בצל מגפת הקורונה: העם היהודי ברחבי הארץ ובעולם מציין את צום תשעה באב

"כל המתאבל על ירושלים - זוכה ורואה בשמחתה": בעולם היהודי מציינים הלילה ומחר את צום תשעה באב ה'תש''פ' - 1952 שנה לחורבן בית המקדש השני. עד 1000 אנשים במתחמים בכותל, קפסולות בקרב רחל, ותפילות על המדרגה השביעית במערת המכפלה

בעולם היהודי מציינים הלילה ומחר (חמישי) את צום תשעה באב ה'תש"פ – 1952 שנה לחורבן בית המקדש השני, המוני יהודים מכל רחבי העולם יענו את נפשם החל מהערב בחמישה עינויים, ישבו על הארץ, ישמעו את מגילת איכה בה מתואר הצרות הרבות שמטו על כלל ישראל בימי החורבן, ויאמרו את סדר ה'קינות' הנהוגים בכל קהילה וקהילה.

צום תשעה באב של שנת ה'תש"פ, יהיה שונה מעט משנים עברו, בעיקר בשל התפשטותה המחודשת של נגיף הקורונה והסכנה שבדבר, בתי הכנסת יכילו מספר מועט של מתפללים ורבים יתפללו ברחובה של עיר, במרפסות, ובחצרות הבתים, בקהילות רבות אף תקנו לומר את מגילת איכה בציבור, ומיד לאחר מכן ישובו איש איש לביתו להמשך אמירת ה'קינות', זאת בשל מזג האוויר הצפוי לשרור מחר.

גדולי התורה מכל מגזרי הציבור החרדי ישבו על המדוכה, והוציאו בימים האחרונים שורת פסקי הלכה כיצד יש לנהוג השנה, בשל נגיף הקורונה, רבה הראשי של ישראל הגאון רבי דוד לאו שליט"א הורה כי כל אדם שהוא חיובי לנגיף הקורונה לא יצום השנה, לעומת זאת הרב הראשי והראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א הורה כי רק חולה קורונה שחש תסמינים לא יצום, אך אדם ללא תסמינים יצום כרגיל.

גם רבה של ירושלים הגאון רבי שלמה משה עמאר שליט"א פסק כהראשון לציון והוסיף כי אלו החולים שלא חשים תסמינים יאכלו היטב קודם הצום, ובשעות הצום ינוחו בביתם ואפשר שלא יצאו לתפילות במקרה הצורך, גם רבני העיר בני ברק הגאונים רבי שבח צבי רוזנבלט ורבי חיים יצחק אייזיק לנדא שליט"א הוציאו שורת הנחיות ופסקו כי מותר לחטא ידיים בצום באלכוג'ל ואין זה נחשב כסיכה ורחיצה האסורים.

עוד הורו רבני העיר בני ברק כי מכיוון שיום צום תשעה באב הוא צום חמור, על כל שאלה יש לפנות למורה הוראה מוסמך, כמו כן, חולה קורונה ללא תסמינים יצום כרגיל, חולה קורונה אפילו עם תסמינים קלים לא יצום. גם רבנים נוספים הורו כך, ובכל מקרה איש איש ינהג כפי רבותיו.

גדולי תורה רבים אך הורו כי בשל מזג האוויר הצפוי לשרור מחר בארץ, ובשל כך שמרבית המניינים יתקיימו בשטח פתוח על כן לאחר קריאת התורה יש לומר את מגילת איכה, ולאחר מכן ישובו הציבור לביתם ושם יאמרו את סדר ה'קינות', בבתי כנסת רבים סדרו מתווה מיוחד שיאפשר לכלל בני הקהילה לשמוע את קריאת מגילת איכה.

רבבות היהודים שנהגו מידי שנה בשנה לעלות לרחבת הכותל המערבי ייאלצו לוותר על המנהג, זאת בשל מגבלות הקורונה, רחבת הכותל המערבי כולו חולק ל'קפסולות' והיא תכיל מספר מסויים של מתפללים, סדרנים יוצבו בכניסה לכותל וינתבו את המתפללים, אך המקום יוגבל לכניסת עד 1,000 מתפללים.

רבים נוהגים מידי שנה לעלות לקברה של רחל אמנו שם נאמרים ה'קינות' בהתעוררות גדולה, השנה בשל נגיף הקורונה מתחם הציון יחולק למתחמים נפרדים ובכל מתחם יורשו להתפלל עד עשרה איש, בחצר החיצונה יקימו 'קפסולות' של עד עשרים איש. מניינו הקבוע של רב הכותל והמקומות הקדושים הרה"ג רבי שמואל רבינוביץ שליט"א תתקיים בחלקו הפנימי של המתחם בשעה 20:00 בערב.

רחבת 'מערת המכפלה' שבחברון יוגבל לכניסת שלושים איש בו זמנית, בהנהלת המקום הודיעו כי בשל כך התפילות יתקיימו במרחב החיצוני – המדרגה השביעית, הציבור שיגיע מתבקש להביא סידורי תפילה אישיים מהבית. כמו כן, כלל המתפללים נקראים להקפיד על עטיית מסיכות ושמירת מרחק בין אדם לאדם.

העולם היהודי כולו יקדיש את היום הגדול הזה, יום צום תשעה באב, לתפילה ותחנונים לבורא כל העולמים שיחיש את ביאת משיח צדקנו, שיאמר לצרותינו די, שירפא את חולי עמו ישראל, וימנע משחית ומגיפה מעמו.

הכתבות המעניינות ביותר

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

גם ככה חולה אסור לו לצאת לתפילה גם בלי תסמינים. לא הבנתי מה הכוונה שעדיף שלא יצא? אסור לו לצאת!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו