למצלומים אין קשר לנאמר בכתבה. צילום: מענדי הכטמן, פלאש 90

דו"ח נגד החינוך החרדי: פגיעה בעובדים, חוסר פיקוח וביקורת על תכני הלימוד

מבקר המדינה טוען בדוח השנתי כי "בצד הרצון לשמור על הייחוד התרבותי של החינוך במגזר החרדי חשוב לקיים מערכת של דרישות פיקוח ואכיפה. יש להבטיח שמערכות החינוך החרדיות ישמרו על הכללים ויספקו לתלמידים מיומנויות" • בפנים: הדו"ח המלא

תלמידי החינוך החרדי הם כ-30% מתלמידי מערכת החינוך העברי בישראל, וחלקם בה גדל בהתמדה. שלא כמו החינוך הממלכתי, רובם המוחלט של מוסדות החינוך החרדיים הם בבעלות פרטית של עמותות (בעלויות), והן המעסיקות את עובדי ההוראה (עו"ה). יש מוסדות חינוך נפרדים לזרמים חרדיים שונים וכן בתי ספר נפרדים לכל מגדר. תקצוב מוסדות החינוך החרדיים משתנה בהתאם לסוג הבעלות ולשיעור לימודי הליבה. בשנת 2014 הקים משרד החינוך את המחוז החרדי (המחוז), כדי לקיים פיקוח נפרד ומותאם לחינוך החרדי.

מבקר המדינה מציג את הגידול המבורך בחינוך החרדי: 446,000 תלמידים חרדים למדו בשנת התשע"ט בכ-6,600 מוסדות חינוך. את המוסדות הפעילו יותר מ-1,000 בעלויות. 29.7% מתלמידי החינוך העברי היסודי למדו בשנת התשע"ח בפיקוח חרדי. בהתשפ"ג (2022-223) צפוי שיעורם לגדול ל-31%. 76% משיעור התלמידים במחוז החרדי שלמשרד החינוך אין נתונים מלאים על עו"ה המלמדים אותם.

על פי הדוח, 84% מהבנים במוסדות החינוך העל-יסודי החרדי למדו במוסדות שאין בהם לימודי ליבה. 56% מהבנים במוסדות החינוך היסודי החרדי למדו לימודי ליבה חלקיים. 13% מהבנים ו-%21 מהבנות שלמדו בשנת התשע"ז בכיתה י"ב במוסדות החרדיים המגישים לבחינות בגרות זכאים לתעודת בגרות. 60% מהבנות ממשיכות ללימודים בסמינרים להוראה, לאחר שעמדו במבחני סאלד- מבחנים המחליפים חלק ממבחני הבגרות. 40% מספרי הלימוד לחרדים שמשרד החינוך אישר הם ספרים ישנים שהתאמתם לתוכנית הלימודים חלקית בלבד.

במרץ-אוגוסט 2019 בדק משרד המבקר היבטים בחינוך החרדי ובפיקוח עליו. נבדקו הנושאים האלה: תמונת מצב – היעדים וההישגים הלימודיים של התלמידים החרדים; עו"ה במגזר החרדי- נתונים שיש למשרד החינוך, העסקה, הכשרה והשתלמויות ; ספרי הלימוד במגזר החרדי בתחומי הליבה; היקף לימודי היסוד בחינוך היסודי החרדי; הפיקוח הכולל והבקרה על בתי הספר היסודיים החרדיים; הפיקוח והבקרה על בתי הספר היסודיים החרדיים במעמד "פטור"- המלמדים לימודי ליבה בשיעור של 55% (מוסדות "פטור"); והפיקוח המינהלי והפיננסי על בעלויות ועל מוסדות חינוך.

הדו"ח מבקר וטוען כי "מבחני המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית ספרית), שמטרתם לספק מידע פדגוגי אובייקטיבי לצורך זיהוי בעיות וכשלים ולשיפור ההוראה בבתי הספר, מתקיימים רק בחלק קטן מבתי הספר החרדים ובאלו שהם מתקיימים הם מבוצעים במתכונת חלקית. בפועל, הישגי התלמידים במוסדות החרדיים, המשתתפים במבחני המיצ"ב במקצועות המתמטיקה והעברית , נופלים מההישגים הארציים".

"משרד החינוך לא קבע יעדים במבחני המיצ"ב למגזר החרדי והיעדים שהוא קבע למגזר החרדי בנוגע לזכאות לבגרות הם נמוכים לעומת יעדי הזכאות הכלל-ארציים. משרד החינוך אינו מפקח פיקוח מיטבי על מוסדות "הפטור", המתוקצבים בכ-250 מיליון ש"ח בשנה".

"רוב מוסדות החינוך החרדיים אינם מדווחים למשרד החינוך על מצבת עו"ה שלהם, ולכן למשרד אין נתונים מלאים על עובדי ההוראה במגזר החרדי, דבר הפוגע ביכולות הניהול והפיקוח שלו. יש מחסור חמור במורים גברים חרדים למקצועות הליבה. במוסדות החינוך לבנים מלמדים גם מי שאין להם תעודת הוראה. מעט עו"ה חרדיים משתתפים בהשתלמויות שעורך משרד החינוך".

"יש מחסור בספרי לימוד עדכניים מאושרים ומותאמים למגזר החרדי. בבתי ספר חרדיים משתמשים בספרי לימוד לא מאושרים, ולמשרד החינוך אין מידע מסודר בנושא. לפי חוזר מנכ"ל משרד החינוך, היקף לימודי הליבה המלא שנקבע לבתי הספר החרדיים קטן מהמחויב ביתר זרמי החינוך. בדיקת שיעור לימודי הליבה שמבצע משרד החינוך אינה נוגעת לשעות הלימוד הנדרשות בכל מקצוע".

לסיום פרק הביקורת מציין המבקר את הועבדה הכואבת כי "הפיקוח, הבקרה והאכיפה של משרד החינוך על הבעלויות ועל הדרך שבה הן מנצלות את התקציב הניתן להן מצומצמים ביותר. נמצאו מקרים שבהם בעלויות פגעו בשכר עובדיהן".

המבקר מציין את מה שבעניו נראה כעובדה חיובית, לפיו "הקמת המחוז החרדי וזרם החינוך הממלכתי-חרדי ופעולתם מקרבים את החינוך החרדי ליעדים פדגוגיים. עם זאת, הפערים בין החינוך החרדי לבין שאר הזרמים עדיין גדולים מאוד". עוד הוסיף כי "פעולות בתהליכי שיפור – בשנת 2019 החל המינהל לבצע בקרות רב-תחומיות בבתי ספר יסודיים חרדיים, אך הן עדיין חלקיות ומצומצמות. כמו כן, משרד החינוך הקים בשנים האחרונות שישה מרכזים אזוריים לפיתוח סגלי הוראה (פסג"ה) המקיימים השתלמויות לעו"ה חרדים".

במשרד מבקר המדינה ממליצים כי "ראוי שמשרד החינוך יקבע יעדים למגזר החרדי ויפעל להשגתם. ראוי גם שישקול דרכים להרחבת מספר בתי הספר המשתתפים במבחני המיצ"ב ובמבחני הבגרות ויפעל להגדלת שיעור הנבחנים בבחינות הבגרות ושיעור הזכאים לתעודת בגרות.

"ראוי שמשרד החינוך יסדיר את העסקת עו"ה במגזר החרדי מבחינת הדרישות ההכרחיות שיש לעמוד בהן, לרבות הכשרתם והדיווח עליהם. ראוי גם שיפעל מול הבעלויות לקבלת מידע על כלל עו"ה כדי לייצר מסד נתונים בסיסי שיאפשר לזהות את הפערים ואת הצרכים. ראוי שהמשרד ינקוט צעדים להגדלת מספר המורים המוכשרים ללמד מקצועות ליבה ושיפעל, בשיתוף פעולה עם המוסדות החרדיים להכשרת עו"ה, להתאמת תוכניות הלימוד לנדרש".

"על המשרד גם לוודא שספרי הלימוד המותאמים לחרדים הם עדכניים, לפעול להגברת השימוש בספרי לימוד שאישר ולבחון דרכים לעידוד השתתפותם בתוכנית השאלת ספרים. ראוי שמשרד החינוך יבחן את תוכנית היסוד שנקבעה בשנת 2011 בכל הנוגע ללימודי ליבה מול המציאות המשתנה".

"על משרד החינוך להסדיר את מתכונת הבקרה במוסדות "הפטור". ראוי שיפעל להגברת יעילותם של מנגנוני הבקרה והאכיפה וכי יבחן את קביעתם של אמצעי אכיפה נוספים כנגד בעלויות הפוגעות בתנאי העסקת עובדים", כך ממליץ המבקר.

לטענת המבקר, "בצד הרצון לשמור על הייחוד התרבותי של החינוך במגזר החרדי, שלווה במתן עצמאות לזרם זה אך גם במתן תקציבי מדינה, חשוב לקיים מערכת של דרישות פיקוח ואכיפה. באמצעותה יש להבטיח שמערכות החינוך החרדיות ישמרו על הכללים שקבע משרד החינוך ויספקו לתלמידים מיומנויות וידע שיאפשרו להם להתפרנס בעתיד באופן ההולם את כישוריהם. הדבר חשוב שבעתיים לנוכח תחזית הגידול במגזר החרדי והצורך בשילובו הראוי במשק הלאומי".

דו"ח מבקר המדינה על הח… by מערכת Jdn on Scribd

הכתבות המעניינות ביותר

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
12 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לא רוצה את הפיקוח שלכם על הילדים שלי.. ולא את הליבה שלכם, יש לנו מספיק ליבה משלנו, טובה יותר וותיקה יותר וקדושה בהרבה.
את מה שצריך לשפר (וצריך) נעשה בדרכנו שלנו..

לצערי הם צודקים.
עבדתי ב2 זרמים מרכזיים של החינוך החרדי ומכיר טוב בעיקר את הפגיעה בשכר העובדים. בנושא הזה צריך הפרטה דחופה, שכל הניהול התקציבי יעבור למשרד החינוך, יש יותר מדי עוולות.

כואב שאתם לא יודעים איך להיתנהג כמו השמאל שכאשר ישנה ביקורת עליהם אין הם מביאים את זה בביטאונם כגון בעיתון הארץ .ולא מישום שצריך לטאטא מתחת לשטיח אלה שזה בבחינת אישור לדבריהם הנלוזים במשך כל השנה יש מישהוא אצלכם מערכת jdn שטוב לו עם הכתבות האלה ולה' הפיתרונים

אם מעוניינים שמשרד החינוך יתערב בנושא שכר העובדים- אוטומטית ניתנת להם דריסת רגל בשאר העניינים. בעל המאה הוא בעל הדעה.

אאךךךךך תשב"ר מה יהיה

הוא לא מציין שבמוסדות החרדיים לומדים הרבה יותר שעות וחומר מאשר במוסדות החילוניים, אלא שהמטרה שלנו הוא ללמד תורה, ואעפ"כ מלמדים קצת לימודי חול, משא"כ במוסדות החילוניים לא מלמדים כמעט כלום לימוד תורני.
מבחינת השכר צריכים פיקוח, אי אפשר לתת לחתול לשמור על העכברים.

לא יודעת מה קורה במגזר הכללי.
אני גאה להיות מורה בחינוך העצמאי
התכנים , החינוך, החברה, הכל למעט השכר הלא שיוויוני לעומת בתי ספר מלכתיים.
וכן בהחלט יש ניצול. בקרב המורות הצעירות שמיחלות לקבל תקן. וכדאי מאד להתמקד בנושא זה.

לא יודעת מה קורה במגזר הכללי.
אני גאה להיות מורה בחינוך העצמאי
התכנים , החינוך, החברה, הכל למעט השכר הלא שיוויוני לעומת בתי ספר מלכתיים.
וכן בהחלט יש ניצול. בקרב המורות הצעירות שמיחלות לקבל תקן. וכדאי מאד להתמקד בנושא זה.

לא מפיהם אנו חיים!!! ואיך לתת להם שום דריסת רגל בענייני חינוך בנינו ובנותינו. רק שלצערינו הרב ישנם גורמים בציבור החרדי שמנצלים את זה שגדולי ישראל הורו לא ליתן להם דריסת רגל. ודורסים ורומסים את המלמדים והמורות. ייתנו על כך את הדין.

לצערינו הם עדין לא ראו כלום. מסחרה של כסף וקומבינות שפוגע בילדים ובמלמדים. ובעזרת המפלגות החרדיות. תשאלו כל מלמד. הדבר האחרון שמעניין את העסקנים זה הלימוד של הילדים. אצלנו במוסד לא היה מכשיר למים תקין הפיקוח העיר על זה. וההנהלה אמרה שזה בגלל שהם שונאים חרדים. לא חשבו לרגע שהם רשעים שלא מביאים לילדים 5 מכשירים לשתיה…….

לצערי הם צודקים.
אני מורה שלימדתי 5שנים בחינוך החרדי ולאחר מכן 5 שנים בממ"ד ויש פער לימודי עצום!!!
בחרדי אין רמה, יש חסך סביבתי בכל האיזורים החרדיים. חבל!!!
הילדים שלנו לא סתומים!!
אפשר לפתח, להעשיר, לתת משימות חקר ואתגר.
למה לא??
זה לא סותר חינוך על טהרת הקודש!!!
לפי מחקרים ילדים לא יכולים להקשיב בהוראה פרונטלית יותר מ10 דקות!
חייבים לתפעל אותם בשיעורים.
ההוראה הפרונטלית של העבר לא מתאימה לדורנו ואיני מדברת עוד על הילדים הרבים עם בעיות הקשב וריכוז.
נקודה למחשבה…..

בסך הכל רוצים לייעל , לספק לילדנו מיומנויות וידע.
לא כולם בנויים ומתאימים לשבת וללמוד ולהיות אברכים.
אז לפחות שירכשו ידע למקצוע מכבד ומכניס בעתיד.
אני בן ישיבה שקשה לו ללמוד,
מרגיש שדפקו אותי כל החיים,
בחיידר נתנו לי עד כיתה ד'
להתעסק עם דפי צביעה.
היום אני לא מוצא את עצמי.
אין לי ידע בסיסי בחשבון, אנגלית וכו.
בכל מבחן כניסה למקומות עבודה אני נכשל.
מה עשו איתי כל השנים? לא קיבלתי מענה לצרכי ולקשיי.
זה מאד עצוב ומתסכל.
עכשיו בגיל 23 מה אלך ללמוד?
אין לי ידע בסיסי בכלום!
אני מאשים את המוסדות החרדיים בהם למדתי.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו