צילום: מזכירות המדינה האמריקנית

עם מסכה ובלי לחיצות ידיים: מזכיר המדינה האמריקני נחת בישראל • צפו

מזכיר המדינה האמריקני ישהה בארץ 8 שעות, במהלכן ייפגש עם נתניהו, גנץ, אשכנזי וראש המוסד. פומפאו: "אשתף פעולה עם נתניהו וגנץ בהתמודדות מול הקורונה ואיראן". השגריר פרידמן אינו חש בטוב ואף שנמצא שלילי לקורונה - לא יפגוש אותו


פומפאו נוחת בישראל. צילום: שגרירות ארה"ב

מזכיר המדינה האמריקני נחת הבוקר (רביעי) לישראל לביקור בזק של פחות מ-24 שעות במסגרתו ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר כחול לבן בני גנץ, שר החוץ המיועד גבי אשכנזי ועם ראש המוסד יוסי כהן. מדובר בביקור הבינלאומי הראשון של פומפאו והפעם הראשונה שהוא יוצא מגבולות ארצות הברית מאז פרוץ משבר הקורונה, והביקור הרשמי הראשון שמגיע לישראל בתקופה זו.

פומפאו, שעטה מסכה עם הגעתו, כתב בציוץ לאחר נחיתתו בארץ כי הוא "שמח להיות בישראל ולשתף פעולה עם ראש ההמשלה נתניהו ועם גנץ בהתמודדות עם שני איומים מרכזיים: נגיף הקורונה ואיראן". שר החוץ האמריקני הוסיף כי ארצות הברית וישראל יתמודדו עם האתגרים זו לצד זו.

מזכיר המדינה יצא מיד לאחר הנחיתה לירושלים לפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במעונו בבלפור. בתחילת הפגישה השניים ימסרו הצהרות לתקשורת. בפגישה עם נתניהו ישתתף גם ראש המוסד יוסי כהן, שייפגש עם פומפאו ביחידות גם לאחר מכן. השניים מיודדים מאוד עוד מהימים שבהם פומפאו היה ראש ה-CIA. בפגישה עם נתניהו יקחו חלק גם שגריר ישראל בארה"ב רון דרמר.

בתוך כך, שגרירות ארה"ב בישראל עדכנה הבוקר כי שגריר ארה"ב, דיוויד פרידמן, חווה תסמינים נשימתיים בדרכי הנשימה. הוא עבר בדיקת קורונה, בה אובחן כשלילי לנגיף. עם זאת, צוות מחלקת המדינה המליץ לו לא להיות בקרבת מזכיר המדינה האמריקאי במהלך ביקורו בארץ. את פניו של פומפאו בנתבג קיבל יועצו הבכיר של השגריר, אריה לייטססון.

גורם אמריקני צוטט ב'כאן חדשות' לקראת פגישת פומפאו–נתניהו: "איראן נמצאת במצב של חולשה בעקבות הסנקציות האמריקניות והקורונה. צריך לנצל את הפוטנציאל של המצב ולהילחם בצורה הטובה ביותר נגד פעילותה העוינת". עוד אמר הגורם: "איראן הפחיתה משמעותית את ההשקעה בשלוחותיה ברחבי העולם. זוהי הזדמנות".

אתמול דווח ב'חדשות 13' של כי בכיר בממשל האמריקני אמר שהמועד של 1 ביולי לתחילת מהלך הסיפוח הישראלי בגדה המערבית "אינו תאריך קדוש" מבחינת ארה"ב. המסר הזה עבר גם לבכירים בישראל. שר החוץ האמריקני פומפאו צפוי לדון בתוכנית טראמפ עם נתניהו וגנץ, אולם צפוי להישאר "לא מתחייב" בכל הנוגע לאור ירוק אמריקני לסיפוח וללוח זמנים לקידום הסוגיה.

הבכיר האמריקני הוסיף כי הממשל עוסק במשבר הקורונה ובנושאים נוספים ולא מרגיש בשל עדיין לעסוק בנושא הסיפוח. "לוח הזמנים של הישראלים לא קשיח מבחינתנו ואינו ייהרג ובל יעבור עבורנו", אמר הבכיר האמריקני. לצד המסר המצנן לישראל שיגר הבכיר האמריקני מסר אזהרה לפלסטינים: "אם הפלסטינים ימשיכו לשבת בצד ולא יבואו למו"מ יהיו לזה השלכות שליליות מבחינתם וזה יקל עלינו לקבל החלטות מבחינת סיפוח ישראלי".

עניין מרכזי נוסף בו ידונו הצדדים הוא סוגיית המעורבות הכלכלית של סין בישראל. פומפאו מביא עמו מסר נוקשה וחד משמעי מצד ארצות הברית, לפיו ישראל צריכה לחשב מסלול מחדש בכל הנוגע לשיתוף פעולה עם סין בתחום ההשקעות אחרי משבר הקורונה. זאת, על רקע הטענה של האמרקינים כי הסינים אחראים להתפשטות הנגיף בעולם.

צילומים: זיו סוקולוב, שגרירות ארצות הברית ומזכירות המדינה האמריקנית

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו