Hadas Parush/Flash90

גורם ישראלי: "טראמפ זרק את ישראל תחת גלגלי משאית"

גורם ביטחוני בכיר אמר כי שר ההגנה האמריקני הפורש מאטיס רמז לישראלים שטראמפ יכריז על נסיגה מסוריה • פקידים אמריקנים וטורקים טוענים כי ההחלטה התקבלה בשיחת טלפון בין טראמפ לארדואן • מאטיס ביטל ביקור מתכונן בישראל

גורם ביטחוני ישראלי בכיר תקף בחריפות את החלטתו של הנשיא טראמפ להסיג את הצבא האמריקני מסוריה. "טראמפ זרק את ישראל תחת גלגלי משאית התובלה של הצבא הרוסי, זו שמעבירה נשק לסוריה וחזבאללה", צוטט הגורם ב'חדשות 10'. עוד אמר כי שר ההגנה האמריקני הפורש, ג'יימס מאטיס, רמז לישראל שטראמפ יכריז על נסיגה מסוריה. הערכת המודיעין הישראלי היא שבעקבות הצעד האמריקני, האזור יהפוך לחופשי מבחינת העברת אמצעי לחימה בין הצדדים.

ביממה האחרונה סיפרו שני פקידים בממשל האמריקני והטורקי כי החלטתו של טראמפ התקבלה בחופזה במהלך בשיחת טלפון בין טראמפ לנשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, בשבוע שעבר. הפקידים, ששוחחו עם סוכנות הידיעות AP בעילום שם, ציינו כי שר ההגנה מאטיס ניסה במשך ארבעה ימים לשנות את החלטתו של טראמפ, אולם ללא הצלחה.

השיחה המדוברת התקיימה ב-14 בדצמבר. המדינה האסלאמית אמנם קרסה, אולם אלפי לוחמי דאעש עדיין נמצאים בעיראק ובסוריה, וממשיכים לבצע תקיפות. כמו כן קיים חשש שלוחמים אלו ישובו בקלות לטריטוריות שכבשו בעבר, אם ארצות הברית תיסוג מהאזור. מזכיר המדינה מייק פומפאו ומקבילו הטורקי, הסכימו לשכנע את שני הנשיאים לדון באיומיו של ארדואן על פתיחת מבצע צבאי נגד המורדים הכורדים.

פומפאו, מאטיס ואחרים הכינו "נקודות לדיון" לקראת שיחתם של השניים. "אלו היו נקודות קשיחות מאוד", אמרו הפקידים והדגישו כי הצוותים השונים ייעצו לטראמפ בפירוש להתנגד לפלישה טורקית. "כולם אמרו שצריך לדחוף לרדת מהעניין ולנסות להציע (לטורקיה) משהו שייראה כמו ניצחון קטן, אולי להחזיק שטח בגבול, משהו כזה".

מועד השיחה הגיע. ארדואן מצדו ניסה להקשות על טראמפ. הוא הזכיר לו כי שב ואמר שהסיבה היחידה להימצאות חיילים אמריקנים באזור היא דאעש, שהובס ב-99%. "למה אתם עדיין שם", נשאל טראמפ. בעוד ארדואן על הקו, שאל טראמפ את היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון לנושא. הצוותים הביטחוניים אישרו כי אכן הארגון מחזיק בידיו באחוז אחד מהשטח, אולם בולטון הדגיש כי הבסת הארגון אינה מסתכמת בשליטה בשטח בלבד, אלא פעולה מתמשכת.

למרות דבריו של בולטון, טראמפ החליט להסיג את הכוחות והותיר אנשיו וארדואן פעורי פה. אחד הפקידים ציין כי ארדואן הזהיר את טראמפ מפני נסיגה מהירה וכי לטורקיה אין את הכוחות הדרושים כדי לתפוס שטחים גדולים כל כך בהם ממוקמים האמריקנים.

בבית הלבן דחו את תיאורי השיחות. דובר המועצה לביטחון לאומי בארצות הברית אמר כי "הדיווח אינו נכון. ברור מההקשר כי זו גרסה שקרית של האירועים והוא ממקורות חסרי סמכות בנושא". בבית הלבן, במחלקת המדינה ובפנטגון סירבו להגיב על הדיווח אך הנשיא טראמפ כתב, במקביל לפרסום הידיעה, בחשבון הטוויטר שלו כי פעל יותר מכל נשיא למיגור דאע"ש.

אתמול דווח עוד כי הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם קורא לקיים שימוע מיידי בסנאט על החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ להסיג את הכוחות מסוריה. גרהאם, חבר ועדת השירותים המזוינים בסנאט, אמר לכתבים כי הוא רוצה לשמוע ישירות את מאטיס, גם על רקע הכוונה להסיג את הכוחות האמריקניים גם מאפגניסטן.

בתוך כך, מזכיר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס אמור היה להגיע בשבוע הבא לביקור בישראל – אך אמש נודע כי הביקור בוטל. לפי הערכות, הסיבה למהלך היא הכרזתו הדרמטית אמש של מאטיס על התפטרותו מתפקידו בבית הלבן על רקע חילוקי הדעות עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בנוגע לנסיגת הכוחות האמריקניים מסוריה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו