Hadas Parush/Flash90

דיון סוער במליאת הכנסת על חוק הלאום; החרדים יתמכו

מליאת הכנסת צפויה לאשר הלילה את חוק הלאום השנוי במחלוקת. מהומה במליאת הכנסת במהלך הדיון כשיו"ר 'הרשימה המשותפת' ח"כ איימן עודה הניף בד שחור בעת נאומו מעל דוכן במליאה. ח"כ אייכלר ומקלב סיכמו עם השר לוין כי יתמכו בחוק

מליאת הכנסת דנה הערב בחוק הלאום שצפוי לעלות הלילה להצבעה בקריאה שניה ושלישית. הוועדה המשותפת לחוק הלאום אישרה הבוקר את החוק לקריאה שנייה ושלישית ברוב של שמונה תומכים מול שבעה מתנגדים. הקואליציה והאופוזיציה סיכמו כי הדיון יימשך שמונה שעות שבמהלכו הח"כים ידברו על החוק, ולאחר מכן, תתקיים הצבעה שתימשך כשעה נוספת.

יו"ר הוועדה המכינה את החוק ח"כ אמיר אוחנה עלה להציג את החוק ואמר כי מדובר ב"רגע היסטורי", ח"כ עיסוואי פריג' (מרצ) התפרץ לדבריו: "תתבייש לך. צבוע ושקרן. זה רגע מביש לכנסת". הוא הוצא מהמליאה לאחר שנקרא לסדר בשלוש קריאות.

יו"ר 'הרשימה המשותפת' ח"כ איימן עודה הניף היום בד שחור בעת נאומו מעל הדוכן במליאה, כאות קלון לדבריו על "חוק הלאום הגזעני" שכעת נערך הדיון לקראת אישורו הסופי. מיד כשביצע את אקט המחאה החריג הזה, זינקו לעברו סדרני הכנסת והרחיקו אותו מאולם המליאה. גם ח"כ ג'מאל זחאלקה קרע את הצעת החוק לגזרים.

כמו כן, קבוצה של פעילים מתנועת 'שלום עכשיו', שישבה ביציע העיתונאים בכנסת, הניפו דגל שחור, במהלך נאומה של חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ), בה הם תומכים.

בינתיים, לאחר דיון ממושך בלשכתו של השר יריב לוין בכנסת יחד עם חברי הכנסת אורי מקלב וישראל אייכלר, הצליחו השלושה להגיע להבנות על נוסח לחוק הלאום שגם אייכלר יוכל לתמוך בו, בהצבעה שצפויה הלילה.

ח"כ בני בגין מהליכוד אמר בדיון כי : "זו איננה החלטה שציפיתי מהנהגת הליכוד. לפני 7 שנים הצעתי המקורית זכתה דווקא לתמיכה אבל חלפו 7 שנים, באו שנים אחרות, השתנו העיתים ושלילתה של הצהרה גלויה המחייבת שוויון זכויות לאזרחים, נחשבת היום כאילו איננה נוגדת את מה שכתוב במפורש בסמליל הליכוד – מפלגה לאומית ליברלית, ולמדנו שאין להפריד בין שני המושגים האלה, להפך, הם מהווים מיזוג ואת שניהם צריך להביא לידי ביטוי. לאומיות שאיננה מקפידה על איחודה עם זכויות האדם על זכויות האדם, מתדרדרת ללאומנות. היזהרו חברים מהניתוק הזה".

"אם איננו מצליחים בפעם הזאת לעשות טוב, לפחות נסור מרע. מה ששנוי עליך לא תעשה לזולתך, זה כל כך פשוט. בהצעה הזו נעשה ניסיון לנגוס נגיסה גסה מעבר ליכולת הבליעה של חברי הכנסת, ובנוסח הראשון היה קשה לבליעה גם על חברי הקואליציה ולכן חלו בו שינויים שכשלעצמם הם חיוביים. שני סעיפים פוגעניים הוסרו, נותר הסעיף של השפה הערבית ועליו הגשתי הסתייגות. בתנאים שנוצרו לא אתנגד לחוק אך גם לא אוכל לתמוך בו."

ח"כ ציפי לבני: "כששאלתי חברי כנסת מהקואליציה למה הם לא מביאים את אותו חוק שאנחנו יכולים להתאחד סביבו מאה חברי כנסת, הם הסתכלו עלי בחיוך ציני ואמרו שנתניהו רוצה את החוק בשביל לריב, אחרת איך ידעו שהוא יותר לאומי מיכם? מה יצא לנו מיזה שתתמכו? זו השיטה."

ח"כ יעל גרמן: "התנועה שבאה בשמו של ז'בוטינסקי מציבה בפנינו חוק שאין בו שוויון, אין אזכור בכלל לכך שאנחנו מדינה יהודית ודמוקרטית. לא פלא שהיום העברנו את חוק הפונדקאות ועכשיו את חוק הלאום, שני חוקים שהאחד הוא יוצא הפועל של השני".

ח"כ דב חנין: "החוק הזה מקדם אידיאולוגיה של ארץ-ישראל השלמה. הוא מערבב בין ארץ ישראל ומדינת ישראל, ושולל את זכות ההגדרה העצמית מהעם הפלסטיני, ובכך הוא פוגע בעם ישראל. כי לא יהיה עתיד, לא יהיה שלום ולא יהיה ביטחון לעם ישראל – אם לא יהיה עתיד, שלום וביטחון לעם הפלסטיני במדינתו העצמאית."

ח"כ אילן גילאון: "המשותף לכל החוקים האלה זה או אצבע בעין או להתריס או שחיתות לרפד את השלטון המושחת. אני מאמין שמדינת ישראל היא מדינתו של העם היהודי ושל כל אזרחיה שחיים בה, כך צריך להגדיר אותה ולא בשום אופן אחר. ואני מבין שעד שחווית השחרור הלאומי של העם השכן העם הפלשתיני לא תתממש שום דבר לא יתממש".

ח"כ סעיד אלחרומי: "אנחנו , תושבי הארץ הערבים , נמשיך להילחם בכל החוקים הגזענים מבית היוצר של נתניהו ועושי דברו . ונמשיך לגור ולהתפתח במולדת שלנו על אפו וחמתו של נתניהו וכל חבורת הגזעים הרוקדת סביבו. באישור  החוק הגזעני הזה , נכנסה ישראל רשמית למועדון הלא מכובד של מדינות גזעניות ואומללות בודדות בעולם ״

ח"כ אלעזר שטרן: "חוק הלאום הוא דחיפת אצבע לעין של אחינו הדרוזים והבדואים שמשרתים לצדנו בצה"ל ובזרועות הביטחון. לאומיות יסודה באהבה, לאומנות שורשיה בשנאה. כך גם חיילי צה"ל שנלחמים ונופלים למען המדינה הזאת, הופכים לאויבים."

ח"כ מיכל בירן: " בחוק הלאום יש דברים שמקובלים על כולם ודברים מחדשים. מה שמקובל – אינו מחדש, ומה שמחדש – אינו מתקבל על הדעת. החוק מיותר ונברא רק לצרכי הפריימריז של מפלגות הימין"

נוסח החוק קובע כי "ארץ ישראל היא מולדתו ההיסטורית של העם היהודי, שבה קמה מדינת ישראל" ו"מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, שבה הוא מממש את זכותו הטבעית, התרבותית, הדתית וההיסטורית להגדרה עצמית".

נוסח החוק מעגן בתוכו את שם המדינה "ישראל", דגל המדינה, סמל המדינה, ההמנון ואת ירושלים כבירת ישראל. הסעיף הרביעי בחוק הקובע כי "עברית היא שפת המדינה" עורר מחלוקת גדולה, לנוכח התנגדות הח"כים הערבים מהרשימה המשותפת שזעמו על הפגיעה בשפה הערבית. לפי סעיף זה, "לשפה הערבית מעמד מיוחד במדינה; הסדרת השימוש בשפה הערבית במוסדות ממלכתיים או בפניהם תהיה בחוק", כלומר בחוק אחר.

סעיף השביעי בחוק, המכונה "סעיף המריבה", עורר בתחילה התנגדות משפטית של היועץ המשפטי לממשלה, היועץ המשפטי לכנסת וגורמים נוספים, זאת מאחר שבתחילה הוא קבע כי יהיה ניתן להקים יישובים ליהודים בלבד. השר יריב לוין הוביל מגעים בין סיעות הקואליציה ונוסח הסעיף הנוכחי קובע כי "המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי, ותפעל על מנת לעודד ולקדם הקמה וביסוס שלה".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בושה שחכי"ם חרדים תומכים מחוק שנותן לגיטמציה לרפורמים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו