המשלחת הישראלית לאו"ם. צילום: אמיר לוי, פלאש 90

נתניהו: "מודה להיילי שהובילה מאבק נגד הצביעות של האו"ם"

המערכת הפוליטית בישראל מגיבה בתדהמה להתפטרותה של שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי. סגנית שר החוץ: "לא הייתה לישראל ידידה גדולה באו"ם מניקי היילי. כולי תקווה שהתפטרותה היום היא הפסקה לצורך המשך פעילות ציבורית"

המערכת הפוליטית בישראל מגיבה בתדהמה להתפטרותה של שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי. "אני מודה לשגרירה ניקי היילי שהובילה מאבק חסר פשרות נגד הצביעות של האו"ם ולמען האמת והצדק של מדינתנו. דרך צלחה", מסר ראש הממשלה בנימין נתניהו.

שגריר ישראל לאו״ם דני דנון מסר בתגובה להתפטרותה של שגרירת ארה״ב לאו״ם ניקי היילי: ״תודה שעמדת על האמת ללא מורא, תודה שייצגת את הערכים המשותפים לישראל וארה״ב. תודה על הגיבוי שהענקת לישראל שהוביל לשינוי במעמדה באו״ם. תמשיכי להיות חברה אמיתית של מדינת ישראל״.

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי הגיבה גם היא לפרישה המפתיעה ואמרה כי "לא הייתה לישראל ידידה גדולה באו"ם מניקי היילי. כולי תקווה שהתפטרותה היום היא הפסקה לצורך המשך פעילות ציבורית. הזירה הציבורית זקוקה לקול הצלול והברור שלה", אל דבריה הצטרף סגן שר החוץ מייקל אורן שאמר כי הוא שמע "בצער רב על התפטרותה של השגרירה ניקי היילי שעשתה חיל למען ארה"ב, ישראל והעולם הנאור אל מול כוחות האופל באו"ם. העם בישראל יעריך אותה תמיד ומאחל לה הצלחה בהמשך הדרך".

ח"כ איתן כבל כתב: "ניק היילי, השגרירה שהגנה על ישראל כחומה בצורה באו״ם, עוזבת את תפקידה – ״אוֹי מֶה הָיָה לָנוּ.״ אני מאוד מקווה שת/יגיע שגריר/ה ציוני/ת כמוה כי באמת שלא הייתה לנו כמו היילי". חבר הכנסת נחמן שי (המחנה הציוני) אמר כי "ניקי היילי פורשת. קודם כל היא צריכה לקבל תודה גדולה מכל אחד ואחת מאתנו. היא עמדה לצד ישראל במאבקים מדיניים קשים ולא נרתעה. מה הלאה? היא תשוב".

לאחר פרישתה אמר היילי כי "אם מסתכלים על הנטייה האנטי-ישראלית שיש באו"ם זה השתנה – במיוחד עם ההחלטה להעביר את השגרירות לירושלים. אמרנו ועשינו". עוד הוסיפה: "מדינות אחרות אולי לא אהבו את מה שעשינו באו"ם, אבל הן מכבדות אותנו", אמרה. בהתייחס לעתידה, הבהירה היילי כי היא לא מתכוונת לרוץ בבחירות לנשיאות ב-2020. "אמשיך לעבוד למען טראמפ בחוץ", מסרה. ההתפטרות תכנס לתוקף בסוף שנת 2018, עוד כחודשיים.

במסיבת עיתונאים משותפת, אמר טראמפ כי היילי חשובה לו מאוד, והוסיף כי היא "מישהי שמבינה את המצב. היא באו"ם מההתחלה איתנו ועבדה איתנו בקמפיין. לפני חצי שנה היא אמרה לי: 'תשמע אחרי שנתיים, אני ארצה אולי לקחת הפסקה'. היא הייתה הצלחה גדולה בדרום קרולינה והיא עשתה עבודה מצויינת באו"ם. אנחנו עושים עבודה מציוינת בהתחלה קוריאה בצפונית הייתה בעיה גדולה עכשיו אנחנו מתקדמים".

טראמפ הוסיף כי גם מזכיר המדינה מייק פומפאו מצטער על עזיבתה של היילי ואמר שהבית הלבן והיילי יישארו בקשר. "היא מכירה את השחקנים באו"ם", אמר טראמפ, "את סין, רוסיה, הודו, כולם מכירים אותה, אוהבים אותה ויותר חשוב, מכבדים אותה. אני חושב שהעולם שוב מכבד את ארה"ב, הרבה יותר ממה שהיה שנים קודם, עשורים קודם. אנשים רוצים להיות לצידנו תראו הצבעות באו"ם, אנחנו מקבלים הצבעות מאוד חזקות. אני רוצה להודות לניקי ואני חושב שזו דרך ראויה לעשות זאת.

בתו של הנשיא, איוונקה טראמפ צייצה בתגובה להתפטרות כי "היילי שירתה את אמריקה בהצטיינות ובכבוד. היא רפורמיסטית אמיצה, ונלחמה למען האמת, היושרה והריאליזם באו"ם". טראמפ הוסיפה כי היא ובעלה ג'ארד "מודים להיילי על חברותה, ברכה אמיתית בחיינו".

שגרירת ארצות הברית באו"ם התפטרה; טראמפ: "ביקשה פסק זמן"

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו