.

יצא לאור: וצדיק באמונתו יחיה – סיפור חיי ר' יענק'ל מלמד קלמנוביץ זצ"ל מדמויות ההוד שבירושלים

הספר שבו למעלה מ-500 עמודים מקיף באריכות את כל תולדות חייו של ר' יענק'ל המאלפים בינה לאנשי חינוך וסיפורי מופתים רבים, וכן תמונות רבות מתקופת מלחמת העולם הראשונה ועד שארית חייו הכוללים דמויות חשובות תורניות בעולם היהודי שמתפרסמים לראשונה בספר זה.

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

 

בשבוע האחרון ערכו משפחת קלמנוביץ באשדוד כינוס מיוחד ומרגש לרגל מלאת 30 שנה להסתלקותו של הרב הצדיק המחנך הדגול, עובד ד' באמת ר' יענק'ל קלמנוביץ זצ"ל, הכינוס התקיים בבית נכדו הרה"ג ר' חיים קלמנוביץ שליט"א רב מחלקת עירובין הארצית וחבר לשכת הרבנות הראשית ורב שכונה באשדוד.

בכינוס שהתקיים בקרית הרב אברמסקי, העלו זכרונות על שר' יענק'ל מלמד – קלמנוביץ היה מגיע לבקר בעיר לפני יותר מ-40 שנה והיה דמות נערצת בקרב רבים אצל תושבי אשדוד, ומחזקם תדיר באמונה וביראה תוך כדי סיפורי צדיקים מאלפים ומרוממים. לכבוד יום היאהרצייט יצא לאור הספר המרתק "וצדיק באמונתו יחיה" המגולל את סיפור ואורחות חייו המופלאים של החסיד הצדיק ר' יענק'ל דמות ירושלמית מקורית.

הספר מגלם דמות של איש צדיק ומאמין במסכת חיים הרצופה בתלאות ובקשיים בהם נפטרו הוריו וכל בני משפחתו ברעב ובמגיפה בגלות בתקופת מלחמת העולם הראשונה, יסורי שכול בפטירת שני בניו בחייו, ועוד תלאות רבות מסמרות שיער. למרות זאת השכיל ר' יענק'ל לשמור על אמונתו וצדקתו בתפקידיו רבי ההיקף עד פטירתו מן העולם, והוא קרוב לגיל 100 שנה.

 הגלות לסוריה בתקופת מלחמת העולם הראשונה

ר' יענק'ל נולד ברומניה בשנת תר"ס (על פי הרישומים, ולמעשה היה זה מספר שנים קודם), ועלה באותה שנה לארץ ישראל יחד עם אביו ובני משפחתו. בפרוץ מלחמת העולם הראשונה הוגלו כל בני המשפחה לארם צובה הלא היא העיר "חאלב" שבסוריה. כל בני המשפחה נספו שם במגיפות הקשות וברעב, ורק ר' יענק'ל ואחיו ר' דוד קלמנוביץ שרדו בחיים. ר' יענקל שחזר לירושלים נישא והקים את ביתו וזכה לדור ישרים מבורך.

 מתחת לחופה החתן ברח….

סיפור האגדה המהלך בדבר נישואיו של ר' יענק'ל אומר, כי בבית הכנסת שבחורבת ר' יהודה החסיד שבעיר העתיקה אמורה היתה להתקיים חופה כאשר רבי יוסף חיים זוננפלד זצ"ל – רבה של ירושלים אמור היה לערוך את החופה. אולם כאשר החתן הבחין מתחת לחופה בקומתה הנמוכה של הכלה ברח מהמקום, והכלה נשארה ללא חתן. במצב מביך זה, ולאחר שנודע כי החתן איננו אמור לחזור, שאל מרא דארעא דישראל רבי יוסף חיים זוננפלד מתחת לחופה מי מוכן לזכות בזכות הגדולה ולשאת את בת ישראל זו לאשה? ר' יענק'ל, שהיה אחד מן המשתתפים בחופה זו, וצערה של הכלה נגע עמוק עמוק בליבו, נענה בקול רם ואמר: אני מוכן לשאתה לאשה. וכך נעמד וקידש את הכלה, כאשר רבי יוסף חיים זוננפלד מברכו בברכה נרגשת: "מפני שחסת על בת ישראל, הריני מברך אותך שתזכה לאריכות ימים ושנים, ולבנות בית חשוב בישראל".

ברכתו של הרב זוננפלד אכן התקיימה, ור' יענק'ל האריך ימים ושנים, והקים דור ישרים יבורך.

 שליח ציבור בראש השנה בקיבוץ של חסידי ברסלב במירון

ר' יענק'ל היה קשור בכל נימי נפשו לחסידות ברסלב, ואף שימש כשליח הציבור בראש השנה בקיבוץ של חסידי ברסלב במירון במשך 50 שנה ללא הפסקה.

הרגש הנדיר והמיוחד בתפילותיו של ר' יענק'ל סחף עימו רבים אשר חפצים היו להשתתף בראש השנה בתפילות במירון כדי להיות שותפים בתפילות. (יצויין כי באותן שנים היה תקופת מסך הברזל, ולא היה שייך להגיע לאומן לקברו של רבי נחמן, וריכוז המתפללים של חסידי ברסלב בקיבוץ של ראש השנה היה באותן שנים בירושלים ובמירון).

 "ר' יענק'ל מלמד" בירושלים – "מי שצועק בלילה אינו צועק ביום"

ר' יענק'ל עסק שנים רבות במסירות נפלאה כמלמד דרדקי בשכונת "בית ישראל" שבירושלים, והעמיד אלפי תלמידים כאשר רבים מהם השכילו לשמור עימו קשר במשך כל ימי חייהם. עיסוקו של ר' יענק'ל העניק לו את התואר הנוסף לשמו – ר' יענק'ל מלמד.

בהנהגותיו בקודש היה יוצא ר' יענקל באורח קבוע להתבודדות עם בורא העולם (על פי הדרך בעבודת הקודש של חסידות ברסלב), וכן מקפיד היה מאוד לומר בכל לילה בדביקות את תיקון חצות.

בירושלים מהלך הסיפר הנודע, כי אורח חייו של ר' יענק'ל גרם להורי התלמידים תחושה קשה, כי עקב כך שר' יענק'ל ער במשך הלילה יפגע הדבר בעבודתו כמלמד, ולא יוותר בו כוח הסבלנות למען תלמידיו. לשם כך פנו הורי התלמידים בזמנו לבירור אצל הרב מטפליק זצ"ל (שהיה רב שכונת בית ישראל ומגדולי מורי ההוראה והדיינים שבירושלים). משנקרא ר' יענק'ל לרב מטפליק לפשר מעשיו, הסביר לו ר' יענק'ל, כי במסגרת תיקון חצות והתבודדות בלילות הינו מרבה בצעקות בלילה, ומי שצועק בלילה איננו צועק ביום…. הרב מטפליק קיבל לאלתר את טיעוניו, באומרו להורי התלמידים כי בנם מופקד בידים של מלמד שהינו חד בדורו.

 הודו לד' – בשעת השכול על בניו שנפטרו

ר' יענק'ל שיכל בחייו שנים מבניו שנפטרו מהמחלה הקשה, ובאמונתו הגדולה היה מזמר בכל בוקר מימי השבעה את הפסוק "הודו לד'..". משנשאל ע"י בני משפחתו על הנהגה זו הסביר, כי נאמר "חייב אדם לברך על הרעה כשם שמברך על הטובה", ועם כל הקושי הגדול הוא חייב ליישם בעצמו דברי חז"ל אלו.

הספר שבו למעלה מ-500 עמודים מקיף באריכות את כל תולדות חייו של ר' יענק'ל המאלפים בינה לאנשי חינוך וסיפורי מופתים רבים, וכן תמונות רבות מתקופת מלחמת העולם הראשונה ועד שארית חייו הכוללים דמויות חשובות תורניות בעולם היהודי שמתפרסמים לראשונה בספר זה.

אין ספק כי ספר זה ישמש כאור ומסילת דרך לחיזוק האמונה באורח חייו של כל יהודי. את הספר ניתן להשיג אצל משפ' קלמנוביץ בטל: 052-7149324.

 

 

 

 

 

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture