זבח פסח ● הפרלמנט הפולני התיר שחיטה חוקית לצרכי הקהילה

הפרלמנט הפולני תיקן את החלטתו הקודמת וקבע: יהודים פולנים שיבצעו שחיטה שאינו מסחרית לצרכיה של הקהילה היהודית אינם מפרים את החוק • הרב הראשי של פולין מיכאל שודריך: "הצהרה זו היא צעד חשוב מאוד וחיובי כלפי ההחלטה שתינקט על ידי בית הדין החוקתי"

מתנה לחג.
יהודי פולין יכולים לנשום לרווחה לאור מה שנראה כתיקון חוקתי לאיסור השחיטה. הפרלמנט הפולני שינה את דעתו והוא נוטה להתיר שחיטה שלא לצרכים מסחריים.

בנייר עמדה שהציג הפרלמנט הפולני בפני בית הדין החוקתי, נאמר כי יהודים שמבצעים שחיטה כשרה שלא לצרכים מסחריים, יכולים להמשיך לעשות זאת במסגרת החוק.

בחודש נובמבר 2012, בית הדין החוקתי בפולין קבע כי הממשלה פועלת באופן בלתי חוקי בכך שהיא מאפשרת ליהודים ולמוסלמים לשחוט עפ"י מצוות הדת, תוך גרימת צער לבעלי חיים (לטענתם). הפסיקה פורשה בצורה נרחבת כהטלת איסור על השחיטה הכשרה, תעשייה המגלגלת יותר מ-500 מליון דולר בשנה. בעקבות כך נאסרה השחיטה בחקיקה.

עתה, שינה הסיים הפולני את החלטתו והחריג שחיטה לצרכי הקהילה, נציג הסיים הקריא בפרלמנט את נייר העמדה שיוגש לבית הדין "במתכונתו החדשה, החוק הפולני אינו מטיל עונש על שחיטה לקהילות יהודיות פנימיות" הנציג סייג את דבריו, ואמר כי החוק "מאפשר לבצע את השחיטה רק במידה שהיא נדרשת לצרכי חברי הקהילה", בהצהרה הודגש "היתר זה אינו כולל שחיטה לצרכים אחרים (במיוחד בתחומי כלכלה ומסחר)"

הודעת הסיים נשלחה לבית הדין החוקתי בעקבות ערעור שהוגש על ידי האיחוד של הקהילות היהודיות בפולין, שטען כי ביטול היתר השחיטה נוגד את הוראת ממשלת מ-2004, ואת החוק מ-1997 המעגן את יחסה של המדינה לקהילות היהודיות בפולין ומתיר את השחיטה.

הצהרת הפרלמנט נשלחה גם לאיחוד הקהילות היהודיות בפולין. הרב הראשי של פולין מיכאל שודריך, אמר כי "הצהרה זו היא צעד חשוב מאוד וחיובי כלפי ההחלטה שתינקט על ידי בית הדין החוקתי. זוהי תוצאה של חודשים של פגישות ודיונים על מנת להבטיח את זכויותיהם וחירותם הדתית של היהודים בפולין. הצירים בסיים פעלו בחכמה וביושר בעמדתם שהוגשה לבית הדין החוקתי".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו