פגיעת רקטה בשדרות. צילום: פלאש 90

בשורה לעסקים בעוטף עזה: אושר מתווה הפיצויים למסעדנים ובעלי אולמות

במסגרת המתווה, מוסדות אלה יהיו זכאים לפיצויים בגין נזקים עקיפים כבר לאחר 24 שעות של הפסקת פעילות, בנוסף אולמות ומוסדות תרבות יזכו לפיצוי עבור כל ביטול אירוע שנגרם במסגרת אירועי הסלמה. התקנות נוגעות גם ליישובי ספר בצפון

ועדת הכספים, בראשות ח"כ משה גפני, אישרה היום (רביעי) את התקנות המעגנות פיצויים בגין נזקים עקיפים שספגו, עקב פגיעה בפעילותם נוכח סבבי ההסלמה בדרום. התקנות יחולו רטרואקטיבית, החל מחודש מאי 2018, ויהפכו לחלק בלתי נפרד מהתקנות הקבועות.

הפיצויים מעוגנים במסגרת תיקון בתקנות מס רכוש וקרן פיצויים, הנוגעות ליישובי ספר (0 עד 7 ק"מ), הן בדרום והן באזורים אחרים בארץ, כגון בצפון, הנמצאים בקרבה כזו לגבול. במסגרת מנגנון הפיצוי שפעל עד לתיקון היום, אולמות וגני אירועים, מוסדות תרבות ומסעדות היו זכאים לפיצוי בגין נזק עקיף, רק בגין הפסקת פעילות בת יותר משבוע.

במסגרת התיקון שהובילה ועדת הכספים, נקבע כי אולמות וגני אירועים, ומוסדות תרבות ופנאי יהיו זכאים לפיצוי בגין נזק ממשי שנגרם להם עקב כל ביטול של אירוע או פעילות, אם ניתנה הוראה של פיקוד העורף. בנוסף יהיו מוסדות אלה זכאים לפיצוי בגין נזק אחר (מעבר לביטול) שנגרם להם בעקבות הפסקת פעילות של למעלה מ-24 שעות בגין הוראה כזו.

לגבי מסעדות נקבע כי גם תהיינה זכאיות לפיצוי בגין הפסקת פעילות של 24 שעות בגין הוראת פיקוד העורף. לגבי חומרי גלם שהתקלקלו לא תידרש הפסקת פעילות כדי לקבל זכאות לפיצוי. הפיצוי הינו על הנזק הממשי שיוכיחו – אם זה בהוכחה על סמך ירידה במחזורים ופגיעה בהכנסות העסק. כלל הפיצויים יופעלו רטרואקטיבית החל מחודש מאי 2018.

כזכור, ועדת הכספים קיימה שורת דיונים לקידום הפיצויים, בתחילה הציגו אנשי רשות המיסים, כי אמנם ישנם עסקים מענפים אלה שנפגעו, אך אין מובהקות לדבר, ולא ניתן להפעילה פרטנית במקרה של ענפים אלה. חברי הוועדה והעומד בראשה מתחו ביקורת קשה על עמדה זו, ובעקבות כך גיבשה הוועדה הצעת חוק, המסדירה פיצויים עבור ענפים אלה. בעקבות פועלה של הוועדה, הגיעו הצדדים כאמור לסיכום בדבר פיצוי בתקנות הקבע הקיימות.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני פתח את הדיון: "הסיפור הוא שענפים אלה לא היו עד כה בתוך המתווה. כך שפיקוד העורף הורה על סגירה של אירוע, בעל העסק לא קיבל שום פיצוי. מחודש מאי התקיים דיון ענייני מול הממשלה ורשות המיסים, לא הגענו במשך כל הזמן הזה לפתרון. ביקשנו, כל חברי הוועדה, להכין חוק מהיר. הבאנו זאת אליך ח"כ ניסנקורן, שאמרת שתפטור את החוק מחובת הנחה. העדפנו שזה יהיה בתקנות הקבועות, וכך קיבלתי טלפון מערן יעקב, שהוא רוצה לשבת ולסיים את העניין. אני רוצה לשבח את מירי סביון ואמיר דהן, וגם את גיא גולדמן. חייבים לסיים את העניין הזה, לא יכול להיות שהם שיישארו ללא פיצוי. אני שמח שאנחנו מביאים את התקנות".

ח"כ אלון שוסטר: "אני מבין את המורכבות, במקרה הזה הפתרון גם חוזה עתיד. אני רוצה לקבוע שההצעה נותנת פתרון טוב למקטע חשוב, של הוצאות ישירות ועקיפות. מנגד אין כאן מענה כספי של מדינת ישראל למצב של צבע אדום אחר צבע אדום, רקטה אחר רקטה, שאין לו שום קשר להפסקת פעילות. בשנים האחרונות היו מאות אירועים שפגעו במגזרים אלה. אין מענה לפגיעה והשחיקה המתמשכת והבלתי נגמרת, שיש לה השלכות כספיות".

ח"כ אבי ניסנקורן: "זו תוצאה של שיתוף פעולה של יו"ר הוועדה וכל סיעות הבית שנרתמו לעשות את השינוי הזה. לצערי ללא האיום שנעביר חקיקה בפטור מחובת הנחה, זה לא היה עבור. יש תופעה של אדישות מתמשכת. אני לא חושב שזה מחוסר אכפתיות. שיש אנשים שסובלים בעוטף עזה וזועקים את הזעקה שלהם חודש אחר חודש, אי אפשר לומר שבגלל משפטיציה לא פוטרים בעיה. אני מברך את רשות המיסים שיצרה פתרון מאוד מותאם לאוכלוסייה הרלוונטית".

ניר שוחט, מסעדן: "אני מודה לכל אחד ואחת מכם על מה שעשיתם עבורנו. כולנו תושבי העוטף, חלקנו דתיים, חילונים, שמאל, ימין, אך כולנו נושאים את דגל הישראלי הגאה. בשנתיים האחרונות נכנס בישראלי הגאה איזה ספק. לא הרקטה הכניעה אותנו, אלא ההבנה שהמדינה מפקירה אותנו. היום החזרתם לנו את הגאווה. תושבי העוטף מבקשים שאם אנחנו בדרך לבחירות שלישיות, אז שהפעם אנחנו רוצים שהם יהיו על פתרון של ממש".

מסיעת כחול לבן נמסר: "ועדת הכספים אישרה כעת את המתווה לפיצוי מסעדנים ובעלי אולמות אירועים בעוטף עזה שקידמה סיעת כחול לבן. על פי התקנות שגיבשה רשות המיסים, מסעדנים ובעלי אולמות בעוטף עזה יהיו זכאים לפיצוי מלא במקרה של הנחיית פיקוד העורף שלא לפתוח את בתי העסק. בנוסף, יפוצו בעלי העסקים על שווי חומרי גלם כאשר מזון שהוכן לא הוגש בשל ירי פתע על יישובי העוטף. מנגנון הפיצוי יופעל רטרואקטיבית החל ממאי 2018".

"עד כה לא היו זכאים המסעדנים ובעלי האולמות לפיצויים כתוצאה מסבבי ההסלמה בדרום, זאת בניגוד למנגנון פיצוי שחל על חקלאים ובעלי עסקי תיירות. המהלך התאפשר בעקבות שיתוף פעולה בין נציגי כחול לבן בוועדת הכספים, יו״ר הוועדה ח״כ משה גפני, יו״ר סיעת ישראל ביתנו ח״כ עודד פורר, ח״כ אורלי לוי-אבקסיס וחברים נוספים בוועדת הכספים", לשון הודעת המפלגה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו