צילום: יונתן סינדל / פלאש 90

דיווח: השב"כ עקב במשך שנים אחרי אזרחי ישראל בכדי להילחם בדאע"ש

נחשף: לפני כמה שנים יזם שב"כ פרויקט סודי שבמסגרתו עקב אחרי אזרחים ישראלים - ללא הסמכה בחוק או בתקנות, לראשונה בתולדות המדינה. מנגנון האישור עבר דרך ועדה מצומצמת במשרד המשפטים בראשות שי ניצן, גם מנדלבליט נתן את אישורו

לפני כמה שנים יזם שב"כ פרויקט סודי במיוחד, שבמסגרתו עקב אחרי אזרחים ישראלים – ללא הסמכה בחוק או בתקנות, לראשונה בתולדות המדינה – כך נחשף על ידי רביב דרוקר ב'חדשות 13'. על פי הדיווח, מטרת הפרויקט שזכה לשם שאסור הייתה להילחם בדאע"ש.

שב"כ רצה לעשות שימוש ביכולות טכנולוגיות שמוקנות מהחיבור האוטומטי למאגר המידע של חברות הסלולר, ומשם לניידים הפרטיים של האזרחים. כדי לעשות זאת, ומבלי שאף אחד יידע, הניידים של רוב מכריע של אזרחי ישראל היו חשופים בפני השב"כ לפי מנגנון סינון מסוים שנקבע שם. הדבר נעשה ללא חוק, ככל הנראה ללא שום פיקוח פרלמנטרי.

מנגנון האישור של התוכנית עבר דרך ועדה מצומצמת שקמה במשרד המשפטים בראשות פרקליט המדינה דאז שי ניצן. בשלב כלשהו גם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נתן את אישורו לפעולה. למרות שהייתה ללא הסמכה בחוק או בתקנות, קיבל השב"כ היתר לרגל אחרי אזרחי ישראל למשך חצי שנה.

על פי הדיווח, הפעולה הוגדרה כפיילוט, אבל בתום חצי השנה ראשונה של פעיות קיבלו בשב"כ עוד חצי שנה ועוד חצי שנה, כך למשך לפחות במשך שנתיים וחצי. דרוקר מציין כי ייתכן ואפילו היום אין יכולת לומר אם הפרויקט עדיין פעיל או שחדל מלפעול.

עוד הוא חושף כי כשהתקבלו מעת לעת באמצעות היכולות הללו ידיעות בעלות משמעות ששימשו בסיס לחקירות פליליות, לשופטים הגיעו בקשות להוציא צווי האזנות סתר או צווים אחרים, אבל לא נאמר להם דבר על הדרך שבה הושג המידע הראשוני נגד החשודים.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה כי "שיטות הפעולה של השב"כ במאבקו בטרור ובכלל הן חסויות על פי דין, וחשיפתן עלולה להביא לפגיעה חמורה בביטחון המדינה. לא אחת מובאות סוגיות משפטיות הנוגעות לפעילות השירות לבחינתו ולאישורו של היועץ המשפטי לממשלה או מי מטעמו".

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו