Abed Rahim Khatib/Flash90

בעקבות חקירות השחיתות בארגון: ראש אונר"א הושעה מתפקידו

מזכ"ל האו"ם הודיע כי ראש אונר"א פייר קרינבול הושעה מתפקידו עד תום החקירה סביב הטענות לשחיתות בארגון. בתקופה האחרונה הודיעו כמה מדינות על הקפאת הסיוע לארגון על רקע הטענות לשחיתות. ישראל: "היא חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון"

פרשת השחיתות באונר"א נמשכת: פייר קראנבול, ראש הארגון לפליטים פלסטינים של האו"ם, אונר"א, הושעה מתפקידו עד שתושלם החקירה בעניינו – כך הודיע אונר"א היום (רביעי) בהצהרה שפורסמה מטעמו. לפי ההצהרה, קראנבול נמצא תחת חקירת האו"ם בחשד להתנהלות פנימית שגויה. כריסטיאן סונדרס מונה למחליפו הזמני.

קרנבול, אזרח שוויץ, משמש בתפקיד מאז שנת 2014. בחודשים האחרונים מתנהלת חקירה עקב חשד לשחיתות בארגון, שבמסגרתה הועלו גם טענות לנפוטיזם וניצול סמכויות. ההחלטה להשעות את קרנבול התקבלה לאחר שהאו"ם השתכנע שנפלו פגמים בהתנהלותו. באו"ם ציינו כי "ייתכנו צעדים נוספים לשיפור התנהלות הארגון וכי מזכ"ל האו"ם קורא למדינות התורמות לשוב ולסייע ברגע קריטי זה".

משרד החוץ הישראלי הגיב לדיווחים ומסר כי, "ישראל רואה בחומרה רבה את המידע שהתפרסם עד כה מממצאי ועדת החקירה על אונר"א, וקוראת לפרסום מלא ושקוף של ממצאי החקירה. הפרסומים מאששים את טענותיה של ישראל כי נדרש שינוי עמוק ויסודי במודל הפעולה של הסוכנות".

"תחת הנהגתו של נציב אונר"א פייר קרהנבול בשנים האחרונות גברה הפוליטיזציה של אונר"א, הגרעון התקציבי תפח, ומודל הפעולה של הארגון הוכח ככזה שאינו בר קיימא. השעייתו של קרהנבול הינה צעד ראשון בתהליך ארוך הנדרש לביעור השחיתות, הגברת השקיפות, ומניעת הפוליטיזציה בסוכנות".

"ישראל קוראת לקהילה הבינ"ל ולכל המדינות התורמות לקחת חלק בתהליך חשיבה על מודל פעולה אפקטיבי יותר. ההתפתחויות האחרונות מוכיחות שהחידוש האוטומטי של מנדט אונר"א בשלוש שנים הינו מהלך אבסורדי לחלוטין, לא מוסרי, ובלתי מתקבל על הדעת", לשון הודעת משרד החוץ הישראלי.

שר החוץ ישראל כ"ץ הוסיף, "התנהלותה של אונר״א ממחישה כי היא חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון. הסוכנות מנציחה את בעיית הפליטים באופן פוליטי מובהק ומרחיקה כל אפשרות לפתרון. הקהילה הבינ"ל צריכה למצוא מודל אחר שיספק מענה הומניטרי למי שזכאים באופן אמיתי לסיוע, ויוריד מעל סדר היום את רעיון השווא של שיבת הפליטים".

שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון התייחס גם הוא להשעיית המזכ"ל ואמר כי ״מאז הקמתה אונר״א לא פעלה לפתור את בעיית הפליטות אלא נלחמה כדי להנציח אותה. צבר הפרשות הנוגעות להתנהלות הסוכנות מעידות כי אין פתרון אחר מלבד סגירתה המוחלטת. מי שהשתמש בכספי העולם לטובתו האישית תוך כדי הפצת הסתה נגד מדינת ישראל צריך להיות מודח לאלתר ולא לחזור לשורות האו״ם״.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו