תניהו וראשי הרשויות הדרוזים. צילום: קובי גדעון/ לע"מ

משבר חוק הלאום: נתניהו מציע פתרון; הדרוזים יבחנו

טיוטת הפשרה: עיגון מעמד הדרוזים, מתן הטבות לבני מיעוטים המשרתים בצה"ל והכרה בתרומתם בשירות המדינה. נציגי העדה: "נלמד את המתווה ונשיב לצוות רה"מ בהקדם". ח"כ סעד: "ראש הממשלה דוחה את הפתרון למושב החורף"

ראש הממשלה בנימין נתניהו מציע לעדה הדרוזית מתווה שיביא לסיום המחאה נגד חוק הלאום. מתווה כולל עיגון בחוק של מעמד העדה הדרוזית וכן של מעמד העדה הצ'רקסית. על פיו, החוק גם יוקיר את תרומת העדה לביטחון המדינה ויכלול תמיכה במוסדות העדה, חיזוק היישובים הדרוזיים והקמת יישובים נוספים לפי הצורך, וכן את שימור המורשת הדרוזית והנחלתה.

עוד על פי המתווה שגובש על ידי הצוות שהקים לנושא ראש הממשלה בראשות מנכ"ל משרדו יואב הורביץ, השייח' מואפק טריף והשרים איוב קרא ויריב לוין, תעוגן בחוק זכאותם של בני מיעוטים בכל הדתות והעדות המשרתים בכוחות הביטחון להטבות שונות. הוחלט גם להכניס לתוך החוק להכרה בתרומתם של כל בני המיעוטים הנוטלים חלק בהגנת המדינה. במקביל, תוקם ועדת שרים בראשותו של נתניהו שתעסוק בעדה הדרוזית, תקדם את המתווה המוצע ותפקח על יישומו.

נציגי העדה הדרוזית התייחסו למתווה הפשרה של הממשלה בנושא חוק הלאום. "היום התקיימה פגישה בין צוות נציגי העדה הדרוזית, המורכב מההנהגה הרוחנית, ראשי הרשויות הדרוזיות, חברי כנסת, פורום הקצינים הדרוזים ונציגי ציבור, לבין צוות משרד רה"מ בראשות ראש הסגל יואב הורביץ והשר יריב לוין ונציג היועץ המשפטי לממשלה. לנציגי העדה הוצג מתווה. נציגי העדה ילמדו את המתווה וישיבו לצוות רה"מ בהקדם", נמסר בהודעה.

המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית, השייח מואפק טריף, תומך במתווה לפתרון המשבר שנוצר סביב חוק הלאום. בצאתו מהפגישה בלשכת ראש הממשלה, אמר השייח' טריף: "ההצעה שקיבלנו היא טובה והיסטורית. אנו חוזרים עכשיו לצפון לשבת עם ראשי הרשויות עם הקצינים הבכירים המשוחררים עם מנהיגי העדה ואנו כמובן ביחד נחליט החלטה ונשיב לראש הממשלה. אני כמובן מקווה שבאמת שההחלטה תהיה חיובית לטובת כולנו – לטובת המדינה ולטובת העדה הדרוזית. יש לנו חלון הזדמנויות שנקבל את כל הזכויות של העדה וכל זה יעוגן בחוק יסוד של העדה הדרוזית. אני אופטימי ומקווה שזה ייעשה. לאחר 70 שנה אני מאמין ומקווה שראש הממשלה מקווה לכל מילה שאמר".

חבר הכנסת סאלח סעד (המחנה הציוני) התייחס לטיוטת הממשלה שהועברה לנציגי הדרוזים במטרה לפתור את משבר חוק הלאום. לדבריו, "אני מתכוון ללמוד את המתווה היטב ולבדוק אותו על כל ההיבטים שבו. ראש הממשלה דוחה את הפתרון למושב החורף, שלא בטוח אם יתקיים בכלל בשל רצונו בבחירות מוקדמות. אם ראש הממשלה רציני בכוונותיו, שיופיע ברביעי הבא, 8.8 במליאת הכנסת בדיון המיוחד שיזמתי בנושא חוק הלאום, ויצהיר באופן רשמי, לפרוטוקול ובפני עם ישראל, כנסת ישראל ונציגי העדה הדרוזית שיגיעו לדיון, על כוונתו לתקן את חוק הלאום או לעגן בחוק יסוד את מעמד משרתי החובה".

חבר הכנסת אכרם חסון (כולנו), שעתר לבג"ץ נגד חוק הלאום התייחס לטיוטת ההצעה הממשלתית שהועברה לבכירי הדרוזים: "קיבלנו את הטיוטה. נלמד אותה לעומק ונבחן את משמעויותיה ביחד עם פורום עורכי הדין של העדה ומשפטנים שמסייעים לנו. אני לא מחפש טובות אישיות, אלא פתרון שיבטיח שוויון מלא לעדה גם עוד מאה שנה".

השר איוב קרא הגיב בסיפוק למתווה ואמר כי "אני נרגש לראות את החיבוק החם לעדה, והתוצאות שהצלחנו להביא ולתת למגזר הדרוזי ובכלל. הבעיה החוקתית שנטען שקיימת בחוק הלאום תיפתר ע"י חקיקת נוספת בחוק יסוד הצבא, בו המדינה תכיר בתרומת המשרתים בצבא, דרוזים וצ'רקסים, ותיתן להם העדפה בדיור".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו