שם נכתב כי "המדינה תהא פתוחה לעלייה יהודית ולקיבוץ גלויות". לטענת הרפורמים, ניתן יהיה להתבסס על סעיף זה כדי "להיאבק בכל חקיקת גיור עתידית שתבקש להגביל את האפשרות של מתן זכות מכוח חוק השבות".

סעיף 7(א) בחוק טוען כי "כל תושב ישראל ללא הבדל דת או לאום זכאי לשימור תרבותו, חינוכו, מורשתו, שפתו וזהותו". הרפורמים יטענו, במקרה שהחוק יעבור, שהסעיף יכול להוות עוגן חוקתי משמעותי לקידום הזכויות של הרפורמים, כולל תקצוב, הפעלת תחבורה ציבורית בשבת לטובת השתתפות בפעילות התנועה ועוד.

חוק הלאום: הסיעות החרדיות התנגדו – אבל נכנעו לאיום של נתניהו

בתנועה הרפורמית ינצלו את חוק הלאום בכדי שבג"ץ יפרשן אותו לטובתם

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
11 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

חברי כנסת חרדים שקרנים!!!!
צריך להתחנן אליכם להתייעץ עם גדולי הדור????
בשביל מה בוחרים בכם,
כדי שתגידו מה שבבטן הפוליטיקאית שלכם???

הדיוט. החכי"ם החרדים שואלים את גדו"י בכל דבר במיוחד בנושא כ"כ קריטי הם לא צריכים את המלצה שלך לפנות לגדו"י

האם לא מתייעצים בכל מקרה על כל דבר קטן כגדול

אלא אם כן הבג"ץ יהיה חרדי…..
נתפלל על זה

חושף טפח מההתנהגות שנשרשה לאחרונה.
ממתי צריך להתריע על הצורך להתייעץ עם גדולי ישראל.
אייכלר כנראה יודע שהנוהג נשכח.
הוא רוצה למנוע את הפשלה הבאה, שלאחר הצהרה בפרהסיה שהחוק טוב, יצטרכו להסביר שהכוונה היתה למחיר של החלות…

החכי"ם החרדים!
בידכם למנוע את כל הכתוב למעלה!
תזכרו!
החוק הזה אם יחוקק הולך להיות בכיה ל-ד-ו-ר-ו-ת!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
אל תתפתו לאיומים של נתניהו שאינו סופר אותכם,
הוא יזרוק אותכם דקה אחרי שיעביר את החוק האיום והמטופש הזה!
ועכשיו אני מבין שלא סתם הוא הסכים לדחיה של חוק הגיוס וזה אך ורק למטרת סחיטה שיוכל להחזיק אותכם בגרון ולאיים בבחירות שדרך אגב בזמן הנוכחי לפני העברת חוק הלאום זה הרבה יותר גרוע מבחינתו,
אל תפחדו ממנו לכו לבחירות והשם יהיה בעזרכם!
זכרו:
לא עליך המלאכה לגמור,
והשם יגמור בעדכם!

אבל כבר התפרסמה הוראת רבותינו מועצת החכמים להצביע בעד חוק הלאום (ח"כ יעקב מרגי)
ואתה רואה עד כמה השמאל מתנגד בכל כוחו לחוק הלאום וזה מראה שהוא טוב לאלוקים ואדם

צריך משיח.
ככל שנרבה בלימוד התורה ונהיה עובדי ה' אמיתיים. כל שנבין מי אנחנו וכמה יש לנו כח על ידי לימוד התורה…..רק אז- ה' ילחם עבורינו ולא צנצטרך לעמוד מול חוקים כאלה…שיהודים שפלים (וסליחה…) רוצים לקבוע.
חברים שלי- עוד רגע בין הזמנים. אנחנו כיהודים שומרי תורה- נקבע עוד זמן ללימוד…אנחנו לא חייבים, בא לנו חופש…- אבל רק כך ה' יעשה עבורינו מה שהוא לא חייב לנו…(וכמה הוא עושה…אה…וכמה אנחנו כן חייבים…הה)

בושה שצריך לומר כזה דבר, מה הם לא מתיעצים כל דבר עם הרבנים?

חוק הלאום עבר למרות שעלול לפגוע בציבור החרדי,והנציגים החרדים העדיפו לוותר???
מה קורה כאן???

מה קרה לאייכלר לאחרונה שומעים אותו מידי הרבה
הוא מתחיל לפחד על כסאו???

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו