צילום: הקרמלין

טראמפ: "הנסיגה לא צריכה להפתיע", פוטין: "יש סכנה שדאעש יתאושש"

טראמפ הסביר כי ארה"ב פועלת נגד דעאש בסוריה במקום רוסיה איראן, זאת לאחר שהודיע שכוחותיו יסגו מהמדינה. מנגד נשיא רוסיה טען שנוכחות ארה"ב בסוריה לא חוקית. "עשינו את עבודתנו שם - והגיע הזמן לחזור הביתה. שאחרים יילחמו"

בסדרת ציוצים בעמוד הטוויטר שלו, התייחס היום (חמישי) נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, להחלטה שלו, שפורסמה אתמול, להוציא את כוחות הצבא האמריקניים מסוריה. חשוב לציין שבבית הלבן לא אישרו שמדובר בנסיגה מלאה כך שיתכן שעדיין תישאר נוכחות אמריקנית בסוריה.

הנשיא פתח וכתב שהיציאה מסוריה לא הייתה הפתעה. "קידמתי את הרעיון במשך שנים", כתב. "לפני שישה חודשים, כשהודעתי פומבית שרציתי לעשות זאת, הסכמתי להישאר עוד. רוסיה אירן, סוריה ואחרים הם האויבים של דאע"ש – אנחנו עושים את העבודה שלהם".

הנשיא המשיך והתייחס לתפקיד של ארצות הברית בעולם ולאובדן החיים של חיילים אמריקנים בסוריה. "האם ארצות הברית רוצה להיות השוטר של המזרח התיכון, בלי שהיא מקבלת דבר מלבד אובדן חיים יקרי ערך ומיליארדי דולרים שמתבזבזים בהגנה על אחרים, שכמעט בכל המקרים לא מעריכים את מה שאנחנו עושים?", שאל. "האם אנחנו רוצים להיות שם לעד? הגיע הזמן שאחרים סוף סוף יילחמו".

טראמפ טען שלמרות הפרשנויות בכלי התקשורת, רוסיה, אירן וסוריה אינן מרוצות מכך שכוחות הצבא של ארצות הברית יעזבו את האזור. לטענתו, זאת "למרות מה שה"פייק ניוז" אומרים. כעת הם יאלצו להילחם דאע"ש ובאחרים בלעדינו. אני בונה את הכוח הצבאי החזק בעולם בהפרש ניכר. אם דאע"ש יפגעו בנו – הם יהיו אבודים".

כדי להוכיח את התמיכה בהחלטה שלו, הנשיא ציטט גם הכרזות תמיכה של שני סנטורים חברי מפלגתו. "אני גאה בנשיא היום לאחר ששמעתי את הכרזת הניצחון שלו בסוריה", כך לטענת טראמפ כתב הסנטור ראנד פול. "לא יכולתי להסכים יותר עם ההחלטה של הנשיא. בהגדרה – זהו ההפך מההחלטה של אובמה", הוסיף הנשיא ציטוט של הסנטור מייק לי.

נשיא רוסיה פוטין התייחס בסקפטיות להחלטה הדרמטית של מקבילו האמריקני ואמר כי הוא אמנם מסכים עם טענתו שדאע"ש הובס – אך הביע דאגה מכך שארגון הטרור יצליח להשתקם ולהוות שוב איום. במקביל לדאגה שהביע הנשיא הרוסי הוא תקף: "הנוכחות הצבאית של ארה"ב בסוריה לא לגיטימית"‎.

על רקע הדיווח הבוקר בסוכנות הידיעות הטורקית אל-אנאדולו על תנועת 100 משאיות של הצבא האמריקני שעושות את דרכן החוצה מסוריה בחזרה לעירק, אמר פוטין בנאומו השנתי לאומה כי "ארה"ב אמרה פעמים רבות בעבר שהיא עוזבת את אפגניסטן, אבל הם עדיין שם ושומרים על נוכחות". למרות הודעת הבית הלבן והעדויות מהשטח – הוא הוסיף: "אנחנו עדיין לא רואים סימנים בשטח לנסיגה".

"הכוחות הדמוקרטיים הסוריים" בהובלת הכורדים (SDF) מסרו היום כי "הנסיגה תאפשר את תחיית דאע"ש ותסכן את המאבק בטרור במזרח סוריה". עוד טענו ב-SDF כי נסיגת ארה"ב עלולה להוביל ל"השלכות חמורות" על היציבות הבינלאומית. "המהלך ייצור ואקום פוליטי וצבאי באזור ויותר את העם הסורי בין ציפורניהם של צדדים עוינים", נכתב בהודעה התקיפה.

בכירים בצרפת מתחו מתחו ביקורת על התנהלות טראמפ, אמרו ש"פריז הופתעה" מהמהלך האמריקני והנימוק לפיו דאע"ש הובס והצהירו: צבאנו ימשיך לשהות בצפון סוריה לצד הכוחות הכורדים וגורמים נוספים. "הדבר מראה על כך שיש לנו סדר עדיפויות שונה ועלינו להסתמך על עצמנו", אמרה השרה הצרפתית לענייני אירופה, נטלי לואיזו. "נכון לעכשיו אנחנו נשארים בסוריה כי המאבק בדאע"ש הכרחי וצריך להביס את כיסי ההתנגדות שלהם". במשרד החוץ הבריטי גם הגיבו לנסיגת הכוחות מסוריה. "נותרו עוד דברים רבים לעשות", נאמר בהודעה שפרסמו, והוסיפו בתגובה לציוץ של טראמפ: "גם לא טריטוריה – דאע"ש עודנו איום".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אתמול גם הוא להחלטה: "הממשל האמריקני אמר לי שזו כוונת הנשיא להוציא את כוחותיהם מסוריה. הם הבהירו שיש להם דרכים אחרות להביא לידי ביטוי את השפעתם בזירה. אנחנו נלמד את לוחות הזמנים של ההחלטה, את צורת ההפעלה שלה וכמובן את ההשלכות לגבינו. בכל מקרה אנחנו נדאג לשמור על ביטחון ישראל ולהגן על עצמנו מהזירה הזאת".

היום התייחס השר לענייני מודיעין, ישראל כץ בראיון ל'ווינט' לנסיגת האמריקנים ולהמשך הפעילות של ישראל, גם מול הרוסים: "האתגר הוא גדול ואנחנו עומדים בו. אנחנו פועלים מול איראן וסוריה באופן מקצועי על סמך מודיעין, והבהרנו שברגע שיהיה לנו מודיעין אפקטיבי לגבי כוונות איראניות לחצות את הקווים האדומים, אנחנו נפעל גם בשיחות עם רוסיה, וזאת למרות הרצון למנוע חיכוך עם הרוסים".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מה זה קשור למוזיקה?

זה נמצא המוזיקה

באמת מה זה קשור למוזיקה אין כאן לא מוזיקה ולא קליפ

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו