לפני ואחרי. התמונות של מוקד התקיפה(צילום: mageSat International - ISI)

תמונות הלוויין חושפות: נזק משמעותי למפעל הטילים שהותקף בחאלב

חברת המודיעין הישראלית ISI פרסמה צילום שבו נראות תוצאות התקיפה שאירעה השבוע בצפון סוריה ומיוחסת לישראל. דוח המודיעין: נגרם נזק רב להאנגר במפעל לדיוק טילים. עוד העריכו כי למקום היה תפקיד משמעותי בייצור טילים והרכבתם‎

דוח מודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל שפורסם היום (חמישי) חושף את תוצאות התקיפה שנערכה השבוע דרומית לחאלב, ומיוחסת לישראל. בתמונת הלוויין ניתן לראות את הנזק הכבד שנגרם למבנה, שנטען כי נערך בו פרויקט לדיוק טילים ורקטות. בתמונה ניתן לראות שהמבנה ניזוק משמעותית, וככל הנראה גם המכונות שהיו בו – מה שכנראה משתק את יכולת הייצור של רכיבים באתר.

לפי דוח המודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל (ImageSat International – ISI) חברת הלוויינים ופתרונות המודיעין, מדובר במתקן מדרום לעיר חלב שבו הייתה סדנה לפיתוח ולהרכבה של טילים. בדוח המודיעין, שנשען על צילום לווין, מעריכים כי באותו מבנה היה ציוד הנדסי ייחודי. מהתמונה עולה כי המבנה ספג נזק משמעותי ביותר וככל הנראה יצא לגמרי מכלל שימוש.

לפני ואחרי. התמונות של מוקד התקיפה(צילום: mageSat International – ISI)

לפי סוכנות הידיעות הממשלתית הסורית "סאנא", ביום שני בלילה הופעלו מערכות ההגנה האווירית הופעלו נגד תקיפה בשמי מחוז חאלב. בהמשך יוחסה התקיפה לישראל. כתב "סאנא" דיווח כי מערכות ההגנה הדפו תקיפה ישראלית על מרכז מחקרי בחאלב. מקורות סוריים דיווחו כי בשעה 22:38 "הגיבו מערכות ההגנה האווירית לתוקפנות ישראלית על אזור מעבדות ובתי מלאכה ביטחוניים באזור הדרום-מזרחי של חאלב".

גורמים ביטחוניים בישראל טענו יום לאחר התקיפה כי "לראשונה מאז שאיראן נכנסה לסוריה – היא מצמצמת את כוחותיה שם ומפנה בסיסים". לפי הגורמים, "סוריה משלמת מחיר גדל והולך בשל הנוכחות האיראנית בשטחה, על מלחמה שאינה שלה. איראן הפכה מנכס עבור סוריה, לנטל. ישראל תגביר את הלחץ על איראן עד ליציאתה מסוריה".

בחצי השנה האחרונה נרשמה ירידה משמעותית בהיקף הברחות אמצעי הלחימה האיראניות לסוריה, בסיסים איראניים פונו מהמדינה וחל צמצום משמעותי בהיקף נוכחות האיראנים בסוריה. כמו כן, בשנה החולפת נרשם זינוק משמעותי במספר התקיפות בסוריה שיוחסו לישראל לפי פרסומים זרים. רוב התקיפות התמקדו בנוכחות האיראנית בשטח ובמפקדות איראניות.

שר הביטחון, נפתלי בנט אמר כי "בשביל איראן, סוריה זו הרפתקה רחוקה 1,000 קילומטר מהבית, בשבילנו זה החיים. אנחנו הרבה יותר נחושים. חיילים איראניים שבאים לאדמת סוריה ופועלים בה, דמם בראשם. הם מסכנים את חייהם, משלמים בחייהם וימשיכו ביתר שאת. אנחנו לא נוותר ולא נאפשר הקמת בסיס איראני קדמי בסוריה".

מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו התייחס בשיחה עם כתבים לדברי הגורם ביטחוני בכיר על כך שכוחות איראנים מתחילים לצאת מסוריה, ואמר כי "הם אכן צריכים לעשות את זה. משטר הטרור הזה תומך בשלטונו של אסד ואחראי להתרחשויות שם באותה מידה של המשטר".

ב'חדשות 13' דווח אתמול כי שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו צפוי להגיע בשבוע הבא לישראל לביקור בזק של 24 שעות. לפי הדיווח, פומפאו צפוי להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם יו"ר כחול לבן בני גנץ. מדובר בביקור המדיני הראשון בישראל מתחילת משבר הקורונה, ואף בביקור הראשון של פומפאו מחוץ לארה"ב מאז פרוץ המגפה.

ב'ווינט' דווח כי אחת הסיבות שבגללה מגיע פומפאו לארץ היא האיום האיראני והמאמץ הישראלי לדחוק את רגילה של טהרן מסוריה, שבא לידי ביטוי בכמה תקיפות שיוחסו לישראל בסוריה בתקופה האחרונה, כמו גם אמירתו של שר הביטחון נפתלי בנט שלפיה "כל איראני שיימצא בסוריה – דמו בראשו" וההתבטאות של גורם ביטחוני שאמר כי לראשונה מאז שנכנסו לסוריה – האיראנים מתחילים לסגת.

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו