Hadas Parush/Flash90

בג"ץ אישר: בית המחבל שרצח את רונן לוברסקי הי"ד ייהרס בשלמותו

בית המשפט העליון דחה את העתירות נגד הריסת בית המחבל שהרג את לוחם "דובדבן", סמ"ר רונן לוברסקי. השופטת וילנר וברק קיבלו את עמדת מערכת הביטחון בעוד השופט ג'ורג' קרא סבר כי יש להרוס שתי קומות בלבד, מתוך ארבע הקומות שבמבנה

בית המשפט העליון דחה הערב (ראשון) את העתירות נגד הריסת ביתו של איסלאם נאג'י, הנאשם כי רצח את לוחם "דובדבן", סמ"ר רונן לוברסקי במהלך פעילות מבצעית מלוח שיש שנזרק לעברו מאחד הגגות. השופטות יעל וילנר ודפנה ברק ארז קיבלו את עמדת מערכת הביטחון כי יש להרוס את הבית כולו, בעוד השופט ג'ורג' קרא קבע כי יש להרוס שתי קומות בלבד, מתוך ארבע הקומות שבמבנה.

בחודש ספטמבר צה"ל הודיע למשפחתו של אבו חמיד כי בכוונתו להרוס את כל הבניין בן ארבע הקומות שבו התגורר המחבל, שהשליך על לוברסקי לוח שיש מגג בית בפאתי רמאללה. על פי דובר צה"ל, הודעה על כוונה להרוס שתי קומות במבנה כבר נמסרה למשפחת המחבל, איסלאם יוסף אבו חמיד, לפני כשלושה שבועות. בשבועות האחרונים נערכה ביוזמת צה"ל בדיקה נוספת, ובסיומה הוחלט להרוס את הבניין כולו.

המבנה כולל ארבע קומות, בקומה הראשונה התגורר המחבל עם אמו ואחיו שנתון במעצר מנהלי, בקומה השנייה גרה משפחת אח המחבל המרצה מאסר עולם, הקומה השלישית מושכרת והקומה הרביעית שבבנייה נועדה לשמש את המחבל עצמו. על ארבעה מתוך ששת אחי המחבל נגזרו עונשי מאסר עולם בשל פעולות טרור שגבו קורבנות בנפש וכבר בשנת 1990 הוצא צו החרמה והריסה למבנה אשר נבנה מחדש בשנת 1996. מבנה אחר של המשפחה נהרס בשנת 2003 בשל מעורבותם בטרור.

השופט קרא, שהיה בדעת מיעוט כתב: "לו נשמעה דעתי, היינו מקבלים את העתירה באופן חלקי, כך שתהרסנה רק הקומות הראשונה והרביעית, כפי שמפורט בחוות הדעת ההנדסית, כשמחובתו של המשיב 1 (צה"ל. א"ג) לוודא כי תינקט שיטת הריסה שלא תפגע בשאר חלקי המבנה".

השופטת וילנר כתבה: "אני ערה לפגיעה שתסב הריסת המבנה לדייריו, אשר לא נטען כי היו מעורבים בתכנון הפיגוע. ברם, בשים לב למכלול השיקולים הרלוונטיים ולאור חשיבותה של הרתעה יעילה ומשמעותית בענייננו ובכלל – למען השמירה על שלומם וגופם של אזרחי המדינה, אני סבורה כי אין בפגיעות נלוות אלו, קשות ככל שיהיו, כדי לפגום במידתיותו של צו ההריסה".

היא הוסיפה ומתחה ביקורת על דעות חלק מהשופטים בבג"ץ, המבקרים את חוקתיות הריסת בתי מחבלים: "אינני שותפה לקריאות העולות בפסיקה ובספרות אשר מטילות ספק בהצדקות לשימוש בתקנה 119 .אני סבורה כי בעת הזאת, השימוש בתקנה 119 הוא מוצדק והכרחי, וזאת נוכח פסיקתו של בית משפט זה ביחס ליעילות השימוש בתקנה זו להרתעת מפגעים פוטנציאליים". לדבריה, נקיטה באמצעים פוגעניים, הדרושים לשם שמירה על ביטחון המדינה, אינה משום "פגיעה הכרחית" בדמוקרטיה, אלא היא-היא חלק בלתי נפרד מן השיטה הדמוקרטית, אשר נדרשת לעתים להגן על המשך קיומה.

יו"ר תנועת "אם תרצו" מתן פלג שמלווה את פורום "בוחרים בחיים" בו חברה משפחת לוברסקי אמר כי: "שופטי בג"ץ לא היו צרכים כלל לדון בעתירה. מצב בו ארגונים משפטיים במימון ממשלות זרות מגנים על עשרות מחבלים בשנה במטרה לפגוע במדיניות ההרתעה של המדינה, הוא מצב מסוכן ביותר. הן לחיי הציבור והן לדמוקרטיה הישראלית".

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו