ויניצא, אוקראינה: שופצו וחודשו מצבות בבית החיים העתיק

העיר ויניצא היא בירת מחוז ויניצא באוקראינה ומתגוררים בה כ-450 אלף תושבים. בשל התרחבות העיר בעשרות השנים האחרונות, ניצב כיום בית הקברות היהודי במרכז העיר על שטח שנחשב לשטח נדל"ני יקר מאוד, אשר רבים מבעלי השררה המקומית לוטשים עיניהם להשתמש בו לצרכיהם הפרטיים.

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

לפני כעשרים שנה, במהלך ביקור שגרתי שערך יו"ר אגודת 'אהלי צדיקים' הרב ישראל מאיר גבאי שליט"א בעיר ויניצא, סיפר לו שליח חב"ד בעיר, ידיד האגודה רבות בשנים ואיש אשר רוח בו לתפארה, הרב שאול הורביץ שליט"א, כי הוא חושש מאד לעתידו של בית הקברות העתיק של העיר, בו טמונים גם גדולי עולם וביניהם הגה"ק רבי איסר ישראל בן רבי וואלף זי"ע מחבר הספר 'שער המשפט' על שולחן ערוך.

באותם ימים, כאשר ביקר הרב ישראל מאיר גבאי בויניצא, הוא עבר גם בבית הקברות בעיר על מנת לראות את מצבו, וכשהגיע ראה כי יזמי נדל"ן כבר החלו לחפור בבית הקברות באישור העירייה וביוזמת ראש העיר, כאשר מצבות ועצמות מתגוללות שם בין ערמות עפר ואשפה, ר"ל. את הנעשה לא היה להשיב כבר וחלק ניכר מבית הקברות נגזל בידי זדים ארורים.

יו"ר האגודה פנה מיד אל מרכז רבני אירופה ואל אתרא קדישא בארץ הקודש, העובדים כבר שנים רבות כתף אל כתף עם אגודת 'אהלי צדיקים', על מנת לפעול יחד לעצירת החפירות במקום. במקביל שוחח ר' ישראל מאיר עם שגריר ארה"ב באוקראינה, שהבטיח שיעשה כל שביכולתו על מנת לעצור את החפירות. וכמובן, גם הרב שאול הורביץ שליח חב"ד בויניצא פעל גדולות ונצורות במלחמה עיקשת זו למנוע ולהפסיק את הביזיון המחפיר בקברי ישראל בעיר.

לאחר פעולות נמרצות, הודיע ראש העיר כי הוא מקפיא את החפירות ואת עבודות הבניה במקום עד לבירור העניינים. הוא אף הפקיד מכתב חתום בו הוא מתחייב לעצור את החפירות, אלא שמסתבר כי הוא אינו עומד בדיבורו, וכעבור תקופה קצרה שוב החלו חפירות במקום, והם הצליחו לנגוס בשטח מכובד מתוך בית העלמין.

על פי מרשם האוכלוסין משנת תרנ"ז, חיו בויניצא 11,689 יהודים (שהיוו כ-36% מאוכלוסיית העיר). גל הפרעות ביהודים ששטף את אוקראינה בשנת תרצ"ה לא פסח על יהודי העיר. במהלך מלחמת האזרחים ברוסיה סבלו יהודי העיר מרדיפות, מעשי שוד, ביזה ופוגרומים, ההרוגים נקברו בבית הקברות היהודי בעיר. לפי מרשם האוכלוסין משנת תרצ"ט חיו בעיר ויניצא 33,150 יהודים (כ-38% מאוכלוסיית העיר). זהו מספר שיא של היהודים שחיו אי-פעם בעיר עד אז וגם לאחר-מכן.

עם פלישת הצבא הגרמני לברית המועצות גויסו כ-9,000 מיהודי העיר לצבא. חלק מהיהודים הצליחו להתפנות לשטחים המזרחיים של ברית המועצות וכך לשרוד את המלחמה, אולם כבר בראש השנה תש"ב נרצחו רוב תושבי הגטו (כ-25,000 איש) ביער הסמוך לעיר על ידי הגרמנים ומשתפי פעולה אוקראינים. היהודים המעטים שהושארו בגטו על ידי הגרמנים והועסקו בעבודות כפייה נרצחו בחודש אב תש"ב.

לאחר תום המלחמה חזרו היהודים שהצליחו להימלט מידי הנאצים, אל העיר וחיי הקהילה חודשו. מאז עד פירוק ברית המועצות בשנת תשנ"א, פעל בויניצא בית כנסת אחד קטן. הרב ישראל מאיר גבאי שביקר בויניצא לפני 42 שנה, בשנת תש"מ, מספר כי היה זה בשבילו חידוש גדול לראות את בית הכנסת בויניצא שהיה פעיל בימות החול ובשבתות, כי מלבדו היו עוד שני בתי כנסיות שפעלו תחת השלטון הקומוניסטי, בקייב ובברדיטשוב. לפי מרשם האוכלוסין משנת תשי"ט חיו בעיר כ-19,500 יהודים (כ-16% מכלל האוכלוסייה). במהלך שנות ה-70 עזבו חלק מהיהודים את ויניצא ועלו לישראל או היגרו לארצות הברית.

בסייעתא דשמיא מרובה ולאחר מאבקים קשים הקימה אגודת 'אהלי צדיקים' בשנים האחרונות מצבת ציון על מקום קברו של הגה"ק רבי איסר ישראל איסרלין בן רבי וואלף זי"ע מחבר ספר 'שער המשפט'. הציון נועד אף לסמן את בית הקברות במקום – שכפי שדווח בעבר עמד בפני הרס מוחלט באישור העירייה המקומית וביוזמתה. כשלב ראשון הצליחה האגודה להקים מצבה על קברו של בעל 'שער המשפט' ולסמן את בית הקברות במימונו ובנדבת ליבו של הנדיב היקר ר' מאיר אפרים שיחי, שתרם את ההוצאות לעילוי נשמת אביו הר"ר שמואל בן ר' אשר ענזיל הכהן ז"ל.

בחודשים האחרונים שופצה חלקת הקברים שנותרה לפליטה בבית החיים העתיק בויניצא, לאחר שאגודת 'אהלי צדיקים' יחד עם מרכז רבני אירופה הקימו מצבת זיכרון לקברי האחים שנהרגו בימי השואה בויניצא הי"ד. על קברו של בעל 'שער המשפט' הקימה האגודה אוהל וכן העמידה מצבת זיכרון המודיעה על קיומו של בית החיים בויניצא שנשמר בקפידה על ידי אגודת 'אהלי צדיקים' לאחר מאבק עיקש ובלתי מתפשר שנחל הצלחה רבה בסייעתא דשמיא.

הרב ישראל מאיר גבאי מציין שוב את פועלו המבורך של הרב שאול הורביץ בשיקום ובחידוש פני בית העלמין העתיק, וכן על פעילותו הענפה למען בניית הגדר המקיפה את החלק שנותר לפליטה בבית העלמין, לשם הובאו המצבות היהודיות שהוחזרו למקום, לאחר שהטרקטורים של העירייה הסירו את המצבות מהמקום.

 

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture