Yonatan Sindel/Flash90

בדרך למשבר: זוהר – "אמליץ לנתניהו לתמוך בפסקת ההתגברות שיעלה השבוע"

יו"ר הקואליציה ימליץ לראש הממשלה לתמוך בהצבעה של ח"כ שקד נגץ בג"ץ: "אסור לנו ללכת נגד הבוחרים שלנו". בכיר בכחול לבן ל'חדשות JDN': "אחרי שנתניהו הבין שהכלכלנים הבכירים תומכים בתקציב דו שנתי, הוא מנסה ספין חדש - שיגיד שהוא רוצה בחירות"

יו"ר הקואליציה ויו"ר סיעת הליכוד ח"כ מיקי זוהר הודיע כי ימליץ לראש הממשלה בנימין נתניהו לתמוך בהצבעה בכנסת ביום רביעי על פסקת ההתגברות נגד בג"ץ שהגישה ח"כ איילת שקד. "בעזרת ה' אמליץ לנתניהו לתמוך בפסקת ההתגברות שיעלה השבוע. אסור לנו ללכת נגד הבוחרים שלנו", כתב זוהר בטוויטר. בכחול לבן מתנגדים בחריפות להצעה שמציעה להגביל את כוחו של בג"ץ בביטול חוקים של הכנסת.

זוהר הסביר ב"ישראל היום' כי "אני מתקשה לראות אותנו מתנגדים לפסקת ההתגברות. אמליץ לראש הממשלה לתמוך. זה תואם את האידיאולוגיה ואת מה שהבטחנו לבוחרים. יהיה לנו קשה מאוד לא לקיים את מה שהבוחרים שלנו מצפים מאיתנו".

בכיר בכחול לבן אמר ל'חדשות JDN' כי "אחרי שנתניהו הבין שהכלכלנים הבכירים תומכים בתקציב דו שנתי, הוא מנסה ספין בשם ׳פסקת ההתגברות׳ – שיגיד שהוא רוצה בחירות".

גורם בכחול לבן צוטט ב'וואלה' אומר בתגובה כי "מי שתומך בפסקת ההתגברות תומך בפירוק הממשלה בעיצומו של אחד המשברים הגדולים בתולדות ישראל". הוא הוסיף כי "אם נתניהו יתמוך, הוא יסיר את המסיכה מעל בלוף התקציב החד שנתי".

בכחול לבן מסרו בתגובה לדבי זוהר כי "לא נאפשר חקיקה אנטי-דמוקרטית, כך הבטחנו לציבור הישראלי וכך נעשה כדי לשמור על מדינת ישראל. זה מה שסוכם כשהקמנו את ממשלת האחדות. אנחנו נעמוד בהסכמים, ומצפים גם משותפינו האחרים לעמוד בהם".

השרה אורית פרקש-הכהן הגיבה לדברי זוהר וכתבה בטוויטר: "התגברות? מה שממשלה צריכה להתגבר עליו כעת, זה על המשבר הכלכלי והקורונה. לדאוג לציבור. המדינה בוערת. לא הכל פוליטיקה. שבוע טוב ומבורך".

יוזמת ההצעה, ח"כ שקד, אמר כי "הזדמנות מיוחדת תעלה השבוע לחברי הכנסת מגוש הימין – הזדמנות להפסיק להתבכיין, הזדמנות לעצור את הפיראטיות השיפוטית. ברביעי הקרוב תעלה להצבעה הצעת החוק שהגשתי שמעגנת את פסקת ההתגברות ומסדירה את מערכת היחסים בין הרשויות. זו הכנסת הראשונה שבה יש רוב, לפחות על פי ההצהרות לפסקת ההתגברות. הם יבואו להצביע או ימשיכו להתבכיין?"

לפי הצעת החוק, רק בית המשפט העליון בשבתו בהרכב של 11 שופטים לפחות, יהיה מוסמך לבטל חוק שאושר בכנסת. החלטה כזאת תינתן רק אם תמכו בה לפחות שני שליש מהשופטים היושבים בהרכב. לכנסת תהיה אפשרות לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת, ותוקפו יהיה למשך חמש שנים, אך יהיה ניתן לחוקק אותו לתקופות דומות מחדש.

בנוסף לכך, שקד מבקשת לקבוע בהצעתה כי הביקורת השיפוטית על הליכי החקיקה של חוקים רגילים תוגבל רק למצבים שבהם הליך החקיקה סטה מהוראות דין. כגון חוקים שלא נתקבלו ברוב הדרוש או שלא נתקיימו הקריאות הדרושות במליאת הכנסת. הצעת החוק היא גם תיקון לחוק יסוד, המצריך אישור של 61 חברי כנסת בכל קריאה בכנסת, כולל בקריאה טרומית.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו