48 שנים להסתלקות בעל ה"אמונת משה" מאלכסנדר זי"ע

הערב - מוצש"ק כ"ג אדר מציינים 48 שנים לפטירת כ"ק מרן הגה"ק מאלכסנדר זצ"ל שהיה אחיינו של מרן בעל הישמח ישראל • jdn חושף מסמכים חדשים וכתבי יד וההתכתבויות של בעל ה"אמונת משה" עם הגה"צ רבי נח גד ויינטראוב זצ"ל שהיה מנאמניו המקורבים ביותר.

מרן בעל האמונת משה מאלכסנדר זי"ע היה בנו של הרה"ח רבי יחיאל יוסף טיברג מפלאוונה בבחרותו למד אצל הרב אברהם אליעזר רוטנברג, דיין בלודז' ובגיל 13 כבר קיבל סמיכה. עוד בפולין הוציא שו"ת בדברי הלכה ונודע כגאון אדיר.

נסע 50 פעמים לכ"ק מרן הגה"ק רבי ירחמיאל ישראל יצחק דנציגר בעל ה'ישמח ישראל' שהיה דודו. בהצעת הישמח ישראל נישא לבת דודו הגה"ק רבי בצלאל יאיר דנציגר מאלכסנדר.

בסוף שנת תרצ"ד עלה לארץ ישראל עם אשתו ובנו ממשיך דרכו רבי אברהם מנחם מאלכסנדר . הוא התיישב בירושלים ועסק בתורה, כשהוא חי בעניות ודחקות. בתקופה זו עסק גם בתורת הסוד.

בשואה האיומה  נרצחו האדמו"ר רבי יצחק מנדל, משפחתו ומרבית חסידיו שנמנו בעשרות אלפים.  בארץ ישראל ועוד בפולין עמד בקשרי ידידות עם  הגה"צ רבי נח גד ויינטראוב זצוק"ל מגדולי מנחילי מורשת החסידות ואורחותיה במאה השנים האחרונות. הרנ"ג ויינטראוב היה מנאמניו הגדולים  והיה מבין אלו שלא הרפו ממנו ודרשו מבעל האמונת משה  לקבל את עול האדמו"רות של אלכסנדר ולהמשיך את השולשיתא קדישאש. הידידות בין הרנ"ג ויינטראוב הייתה מופלאה ביותר והתכתבו רבות בדברי תורה ובתורת הסוד. רבים מהמכתבים נאבדו ונותרו לאות ולמזכרת כמה מיוחדים.

רבי נח גד ויינטראוב הקפיד באופן תדיר לפרסם בספריו הק' מדברי התורה ששמע מבעל האמונת משה מאלכסנדר,  ומאידך בעל האמונת משה בעצמו היה שולח בכתב ידו הקדושה דברי תורה משלו ומשאר בני המשפחה כדי שהרנ"ג ויינטראוב יפרסם בספריו ובכך לשמר את מורשת חסידות אלכסנדר המעטירה שהאירה את שמי פולין.

מכתב האמונת משה להדפיס את כתבי אחיו

כך למשל בספרי החן ניתן למצוא מעין לשונות אלו שכותב הגה"צ הרנ"ג ויינטראוב "מחמת ערבים עלי דברי דודים, וביומא הלולא רבה של כ"ק רבינו הקדוש ביום כ"ט טבת, אכתוב תורת הרה"צ ר' יהודה משה טיברג [לפני ששינה את שמו לדנציגר היה נקרא טיברג] שליט"א האדמו"ר מאלכסנדר, על סעודת יום הילולא ביום א' פרשת בא תש"י, יומא דהילולא של רבינו בעל "ישמח ישראל" זי"ע מאלכסנדר בפעה"ק ירושלים ת"ו.

"כל הנבחר למטה להיות רבי סימן שנבחר למעלה והחולק עליו כחולק על השכינה"

כשהוכתר בעל האמונת משה לאדמו"ר בשנת תש"ז כתב הרנ"ג ויינטראוב הקדמה לאחל ספרו "חיים חן" ובו כותב גם מדברי תורתו של האמונת משה וכן על עניין ההתבטלות לצדיקים  בהתכוונו שיש על כולם לקבל את הנהגתו בקודש של מרן בעל האמונת משה וכך כתב הרנ"ג: "לכן אל יחשוב אדם בדעתו כי זה היו רק רבותינו הקודמים, אבל היום ח"ו אין בהם לא מוח ולא כוח לעשות מאומה, ולכן יזלזל ח"ו בהם. כי ידע נא המזלזל, אשר על המזלזלים נאמר (ישעי' יח, ה) "וכרת הזלזלים במזמרות", כי זה הכלל, אשר אפילו ריש גרגותא משמים קא מוקמי ליה (בבא בתרא צא:) כי זה גזירת השמים על אדם שיהיה מנהיג ויעמוד בראש עדה לנהל עדת ה', ואי אפשר שיבחרו בו ישראל בלי גזירת ה' ב"ה, ולכן כל המזלזל בו הוא נגד גזירת ה', כי הוא הנותן לך איש לעמוד לפניו ולשרתו ולהנהיג עדת ד' בעבודת הבורא ב"ה וב"ש, וכל הנבחר למטה להיות לרבי ומנהיג סימן הוא שנבחר למעלה וכל החולק עליו כחולק על השכינה …

וממילא החולק על הנבחר להיות רבי ולמנהיג עתיד ליתן את הדין, והש"י ברוב רחמיו ירחם על עמו מהרה ליתן בלב בעלי המחלוקת שידעו שעם המחלוקת שלהם גורמים לאריכות הגלות ולשפיכת דם נקי בישראל ויעזבו דרכיהם, ואך טוב וחסד ושלום יחפוצו, ויקרב גאולתנו ע"י משיח צדקינו בב"א.

מודעות בעיתונות בהכתרת האמונת משה זצ"ל

נא לתת מקום לחידושי תורה באחד הספרים

מכתב מעניין של בעל האמונת משה לרנ"ג ויינטראוב  לתת מקום לחידושי תורה של אחיו שנרצח על ידי הנאצים ימ"ש

"כבוד יד"נ הרב החסיד בנש"ק וכו' מוהר"ר נח שליט"א. יש תחת ידי רשום איזו דברים קצרים חדושי תורה מכתב ידו של אחי הרב המופלג צדיק תמים מוהר"ר אברהם שרגא טהיברג אשר נשאר בעו"ה בתופת הנציזים בלודז שבפולניה, הוא ואשתו עם שני בניו ובת. נא לתת מקום לחידושי תורה הנ"ל באחד הספרים שתדפיס". ואכן המכתב נדפס (ראו כתב יד של המכתב)

מנגד הרנ"ג ויינטראוב הקפיד תמיד לאחר סעודות הילולא של האמונת משה להכניס את הדברים בספריו ולעיתים אף מתפלפל בדבריו הקדושים ומבארם כיד ה' הטובה עליו.

כתבתי המכתב מושכב במיטה ואני צריך רפואה

כידוע האמונת משה והרנ"ג היו עוסקים רבות בקבלה בישיבת המקובלים. לפנינו נמצא מכתב בענייני קבלה עמוקים שכותב הרנ"ג ויינטראוב ל"אמונת משה" בט' כסלו תש"י. וכך הוא כותב בסוף המכתב "אפשר יהיה הכתב קשה  אל יחר בעיניו כי אני כותב מושכב במיטה ואני צריך רפואה. וידע נא אשר לא עשיתי העתקה כי קשה עלי הדבר ואני רוצה שלא לזרוק זה לבין השמות ואפשר ירצה לחזור לי את המכתב כולו עם זה מה שרציתי מכ"ק. (ראה צילום)

מכתב הרנ"ג זצ"ל לאמונת משה כסלו תש"י

 

הפקיד בידו את כתבי אביו הקדוש

חודשים ספורים לפני פטירתו של רבי נח גד ויינטראוב הוא עלה לביתו של בעל ה"אמונת משה" מאלכסנדר מבני ברק עם כתבי של אביו הקדוש רבי יעקב דוד ויינטראוב מראדומסק זצ"ל, ואמר לו שהוא מרגיש שהוא עומד לעלות לבית דין של מעלה, ומבקש ממנו לשמור על כתבים אלו מכל משמר ושבנו יחידו (רבי יעקב דוד זצ"ל) יגדל למסור לו את הכתבים. מיד לאחר חתונתו של רבי יעקב דוד ויינטראוב זצ"ל, קרא לו בעל האמונת משה זצ"ל, וסיפר לו על צוואת אביו הקדוש, ומסר בחזרה את כל כתבי אביו הקדוש לידי בנו.

החסידים המפורסמים ורבותינו הקדושים היו מעריצים את שמו הקדוש

מכתב נדיר שכתב הגה"ק בעל האמונת משה מאלכסנדר זצוק"ל להרה"ח רבי יעקב דוד ויינטראוב זצ"ל בנו של הרנ"ג זצ"ל  ביום בר המצווה שלו ח' אייר תשי"ח בו משבח את סבו הגה"ק רבי יעקב דוד מרדומסק שעל שמו הוא נקרא.

יום ב' א' לח' אייר תשי"ח

לכבוד הב' הנעלה היחסן מגזע המעלה כש"ת מר יעקב דוד וינטרוב נ"י

בהכנסך היום לעול המצוות, אני מברכך שהשי"ת יהיה בעזרך שתתמיד בתוה"ק בתורה לשמה, שיהיה לתפארת אבותיך זללה"ה,

הכרתי את אבי – אביך הוא סבך זצוק"ל, צורתו עומד לנגד עיני להבחל"ח, הוא אשר שמו בקרבך, הרב הגאון החסיד איש קדוש כקש"ת רבי יעקב דוד זצוק"ל מעיר רדאמסק שבפולני'.

החסידים המפורסמים גם לרבות רבותינו הק' האדמו"רים זצוק"ל היו מעריצים את שמו הקדוש.

תלך נא בדרכיו הקדושים עטרת – זקנים בני – בנים, אז בטח תצליח ותעשה חיל בתוה"ק, ויערב לך    כל דרכך בחיים, שום תשים דברי אלה על לבך וייטיב לך כל הימים.

דברי ידיד לאביך זללה"ה ולבית זקינך סבך זצוק"ל.

הקטן יהודה משה מאלכסנדר

בתוככי ירושלים עיה"ק ת"ו


רבי נח גד ויינטראוב זצ"ל

זכותו יגן עלינו ועל כל ישראל אמן

 

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

תודה רבה על החשיפה. מעניין מאד

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו