Yonatan Sindel/Flash90

ח"כ אשר: "המדינה גילתה חוסר הבנה לגבי הציבור החרדי"

נציג 'דגל התורה' זועם על אלו שניצלו את התחלואה הגבוהה בציבור החרדי למסע הסתה, מסביר שלא היה זלזול אלא תנאים יותר נוחים להדבקה, וטוען שהממשלה לא פעלה נכון • וגם על היכרותו עם בני גנץ ועל הסיכוי של ממשלת האחדות המוזרה הזו לשרוד

מתוך ראיון עם צבי יעקבזון ב'יתד נאמן' באנגלית

בתחילת הראיון אני שומע ברקע ב'ערוץ הכנסת' את מי אם לא את יעקב אשר: "תיק הבריאות מעולם לא היה פופולרי וח"כ ליצמן הפך בעבודה מאומצת את המשרד הזה לאטרקטיבי עם כל הקשיים. לצערי במדינת ישראל עד שלא קורים אסונות לא מבינים שצריך להשקיע בדברים מסוימים ואולי הרווחנו שבעקבות הקורונה לא יזניחו בממשלה את נושא הבריאות". הוא מפרגן לעמיתו המותקף לאחרונה. עוד אמר בריאיון ב'ערוץ הכנסת': "עד לפני שנתיים ליצמן היה השר הכי פופולרי, אבל הגיעו בחירות והדבר הכי פופולרי זה לחבוט בחרדים כמו ליצמן שהולך עם כובע וזקן. אבל את האמת כולם יודעים שהלשכה שלו הייתה פתוחה לעזרה לכולם ועם כל זה הוא עשה רפורמות שכל הציבור מרוויח מהן. לא ראיתי ששרי 'יש עתיד' עשו חצי מזה כשישבו בממשלה". נקווה שליצמן יצלח בשלום את מסע החתחתים שהוא עובר כעת. מהשר הכי אהוד – גם בסקרים! – הוא היום השר הכי מושמץ.

 

 

לא רק על ליצמן יודע יעקב אשר לפרגן. כראש עיריית בני ברק לשעבר הוא היה מרואיין בולט כל עוד העיר בני ברק הייתה בכותרות, וזה אומר מתחילת המשבר עד ממש לפני שבוע. הביטוי שלו "משפחה עם שני ילדים וכלב" תפס כותרות. כך הסביר בתקשורת את מה שנראה כאחוזי הדבקה גבוהים במיוחד בציבור החרדי, כאילו על רקע זלזול וחוסר אחריות, מה שגרר כמובן הסתה קשה נגדנו: "הרבה יותר קל לנהל בזמני משבר, עיר עם משפחות קטנות של שני ילדים וכלב מאשר עיר גדולה ברוכת ילדים וצפופה כמו בני ברק…". עוד אמר: "נעשים צעדים לא פופולריים וקשים לאוכלוסייה במיוחד בערב חג, ואנחנו עומדים מאחורי ראש העיר (כלומר אברהם רובינשטיין – צ"י) והצוות המקצועי בביצוע מהלכים אלו". באותה הזדמנות תקף את ההסתה נגדנו: "אלו שתופסים 'טרמפ' על הציבור החרדי ומנהלים קמפיין להשחיר את פניו, הם בזויים". באותה נשימה הטעים: "זה לא פותר אותנו מהאחריות לעשות את מה שצריך כדי שעקומת ההדבקה תרד והעיר תחזור לשיגרה גם בצעדים לא פשוטים". בקיצור, העסקן הצעיר שלא לפני הרבה שנים היה עוזרו של ראש עיריית בני ברק הרב ירחמיאל בויאר, הוקפץ לתפקיד ראש העיר ומהר מאוד השתלב בעשייה הארצית כחבר כנסת – למד לדבר. לא בכדי הוא אורח רצוי מאוד בערוצי התקשורת כולל ב"ערוץ הכנסת". תוכלו לראות אותו רץ מוועדה לוועדה וגם שם הוא נושא דברים ברמה.

"עלינו לברך שניצלנו מלפיד וליברמן"

יום חמישי. זה לא יום בו אמורה להתקיים ישיבת-כנסת, אבל אלו לא ימים רגילים. לא רק בגלל הקורונה אלא בעיקר כי הממשלה החדשה אם תקום מנהלת מרוץ נגד הזמן. שעון הזמן אוזל. תוך שבוע צריך להודיע לנשיא אם יש או אין ממשלה. ולפני כן יש להעביר כמה חוקים שבלעדיהם לא תוקם הממשלה. מסתבר ששני מרכיבי הקואליציה העתידית חשדניים מאוד זה לגבי זה. לכן הוחלט על שורת חוקים שיסנדלו כל אפשרות להפר את ההסכם. בינתיים יש סיכוי שבג"ץ – אליו הוגשו כמובן עתירות מצד שמאל – יודיע שנתניהו אינו ראוי להיות ראש ממשלה ואז הכול בטל ומבוטל. בתוך הטירוף הזה 'תפסנו' את ח"כ יעקב אשר. כמובן שאנחנו עם מסיכות על הפנים (איפה אם לא בכנסת נשמור על הכללים והחוקים?) ועם כל כללי הזהירות המתבקשים.

בוא ונודה בכל גילוי הלב: התחושה היא שקרה לנו נס. מי חלם שתוקם ממשלת אחדות. כבר פחדנו שאנחנו החרדים הולכים לאופוזיציה ותוקם ממשלת גנץ, לפיד, ליברמן, ערבים!

"ברור שראינו דבר שאי אפשר להגדיר אותו אלא כסייעתא דשמיא גדולה מאוד. לאורך כל הדרך, ואמרתי את זה לא פעם ולא פעמיים, ראינו שבני גנץ עצמו באישיות שלו הוא לא אדם שהוא אנטי חרדי. הוא לא אדם שמחפש את ה'הַפְרֶד'. הוא בסך הכול חיפש את ה'מְשוֹל', ולצורך כך היה לו שותף רַע, עם רקורד מרשים של רדיפת הדת ורדיפת הציבור החרדי והכוונה כמובן ליאיר לפיד. בסופו של דבר מה שקרה הוא שנפרדו שני הכוחות הללו ('כחול לבן' בראשות גנץ ואשכנזי מחד, ו'יש עתיד' בראשות לפיד ושותפו יעלון מאידך – צ"י) וזו בשורה גדולה. אני בטוח ששיתוף הפעולה שלנו עם גנץ יהיה מצוין. כמובן שיש ויהיו חילוקי דעות בינינו, אבל אין שנאה ואין הדרה ואין רצון לפגוע בציבור החרדי. בכלל הרי כולנו נהיה באותה ממשלה, ממשלת אחדות. בדרך כלל דווקא המפלגות הקטנות מעדיפות לא ממשלת אחדות, כי אז כוחן ומשקלם גדול יותר, אבל זו הייתה האופציה היחידה ואפילו המועדפת. גם בגלל המצב הכלכלי הקשה וגם בגלל המאבק בנגיף הקורונה. אנחנו חייבים ממשלה שמתפקדת כראוי, ומאשרת תקציב ומתקדמת קדימה. אם נחזור לשאלתך, אז בהחלט זכינו לסייעתא דשמיא, וצריך לנצל את זה".

התכוונתי שאיש לא חלם שארבעת חברי ה'קוקפיט' של כחול לבן ייפרדו. חלמת שגנץ ואשכנזי יתנו גט ללפיד ויעלון? זה שגנץ ואנחנו באותה ממשלה זה כבר השלכה. זה כבר יותר טבעי…

"נכון. גנץ אכן מעולם לא נאבק נגדנו. אף פעם. אנחנו לא היינו בעניין שלו. המאבק היה בינו לבין נתניהו. הוא לא רצה שנתניהו יהיה ראש ממשלה. גם זה בעיקר בגלל לחץ של לפיד שלקח אותו לכיוונים של 'רק לא נתניהו', אג'נדה שבגללה לצערנו בוזבזו שלוש מערכות בחירות. שלוש מערכות בחירות שבסופן הגענו לאותה תוצאה. כעת שניהם (נתניהו וגנץ) הבינו שצריכים להסתדר ועליהם להתאחד. היה ברור שהציבור בישראל לא יבלע עוד מערכת בחירות".

אתה יכול להצביע על נקודת הזמן שגרמה לפיצוץ בכחול לבן?

"לדעתי, ואני קצת יודע מה קורה שם, השידוך הזה ביניהם לא היה מעולם שידוך מתאים. גם לא באופי וגם לא בהשקפת העולם. זה היה מלכתחילה חיבור מלאכותי שלא נועד אלא לצורך אחד: להביס את נתניהו. ברגע שהסתיימה מערכת הבחירות וארבעת הראשים של כחול לבן (גנץ, לפיד, אשכנזי, יעלון) היו צריכים להתחיל להתנהל, הכול התפרץ וצף, וכולם ראו את החריקות שם במגוון תחומים. הם לא ראו עין בעין בשורה של נושאים. אגב, גם בנושא החרדי ההתנהלות האנטי-דתית של יאיר לפיד הייתה ממש בניגוד לדעתו של גנץ ואשכנזי ונוספים. השבר אצלם התחיל עם סדקים, וברגע האמת (באותו יום חמישי שבו גנץ ואשכנזי החליטו להיענות לבקשת נתניהו להקים יחדיו ממשלת אחדות) גנץ הבין שלפיד לוקח אותו בכל דרך לבחירות רביעיות. ברגע הזה הוא קיבל החלטה נכונה…".

נכונה מבחינתנו בעיקר…

"גם מבחינתו. עובדה היא שבסקרים שהתפרסמו בשבועיים האחרונים יש הרבה יותר תמיכה ממצביעי כחול לבן למחנה של גנץ וממילא למהלכים שלו מאשר למחנה של לפיד ולעמדה שלו ושל יעלון. בסקרים מגיע לפיד (כיום כ'יש עתיד') בקושי לעשרה מנדטים. אתה שוכח על אחד שנחל תבוסה וזה אביגדור ליברמן. אמנם ידוע שאין מערבין שמחה בשמחה, אבל שמחה נוספת שנוספה לנו, זה שאדון ליברמן, איווט ליברמן, שהניף את דגל ההסתה ברמות שלא היו פה כבר הרבה מאוד שנים, האיש השתולל נגדנו בכל מערכות הבחירות האחרונות, אמנם כדי להרוויח קולות ואמנם מתוך שנאה לנתניהו אותו 'נשבע' להדיח, אבל בשורה התחתונה הוא פגע בנו. האיש נעלם לאט-לאט מהמגרש הפוליטי ביחד עם יאיר לפיד. אני חושב שצריך להכיר תודה לקב"ה על הדבר הזה. זה לא טוב לא לציבור החרדי ולא למדינה…".

מה לא טוב?

"אם לפיד היה ממשיך להוביל את 'כחול לבן' ואת כל הקבוצה של גנץ ואשכנזי, ואם ביחד עם ליברמן והערבים הם היו מקימים ממשלה, דבר שהם היו קרובים אליו, אז הייתה קמה פה ממשלה שהייתה אחת הממשלות הרעות בכל תחום, וגם מבחינה יהודית ומבחינה דתית ומבחינה ערכית, וברוך השם שזה לא קרה".

היה רע אם הם היו בשלטון, אבל צריך לזכור שגם לא טוב שלפיד וליברמן יישבו באופוזיציה ויישבו לנו על העורק… אני מתחיל לדמיין את ההסתה שלהם על כל העברה תקציבית…

"תשמע, החיים הפוליטיים כמו החיים בכלל, הם לא גן עדן. החיים פה בכנסת מורכבים מאופוזיציה וקואליציה, ואנחנו לא בגן עדן פוליטי. עם אופוזיציה, גם לוחמת, נדע להתמודד. הרי גם אנחנו היינו שם… אנחנו נתרכז במה שחשוב. בלהתקדם, בלהציל את המדינה ולהציל את עולם התורה, בלעשות את כל מה שצריך בתקופה לא קלה שמחכה לנו. אנו בטוח שנראה ישועות".

"אני מכיר את גנץ, הוא לא אנטי-דתי!"

את גנץ אתה מכיר אישית?

"כן. הכרנו כשהיינו שנינו חברים באותו דירקטוריון ומאז שמרנו על קשר".

מותר לשאול איזה דירקטוריון?

"עמותה שמטפלת בנפגעי הלם קרב".

הוא לא הכי סחבק… קצת יבש…

"אני לא חושב. הכרתי אותו כמה שנים לפני שהוא נכנס לפוליטיקה והכרתי אדם לבבי ואדם נחמד, מבין עניין, רואה דברים נכון. לדעתי יש לו את כל הנתונים להצליח. אוכל לומר שראיתי במשך כל שנות ההיכרות שלי אתו שהוא מחפש את החיבור ולא את ההפרדה. הוא לא אדם שיקדש מלחמה על ציבור, כמו שעשה לפיד. זה לא אומר שהוא חבר ב'דגל התורה', והשקפת עולמו בוודאי לא השקפת עולמנו, אבל הוא בהחלט יחפש את המחבר ולא את המפריד, ובטח לא את המסית".

אתה בקיא בשני חוקים שעלו היום במליאה?

"כן. הם באים 'לסנדל' את נתניהו ואת גנץ שיהיו אנוסים לקיים את ההסכמים ביניהם. יש פה מצב פוליטי מאוד מיוחד: שתי מפלגות שאין אמון רב ביניהם. הם רק עכשיו גמרו מערכת בחירות שלישית עקובה מדם. זה מוזר מאוד סיבה, שהרי מתאחדים כאן למצב של תיקו שני גושים שהם לא שווי כוחות. הגוש של נתניהו מונה 58 חברי כנסת והגוש של גנץ-אשכנזי מונה 15 ועם האוזר והנדל – 17. למרות זאת הוחלט על ממשלה פריטטית שזה אומר שוויון כוחות גם בתפקידים כולל שרים וגם בהצבעות, זאת כדי שאף אחד לא יוכל לכפות את דעתו על השני. יש בזה הרבה מורכבות וכדי לעשות את זה הגיעו להסכם מורכב שיש בתוכו גם את נושא הרוטציה בעוד שנה וחצי, והחשש הגדול של המפלגות שאחד לא יקיים את ההסכם. למשל: בעוד שנה וחצי ימצא נתניהו עילה לפרק את הממשלה וללכת לבחירות. לכן בנו קונסטרוקציה משפטית שהיא תבוא כתוספת לחוקי יסוד הקיימים, והיא עוסקת בממשלה ובסמכויות ועוד היבטים של ממשלת האחדות כולל הוספת מספר השרים, וביצור מעמדו של גנץ כראש ממשלה מִשני. היום עברו החוקים ברוב גדול, אבל זו קריאה ראשונה. אנחנו צריכים שזה יעבור אחרי הדיון בוועדה גם בקריאה שניה-ושלישית (כלומר ההליך הסופי, ואין סיבה שזה לא יקרא אלא אם כן בג"ץ יכניס מקלות לגלגלים – ראה בטור השבועי – צ"י)"

תוקם בע"ה ממשלה. ביהדות התורה מה שהיה הוא שיהיה? ליצמן שר, פרוש סגן-שר, גפני יו"ר ועדת הכספים?

"הבטיחו לנו שני סגני שרים. חשוב לנו שנוכל להשפיע כמה שיותר למען הציבור שלנו. מדובר במשרדים שבהם נוכל להיטיב עם הציבור החרדי. הובטח לנו גם ראשות אחת מוועדות הכנסת. אנחנו עדיין במשא ומתן עם הליכוד ויש בהחלט רצון טוב".

הליכוד מתקשה להתמודד עם מתן תיקים רבים לכחול-לבן. הוא לא יכול להיות יותר מדי נדיב…

"נכון. וזה יהיה לא קל לליכוד. אבל מגיע לנו בגלל הנאמנות שלנו לאורך כל הדרך לגוש ולנתניהו. לדעתנו זה צריך לבוא לידי ביטוי בכוח שיהיה לנו, שבסך הכול זה כדי שנוכל לשרת מיטבית את הציבור שלנו".

אני רואה שאתה פעיל מאוד בעיקר ב'וועדת הקורונה'?

"ברור. אלא מה?".

ראיתי שבגללך הוחלט לאפשר לחברי כנסת להתחבר לדיונים מהבית

"הייתי בין אלה שקידמו את החקיקה שאומרת שאם יש חבר-כנסת חולה או בבידוד יוכל אפילו להצביע מהבית, וזה דבר שמעולם לא היה".

זה נולד כשהיית בבידוד?

"נכון. לפי הכללים מי שהיה ליד חולה חייב להיכנס לבידוד, ואני הייתי ליד אחד שהתברר שהיה חולה ולא ידע. חשבתי שיש לי זכות וחובה גם אם אני לא יכול לצאת מהבית, להמשיך בעבודה הפרלמנטרית, כולל להשתתף בדיונים ואפילו להצביע".

נלחמת בעניין מטפלות המשפחתונים. תוכל להסביר לי מה העניין?

"המעמד שלהן הוא על הגדר. הן למעשה מטפלות בתינוקות כדי שהאימא תוכל לצאת לעבוד. כך שלמעשה הן זרוע של משרד הכלכלה שמבקש לעודד יציאה לעבודה. אבל הן לא נחשבות לעובדי מדינה. הן גם לא נחשבות כעצמאיות.

בתקופת הקורונה כל מי שהיה מובטל היה זכאי למענק אבטלה או כשכיר או כעובד מדינה או כעצמאי, והן לא ענו לשום הגדרה, רובן נשות אברכים…

"נכון. והן חודשיים לא מתפרנסות וזה לא קל להם".

"הסגר בבני-ברק היה קשה אבל הכרחי"

בני-ברק הייתה בכותרות כידוע. ראש הממשלה בתדרוכים היומיים שלו התייחס הרבה לבני ברק. בסוף לא היה מנוס מלהטיל 'סגר' על העיר. היה פחד שבחג הפסח יחוגו בצוותא משפחות שימנו 10 ו-20 איש וההדבקה תהיה קטלנית. הסגר חייב כמובן את הכנסת חיילי פיקוד העורף. הם חילקו מזון וסייעו לקשישים וגם מנעו מאנשים ללכת ברחוב.

 

 

בתקופה הקריטית נכנס ראש העיר אברהם רובינשטיין לבידוד כיוון שהתברר שהיה ליד חולה קורונה מאומת. עם קשר ואולי בלי קשר התבקש שר הפנים אריה דרעי לקחת פיקוד על כל מה שקשור לציבור החרדי. הוא מינה את יהודה אבידן (במקור: בוסו, נכדו של 'הבבא חאקי' הרב יצחק אבוחצירא זצ"ל) שכידוע שכר מיידית כ-6 בתי מלון עבור חולי קורונה החרדים. במקביל מונה האלוף במילואים רוני נומה לפקד על העניינים בבני-ברק ביחד עם ראש העיר. נקל לשער שיעקב אשר, שמכיר כל אבן בעיר, תושב העיר ומי שהיה ראש העיר, ליווה את כל מה שקורה. וגם נתן עצות. וגם קצת ביקורת. אי אפשר כמובן לא לשאול אותו על בני-ברק.

היית מנהל את המלחמה בקורונה בבני-ברק אחרת?

"זה לא הגון ולא הוגן לשאול שאלה כזו…".

אשאל אחרת: המדינה התנהגה בסדר עם בני ברק? הסגר שכל-כך הבאיש את ריחינו היה הכרחי?

"צריך לזכור שהמדינה הופתעה לגמרי מכל המשבר הזה, כמו שמדינות אחרות הופתעו לחלוטין. הטיפול שלה, כלומר של רשויות המדינה, התחיל בהתחלה בגמגומים ורק לאחר מכן נכנס קצת יותר להליך נכון…".

אתה מתכוון בכלל, או בטיפול מול האוכלוסייה החרדית?

"בכל מה שקשור לציבור החרדי ברור שהיה חוסר הבנה בסיסי של אורח החיים של הציבור החרדי כמו גם התנאים באזורים החרדי, כלומר תנאי הצפיפות הגדולים. הציבור שלנו מתגורר משפחות גדולות בדירות קטנות. זה לא נקלח בחשבון בהנחיות הראשונות. הקורונה הפתיעה את כולם. רק בסופו של יום עברנו מבלימה למדיניות של מלחמה בנגיף ובהדבקה. אני מקווה שהתוצאות של מספר הנדבקים בימים האחרונים הולכות ויורדות למינימום נמוך מאוד. כעת זה הזמן של המנהיגות המקומית להרים את המשא ולנהל את הדברים הכי נכון מול הרשות הממשלתית. יש עדיין הרבה מאוד עבודה מול התושבים המבוגרים שאנחנו לא רוצים שיצאו אפילו רגע מבתיהם. צריך לדאוג להם. אפילו להביא להם את התרופות ואת האוכל. חיילי פיקוד העורף עשו את זה וכעת אנחנו צריכים לדאוג לזה. נעשתה עבודה גדולה בבני-ברק. זה אולי התחיל בעצלתיים, אבל מהר מאוד הפעילות רשמה תאוצה והתפתחה. אנחנו מדברים לכאורה אחרי השיא. אני וכולנו מקווים שאנחנו נמצאים לגמרי מאחורי המגפה".

היה נכון לגייס את האלוף במילואים רוני נומה שתפקד כמעט כראש העיר?

"אני חושב שכן, כי זה היה מחויב. עיריית בני ברק לבד התקשתה להרים את הנושא הזה לבד, וכשצריך עזרה זו לא בושה לקבל אותה. הביאו אנשים שיש להם גם יכולת ארגונית שיכולה להוסיף על העובדים המסורים של העירייה וכמובן הסיוע של פיקוד העורף. עיריית בני ברק אינה עירייה עשירה. אמנם כבר כמה שנים טובות שיש לה יציבות כלכלית, אבל ברור שהיא – ולא שום רשות אחרת – לא מסוגלת להרים את המעמסה הזו לבדה, ולכן המדינה והצבא התגייסו לסייע".

ההחלטה על הסגר הייתה החלטה נכונה?

"הסגר היה קשה, אבל היה כנראה הכרחי. אלא שלפעמים כשעושים דברים דרסטיים, קורים בדרך דברים לא נכונים. כמו שיקול דעת לא נכון של שוטר באיזה מחסום או איחור בהבאת אוכל לאיזה ישיש, אבל היעד היה להביא לבלימה, וזה היה יעד חיוני, ובמבחן התוצאה מסתבר שזה הצליח. התוצאות מראות על ירידה בהדבקה ועלייה בהחלמה וישועת ה' כהרף עין".

אני מניח שכמו כולנו נחרדת מהקריקטורות ומאמרי ההסתה על 'החרדים' שמזלזלים אידיאולוגית בהוראות המדינה ועל 'החרדים' שממילא מדביקים…

"בהחלט. זה מזעזע שישנם אנשים שבגלל שיש להם דעות אנטי דתיות, אנשים שלצערנו אינם מאמינים בבורא עולם, ניצלו את הסיטואציה הזו שקרתה כדי לצאת למסע הסתה על החרדים שכביכול הם מפיצי מחלות. ההיסטוריה מכירה את זה בווריאציות שונות. זה מזעזע. היו אישי ציבור כמו ראש עירית רמת גן שניצל את זה למצוא חן בעיני תושביו (ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן הורה להקים גדר בין רמת גן לבני ברק כדי שתובי בני ברק לא יוכלו להיכנס לרמת גן – צ"י). אמרתי לו שאם היה קורה אסון ברמת גן, אז הראשונים שהיו באים לסייע ביחד עם כוחות ההצלה הרשמיים, היו החרדים מבני ברק. האי ארגוני ההצלה החרדים הם הראשונים להגיע לכל אסון. הם לא היו מפחדים להיכנס לזירת האירוע. זה בא אחרי מסע ההסתה של מערכת הבחירות. לקחו את הנתונים של מספר החולים והפכו את זה להסתה בפני עצמה…".

רק יש לנו בעיה אחת: שמספר החולים בריכוזים החרדיים אכן גבוהים. הנה כעת (צהרי יום חמישי) הממשלה מחליטה לחדש את הסגר בשלוש שכונת חרדיות בירושלים: קרית בעלזא, קרית צאנז ורוממה!

"נכון. אבל זה רק בגלל ההבדל בין משפחה ממוצעת חילונית למשפחה ממוצעת חרדית. אמרתי כבר שבמשפחה ממוצעת ברמת גן יש שני ילדים וכלב ובמשפחה ממוצעת בבני ברק יש בלי עין הרע שמונה עשר נפשות שמתגוררות בדירות צפופות. תוסיף לזה את אופי החיים שלנו, של התקהלות בבתי כנסת ובמקוואות ובאירועים. ברור שפוטנציאל ההדבקה אצלנו יותר גדול, אבל זה לא מתיר להפוך את זה כאילו אנחנו קופים על העץ ואנשים שמזלזלים, ושצריכים להתרחק מאתנו. זו הייתה הסתה וגזענות לשמה, וברור שהרגשנו עם זה רע מאוד".

עם יד על הלב, לא היה אצלנו, לפחות בהתחלה, קצת זלזול?

"לא הייתי קורה לזה זלזול. ממש לא. הייתה אי ודאות והיה חוסר הבנה כללי בכל המדינה ואצלנו יותר. גם משרד הבריאות דיבר בהתחלה על כינוסים של מאה איש ואחר כך על חמישים ואחר כך על עשרה. זאת ועוד: תזכור שהציבור שלנו לא חשוף לחדשות. אלו שצופים ומאזינים לחדשות קלטו מהר יותר את ההיסטריה ואת אווירת חרום. אצלנו היו אנשים שלא ידעו בכלל שיש מגפה בעולם. לקח זמן להטמיע בציבור שלנו את מצב החרום. גם ההנחיות לא היו הכי ברורות בהתחלה. אז יכול להיות שבציבור החרדי לקח יותר זמן להבין את החומרה ואכן שילמנו על זה מחיר. היינו פחות מודעים מתוקף הנסיבות. אבל לא היה זלזול!".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לא נשכח!!! ולא נסלח!!!
לנתניהו שבחי יד סגר את בתי הכנסיות בלי לנדנד עפעף…
על עוינות החילונים כנגד החרדים שהתפרצה במלוא עוזה…
על החלטת משרד הבריאות והממשלה סגר על ב"ב מה שהיה מהגורמים העיקריים למוות ה20 קדושים…
על סגר שכונות בירושלים ליומיים כעונש קולקטיבי על עשרות אלפי איש…
על החכי"ם החרדים שהוכיחו שאינם שוים כקליפת השום…
על עיכוב פתיחת בתי כנסיות עד לעת שישכח לגמרי שהיה מגפה ע"י שיראו את כל המדינה פעילה כהרגלה…
על כל אלו ועל שאר הדברים שאירעו בגב המגפה נזכור ולא נשכח!!!!!

הכל בסדר????
הכל היה לטובתינו באמת הציבור החרדי חיי יותר בצפיפות וזה היה עלול להתפשט במהירות ולהרוג מאות!!!

איפה היו חברי הכנסת החרדים כל התקופה? איפה היה חבר הכנסת אשר? שפכו את דם החרדים ובזמן אמת הם לא עשו כלום לטובת הציבור, סליחה, ח"כ אשר דאג לחופשי חודשי….
לא שמענו אותם מגינים על הציבור, לא מבין למה הם נשלוח?
עכשיו ח"כ אשר נזכר לבכות???

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו