צילום: שוקי לרר

מרן הגרב"ד פוברסקי פרץ בבכי: לא ישנתי בלילה

מרן הגרב"ד פוברסקי שליט"א ראש ישיבת פוניבז' דיבר ובכה בפתח שיעורו בישיבה על האסון במירון - הלילה הזה כמעט שלא ישנתי הייתי טרוד כל הזמן במחשבות. בשעה ארבע בבוקר כבר קמתי והתיישבתי ליד השולחן.

בפתח השיעור ביום א כ' אייר ה'תשפ"א אמר מרן ראש הישיבה. אני רוצה לפני השיעור לומר לכם משהו מהרהורי לבי, הלילה הזה כמעט שלא ישנתי הייתי טרוד כל הזמן במחשבות שכעת יושבים ברח' הרב הירש 4 אבא ואמא ובוכים, הם ישנו?, לא יכולתי לישון, בשעה ארבע בבוקר כבר קמתי והתיישבתי ליד השולחן, צריך לומר היום שיעור.

בליל שבת הייתי בישיבה עברו כולם להגיד גוט שאבעס איני יודע אם הרגשתם אבל היו לי פנים נפולות, לא יכולתי לשמוח מה אני אעשה, אני אדם קטן, אומרים שהסבא רבי ירוחם הי' לו בשבת מאור פנים, זה הי' כח שלו, אבל אני לא כמו רבי ירוחם.

אני רוצה לומר לכם משהו, בבוקר כשהתחלתי להכין את השיעור נזכרתי פעם הי' בבני ברק אולם שנקרא אולם החדוה, זה הי' אולם של בריתות, לבעלים קראו נחמן גשייד אברך חסידי, פעם באתי לשם לברית והוא קידם אותי בפתח האולם עם שאלה דהנה הרמ"א בהל' מילה [יו"ד סי' רס"ה סעי' ז] דנוהגין שלא לברך שהחיינו בשעת מילה, והטעם הוא משום דאיכא צערא דינוקא, והקשה דבגמ' בברכות נט: אי' מת אביו והוא יורשו בתחלה אומר ברוך דיין האמת ולבסוף הוא אומר ברוך הטוב והמטיב; הרי דאף שיש צער מחמת המיתה על החלק של הטובה שבדבר אומר שהחיינו, וכבר עמדו בזה הפוסקים.

ואני חושב שאפשר לבאר את זה בב' דרכים בהלכה ובדרך מחשבה ודרוש, הדרך הא. בהלכה, דהנה כשמת לו מת יש כאן שני דברים, על צער המיתה אומר דין האמת, ועל שזכה במעות אומר שהחיינו, אבל בברית השמחה היא במצווה שהיא עצמה צערא דינוקא, ולכן אין אומרים שהחיינו.

הדרך השניה בדרך אגדה דכשמת לו מת גם הצער וגם השמחה הם שלו, ובזה סגולת עם ישראל שבכחו לקבל על עצמו את הצער מצד אחד ואת השמחה מצד שני, ועל כל חלק אומר ברכה הראוי' לו, אבל בברית מילה, הצער הוא של הינוקא כשהצער של מישהו אחר אנחנו לא אומרים שהחיינו.

אחר כך חשבתי עוד הרי כולנו אומרים בכל יום בתפילת ערבית אהבת עולם בית ישראל עמך אהבת, תורה ומצוות חוקים ומשפטים אותנו לימדת, על כן ה' אלקינו בשכבנו ובקומנו נשיח בחוקיך ונשמח בדברי תורתך וגו'. אנו מצווים תמיד לשמוח עם התורה זהו הכוח שהקב"ה נותן לנו מכוח התורה, את הכוח שהי' לרבי ירוחם שבשבת יהי' מאור פנים, זה לא לכל אחד יש, רבי ירוחם הי' אדם גדול מאוד, אבל את הכח של שמחה בתורה זה הקב"ה נתן לכל אחד ואחד.

וכעת שאנו מתחילים את השיעור, השיעור הוא דברי תורה המשמחים את הלב, כעת תפקידנו להניח בצד את הצער ולשמוח בדברי התורה, ואפשר אפשר לעשות את זה, כעת נתחיל ללמוד.

 

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture