צילום: נתי שוחט, פלאש 90

בתגובה לבלוני הנפץ: כלי טיס של צה"ל תקף עמדת תצפית של חמאס ברצועה

תגובה להפרחת בלוני הנפץ משטח רצועת עזה לשטח ישראל במהלך היום: תקף כלי טיס של צה"ל עמדת תצפית של ארגון הטרור חמאס בצפון רצועת עזה. מקורות בעזה: "ישבנו בשקט חודשים וישראל מסמסה את ההבנות. אין שיפור בחשמל, אין מיזמי תעסוקה, אין קידום פרויקטים"

צה"ל תקף הערב (ראשון) ברצועת עזה בתגובה להפרחת בלוני התבערה והנפץ והירי לעבר כוח צה"ל בבוקר ליד כיסופים: "לפני זמן קצר, תקף כלי טיס של צה"ל עמדת תצפית של ארגון הטרור חמאס בצפון רצועת עזה. התקיפה בוצעה בתגובה להפרחת בלוני הנפץ משטח רצועת עזה לשטח ישראל במהלך היום", נמסר מדובר צה"ל.

שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי קיימו היום דיון בנושא שבסיומו סיכמו כי לא יאפשרו שיגור בלונים ללא תגובה וכי המשך השיגורים יוביל לתגובה משמעותית – גם במחיר של הסלמה, כך דווח ב'חדשות 12'. על פי הדיווח, ההערכה היא שהלחץ הכלכלי והמחסור במזומנים בעזה מביא לשחרור קיטור לכיוון ישראל. בשונה מבעבר, ארגוני הטרור ברצועה לא מסכימים בנוגע לאופי הפעילות נגד ישראל.

ב'חדשות 13' דווח כי מהדיון עלתה ההערכה כי ככל הנראה, אי הבנות בין מצרים, חמאס לג'יהאד האסלאמי הפלסטיני הן שהובילו להחרפת היחסים בין ישראל לרצועה. בדיון נטען כי מה שקורה לאחרונה באזור הוא "רצף אירועים מדאיג", ואף יצא איום לעבר חמאס שבו נאמר כי אם הארגון לא יפסיק לשגר בלונים – ישראל תסלים את תגובותיה.

ב'כאן חדשות' דווח כי כי בעזה מבהירים שהלחץ הגובר על ישראל בימים האחרונים מכוון, כדי שישראל תזרז את הפרויקטים לרצועה, ותסייע בהקלת המצוקה הכלכלית. מקורות בעזה אמרו כי "ישבנו בשקט חודשים וישראל מסמסה את ההבנות. אין שיפור בחשמל, אין מיזמי תעסוקה, אין קידום פרויקטים". עוד אמרו המקורות כי "הירי של צה"ל אל דייגים וחקלאים התגבר, צריך לעצור את זה".

Tomer Neuberg/Flash90

שרפה פרצה היום בקיבוץ בארי שבשטח המועצה האזורית אשכול. חוקרי שרפות שהגיעו למקום קבעו כי אכן מדובר בשרפות שפרצו כתוצאה מבלוני תבערה. סמוך לשעה 18:00 שוגרו לפחות חמישה בלונים לעבר שטח ישראל, אחד מהם – שככל הנראה חובר אליו מטען חבלה – התפוצץ באוויר ברעש רב. כוחות כיבוי הוזעקו למקום במטרה לכבות את השרפות.‎

זה היום הרביעי ברציפות בו שוגרו בלוני תבערה משטח הרצועה לכיוון ישראל. בשבת חפץ החשוד כמטען שחובר לזר בלונים אותר בשטח חקלאי באזור המועצה האזורית אשכול. כמה שעות לפני כן נשמע קול נפץ בנתיבות, ובבדיקה חבלנית נמצא כי הוא נגרם מחומר נפיץ שהגיע על פי החשד באמצעות בלון והתפוצץ.

ביום שישי פרצה שריפת קוצים במועצה האזורית שער הנגב, כשככל הנראה גם במקרה זה האש פרצה בעקבות שיגור בלוני תבערה. צוות כיבוי מתחנות אשקלון וקריית גת פעל בסיוע יחידות מתנדבים מנחל עוז וכפר עזה יחד עם קק"ל, כדי לכבות את האש ואחרי כשעה וחצי הושגה שליטה על הדליקה והצוותים במקום ביצעו כיבוי סופי של האש.

ביום חמישי הופרחו בלוני נפץ ותבערה לעבר שטח ישראל, ובשלושה מהמקרים פרצו שריפות בשטחים פתוחים במועצה האזורית אשכול ובמועצת חוף אשקלון. כמה שעות מאוחר יותר, תקפו מטוסי קרב וכלי טיס של חיל האוויר תשתית תת קרקעית של חמאס בצפון רצועת עזה, בתגובה להפרחת הבלונים.

Abed Rahim Khatib/Flash90

בתוך כך, מוקדם יותר היום בוצע ירי לעבר כוח צה"ל שהוקפץ לגדר המערכת בגבול רצועת עזה. מצה"ל נמסר כי הכוח הוקפץ בעקבות שמיעת ירי לעבר עובדי המכשול התת-קרקעי בגבול, והצבא ירה מרגמות למיסוך המרחב. אין נפגעים באירוע, אך העבודות במקום הופסקו. מהמועצה אזורית אשכול נמסר כי צה"ל גם סגר את הצירים המובילים לגדר המערכת בעקבות האירוע.

בעיתון הלבנוני אל-אחבאר דווח אתמול כי ארגון הטרור חמאס העביר מסר למתווכים המצרים לפיו "תקופת השקט שעל גבול הרצועה צפויה להסתיים". עוד דווח בעיתון, שנחשב מקורב לארגון הטרור העזתי, כי הסיבה לכך היא ש"ישראל ממשיכה להדק את המצור על הרצועה ומכשילה פרויקטים לפיתוחה, באופן שפוגע במצב ההומניטרי".

המקורות ששוחחו עם "אל-אח'באר", אמרו שההסלמה תלך ותחמיר לאורך הגבול בימים הבאים, כאשר ארגוני הטרור צפויים להגיב על כל תקיפה של ישראל. התפתחויות אלה באות בעקבות התקרבות סיום מועד המענקים של קטאר. בהיעדר כל סימן מוקדם לכוונה הקטארים לחדש את המענק לשישה חודשים נוספים, כפי שעשו בשנתיים האחרונות. המענק צפוי לפוג בחודש עם צמצומו במרץ האחרון.

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו