Basel Awidat/Flash90

דיווח: ישראל ביקשה מארה"ב ללחוץ על לבנון במטרה לחשוף מנהרות נוספות

ישראל ביקשה מארצות הברית ללחוץ על לבנון שתחשוף מנהרות ותשמיד אותן בשיתוף עם כוחות יוניפי"ל. מקורות דיפלומטים מערביים צוטטו ב"אל-אחבאר" הלבנוני ואמרו כי ישראל מעוניינת בשיתוף פעולה של הצבא הלבנוני עם יוניפ"יל

ישראל ביקשה מארצות הברית להתערב וללחוץ על הצבא הלבנוני כדי שיחשוף מנהרות של חיזבאללה בצד הלבנוני, וישמיד אותן בשיתוף פעולה עם כוחות יוניפי"ל – כך דיווח בעיתון הלבנוני "אל אחבאר", המקורב לחזבאללה, מפי מקורות דיפלומטים מערביים בביירות.

לפי הדיווח, ישראל מעוניינת לשנות ולחזק את סמכויותיו של יוניפי"ל מתוך הטענה שחזבאללה מפר את החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם, ועל מנת למנוע ממנו לעשות זאת יש לחזק את הכוח הבין-לאומי.

בתוך כך, מקור צבאי לבנוני אמר לעיתון "א שרק אל-אווסט" הרואה אור בלונדון, כי צה"ל ביצע ארבע הפרות של הקו הכחול שמטרתן לשנות את מיקומו של קו הגבול לעבר השטח הלבנוני. לדברי המקור, "מדובר בהפרות של הריבונות הלבנונית ואנו נתמודד עם המצב בהתאם לנסיבות בשטחים. כל עוד הפעילות הישראלית מתבצעת בתוך תחומי ישראל, אין לנו כל בעיה עם זה, אך לא נרשמה להם להתקרב לשטחנו". כמו כן, המקור ציין כי "הצבא הלבנוני פרוס לאורך כל הגבול הדרומי, מצוי בכוננות מלאה ומוכן לכל אפשרות".

המקור הדגיש כי פעולות הצבא הלבנוני מתבצעות תוך תיאום מלא עם כוחות יוניפי"ל, וציין כי בפגישה שקיים מפקד הצבא הלבנוני, ג'וזף עוואן, עם מפקד כוחות יוניפי"ל, הצדדים סיכמו לעבוד בתאום מלא מבלי להביא להסלמה בשטח. "הצבא הלבנוני מעוניין ביציבות על הגבול עם ישראל, בפיקוח כוחות בינלאומיים, ואינו מעוניין בהסלמה".

אתמול דווח מפי גורמים בישראל כי הרוסים הנחו את לבנון שתטפל במנהרות חיזבאללה מצדה של הגבול. גורמים צבאיים בישראל סבורים כי לפעולה הרוסית יכולה להיות חשיבות על השטח בלבנון להאיץ את הטיפול במנהרות גם מהצד הלבנוני. גורמים מדיניים אומרים כי המשמעות של פנייה רוסית רשמית ללבנון היא למעשה מסר לחיזבאללה שהרוסים סבורים כי מתיחות בגבול אינה משרתת את האינטרסים שלהם. לכן מעריכים כי לצעד הזה יכולה להיות משמעות חיובית על השטח.

ארגון יוניפי”ל אישר אמש כי מבדיקות שביצע עולה כי אותרו על ידי צה”ל ארבע מנהרות טרור של חיזבאללה בצפון. בהודעה הארגון נמסר: “צוותים טכניים של יוניפ”יל ביצעו מספר בדיקות באתר מדרום לקו הכחול כדי לברר את העובדות. על בסיס הבדיקה העצמאית של הארגון, יוניפי”ל מאשר את קיומן של כל ארבע המנהרות הקרובות לקו הכחול בצפון ישראל”.

“יוניפ”יל עוקב באופן פעיל אחר ההתפתחויות הקשורות לגילוי מנהרות לאורך הקו הכחול על ידי צה”ל”, נמסר בפתח הודעת הארגון. “צה”ל מסר כי עד כה התגלו ארבע מנהרות לאורך הקו הכחול. צוותים טכניים של יוניפ”יל ביצעו מספר בדיקות באתר מדרום לקו הכחול כדי לברר את העובדות. על בסיס הבדיקה העצמאית של הארגון, יוניפי”ל מאשר את קיומן של כל ארבע המנהרות הקרובות לקו הכחול בצפון ישראל”.

עוד צוין כי “לאחר חקירות טכניות נוספות שנערכו באופן עצמאי בהתאם למנדט שלו, ארגון יוניפי”ל יכול בשלב זה לאשר כי שתי מנהרות חוצות את הקו הכחול. אלה מהווים הפרות של החלטת מועצת הביטחון של האו”ם 1701. זה עניין של מטריד ביותר והחקירות הטכניות של יוניפי”ל נמשכות”.

“ארגון יוניפי”ל ביקש מהרשויות הלבנוניות להבטיח פעולות מעקב דחופות, בהתאם לאחריות ממשלת לבנון על פי החלטה 1701. המצב באזור הפעולה של יוניפי”ל נותר רגוע. ההנהגה של יוניפי”ל עוסקת באופן מלא עם הצדדים להבטיח יציבות לאורך הקו הכחול ולמנוע אי הבנות על מנת לשמור על שלווה באזור”.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו