משבר הדסה • ועדת גבאי: להוציא את ביה"ח מידי נשות הדסה

ועדת גבאי שמונתה ע"י משרד הבריאות לחקור את הגורמים שהובילו למשבר ב'הדסה' ולגבש פתרונות להצלת בית החולים הגישה את עיקרי המלצותיה • הפקעת ביה"ח מ'נשות הדסה', הקמת דירקטריון חדש, הקמת ועד ידידים שיסייע בתקצוב

ועדת גבאי שמונתה על ידי משרד הבריאות הגישה את המלצותיה בענין המשבר בבית חולים הדסה. הועדה ממליצה להעביר את השליטה בבית חולים מידי נשות הדסה, אך לא בהלאמה אגרסיבית.

בפתח הדברים קובעים מחברי הדו"ח, כי "כמעט לכל הנוגעים בדבר יש יד בהגעת הדסה למצבה הנוכחי" הדו"ח, מפרט את אחריותם של הגורמים שאפשרו למשבר בהדסה, משרדי הבריאות והאוצר התרשלו באי קיום פיקוח פיננסי בבתי חולים ציבוריים שבבעלות פרטית, "המשרדים סברו כי התמודדות זו הינה מחוץ למנדט שלהם. משבר הדסה הוכיח שיש לשנות תפיסה זו".

עם זאת, את עיקר האחריות הם מטילים על נשות הדסה וממליצים להוציא מידיהם את בית החולים ולייסד דירקטקיון חדש בו תהיה לנשות הדסה נציגות חלקית.

הממשלה תסייע במסגרת תוכנית הבראה

על פי הדו"ח, על הממשלה לסייע לבית החולים במסגרת תכנית הבראה כדי שהאיזון התקציבי יישמר לטווח ארוך, ארגון נשות הדסה יצטרך לתרום סכום משמעותי לסגירת הגירעון או שיוותר על חלקו בבית החולים.

בסוגיית השר"פ ממליצה הוועדה להמתין לתוצאות הועדה הדנה בעניין ביחס לכל בתי החולים "כל כלל, שייקבע בוועדה, יאומץ בהדסה. עד שתתקבל החלטת מדיניות אחרת בסוגיית השר"פ, על בית החולים לקבל לידיו בחזרה את השליטה על הפעילות, להגדיר כללים ברורים ומדידים – ניהול, אכיפה וסנקציות. בדו"ח מצוין שניתוב אחר של זרם הכנסות השר"פ (כ-250 מיליון שקלים), עשוי לתרום לסגירת עד כשליש מהגירעון השוטף".

לדברי אבי גבאי, יו"ר הוועדה: ״הדסה, על הבעיות והכשלים שהתגלו בה, היא מקרה פרטי של בעיות ואתגרים, שקיימים בגופים ציבוריים וסמי-ציבוריים רבים, וכך בעיניי יש לקרוא את הדו״ח״.

שרת הבריאות אמרה לאחר שקיבלה את הדו"ח כי "הפתרון למשבר צריך להתבסס על התגייסות כל הצדדים לעזרת בית החולים כדי לאפשר לו לחזור לפעילות שוטפת ולהמשיך ולפעול לטובת תושבי ירושלים והאזור".

מדוברות המרכז הרפואי הדסה נמסר: הדו"ח שנכתב על ידי חברי ועדה, המנהלים משא ומתן שוטף עם ההנהלה על הבראת בית החולים נגוע מלכתחילה בחוסר אובייקטיביות. מיפוי הגורמים שהביאו למשבר לוקה בחסר, מגמד את הסיבות האמיתיות וממקד אותם בעיקר בגורמים פנימיים ומשחרר את הממשלה מאחריותה להעצמת המשבר במהלך השנים ובמיוחד בשנה האחרונה. איזה תועלת אפשר להפיק מדו"ח שהמלצותיהן כה כלליות ומפורטות בעמודים ספורים בלבד.

המשבר מתגלגל ומחריף והיציאה ממנו קשה ויקרה יותר ויותר. על כן הכרחי שהממשלה תפעיל את כל השפעתה לגיבוש של תכנית הבראה כוללת ויסודית, אשר תייצב את הדסה לטווח הארוך ותשמור על הייחודיות של המרכז הרפואי כמחנך דורות של רופאים מספק שירותים רפואיים מהמעלה הראשונה ומדעניו הם בעלי שם עולמי העוסקים במחקר רפואי בקדמת הטכנולוגיה".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו