Marc israel Sellem/POOL/FLASH90 | Marc israel Sellem/POOL/FLASH90 | |Yossi Zeliger/Flash90

מקורבי בנט: "הולכים לבחירות". נתניהו מכחיש ומנסה לשמור על הממשלה

מקורבי בנט: לאור עמדתו הנחרצת של כחלון, ללכת לבחירות בהקדם האפשרי, אין היתכנות להמשך קיום הממשלה, ביום ראשון יתואם מועד הבחירות. על פי הדיווחים, נתניהו אמר לבנט כי הוא מוכן למנותו לשר הביטחון, אבל בהמשך

‏בתום פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו״ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, התברר כי לאור עמדתו הנחרצת של יו״ר כולנו, השר משה כחלון, ללכת לבחירות בהקדם האפשרי, אין היתכנות להמשך קיום הממשלה. ביום ראשון יתואם מועד הבחירות בין ראשי מפלגות הקואליציה. כך לפי מקורבי בנט.

בהודעה רשמית מטעם משרד ראש הממשלה הכחישו את הדברים ומסרו כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום עם השר נפתלי בנט. נתניהו אמר לשר בנט שהשמועות על כך שהתקבלה החלטה על הליכה לבחירות אינן נכונות. ראש הממשלה נתניהו הדגיש שחשוב לעשות כל מאמץ כדי לשמור על ממשלת הימין ולא לחזור על הטעות ההיסטורית של 92’ כשהפילו ממשלת ימין, העלו את השמאל לשלטון והביאו את אסון אוסלו על מדינת ישראל".

עוד נמסר מטעם נתניהו כי "ראש הממשלה נתניהו עדכן את השר בנט על כך שבשלב המיידי ראש הממשלה לוקח לידיו את תיק הביטחון לאור האתגרים הקריטיים העומדים כעת לפתחה של מדינת ישראל. בתחילת השבוע ראש הממשלה יקיים שיחות עם ראשי הקואליציה והוא סומך על אחריותם של השרים שלא יעשו טעות היסטורית של הפלת ממשלת ימין".

על פי הדיווחים, נתניהו אמר לבנט כי הוא מוכן למנותו לשר הביטחון, אבל בהמשך, לא תחת אולטימטום ואחרי שיקבל הסכמה. "נדרשת הסכמה קואלציונית כדי להפקיד אותו בידייך וזה עלול לקחת זמן". ביום ראשון נתניהו צפוי להיפגש עם כחלון, שהבהיר אתמול שהוא מתנגד למינויו של בנט ומעונין בהקדמת הבחירות, וינסה לשכנע אותו להמשיך בכהונת הממשלה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו משוחח כעת בטלפון עם כל ראשי סיעות הקואליציה ואומר להם שאין סיבה ללכת לבחירות ושיש לעשות כל מאמץ כדי לא להפיל את ממשלת הימין ולא לחזור על הטעות ההיסטורית של 92’ כשהפילו ממשלת ימין, העלו את השמאל לשלטון והביאו את אסון אוסלו על מדינת ישראל. הדיונים יימשכו בתחילת השבוע הבא

כזכור, ביום רביעי השבוע הודיע שר הביטחון אביגדור ליברמן על התפטרותו מהתפקיד ופרישה מהקואליציה על רקע ההגעה להסדר עם החמאס. בתחילה נעשה ניסיון להמשיך בקואליציית 61 אך בבית היהודי הבהיר כי יסכימו לכך רק בתנאי שנפתלי בנט יקבל את תפקיד שר הביחטון. מנגד, משה כחלון שהעדיף ללכת לבחירות הטיל וטו על המהלך וגם השר דרעי העדיף ללכת לבחירות עכשיו.

אתמול נפגש ראש הממשלה עם ח"כ משה גפני, סגן השר יעקב לימצן, השר אריה דרעי והשר משה כחלון, דרעי וכחלון אמרו לנתניהו שהם מעדיפים בחירות. ליצמן ניסה לשנע את נתניהו להמשיך בקואלציית 61 ולתת לפתלי בנט את תפקיד שר הביטחון. היום נפגש נתניהו עם בנט במשך למעלה משעתיים.

הדרך להקדמתן של הבחירות מתחילה בחקיקת חוק מיוחד לפיזור הכנסת, שבו גם יצוין התאריך לבחירות – לפחות 90 יום ממועד אישור החוק, אך לא יותר מחמישה חודשים ממועד זה. כך שאם המהלך יחל בשבוע הקרוב, הבחירות יוכלו להיערך כבר ב־26 בפברואר. לפי גורמים שונים בקואליציה, חלק מראשיה מעדיפים לקיים את הבחירות בחודש מרץ. זאת גם משום שמזג האוויר כבר נעים יותר וגם מכיוון שבכך הממשלה תשלים ארבע שנים (הבחירות הקודמות נערכו ב־17 במרץ 2015).

לפי הנוהג, הבחירות בישראל מתקיימות בימי שלישי. כך שאם מעוניינים לעבור את התאריך הסמלי של 17 במרץ ניתן לקיימן כבר ב־19 במרץ. אולם נראה שתאריך זה לא ייבחר, זאת בשל הסמיכות לחג פורים שחל למחרת. לפיכך, הדעה הרווחת במסדרונות הכנסת היא שהתאריך האידיאלי לקיום הבחירות הוא ביום שלישי 26 במרץ.

בתוך כך, אמרה היום שרת המשפטים איילת שקד במפגש עם המועדון המסחרי והתעשייתי בתל אביב כי "לנוכח משבר האמון הביטחוני, חיוני למנות את נפתלי בנט לשר הביטחון כדי להשיב לישראל את ההרתעה. ישראל יכולה לחזור לנצח. לא נכון להשאיר את המצב בדרום כפי שהוא. אבל אם מחליטים שהולכים לבחירות, צריך לעשות זאת תוך שלושה חודשים, לא יותר מכך, כדי למנוע פגיעה בכלכלה, בביטחון ולהפחית את כמות השיח הציבורי הרעיל".

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו