מאות מחנכים בכינוסי העיון של מרכז "הקשיבה" של עיריית בני ברק

במהלך הכינוסים שנערכו בראשות גדולי התורה שליט"א בהשתתפות מאות ראשי הישיבות ומרביצי תורה בישיבות לצעירים, נבחנו דרכי התמודדות מול אתגרי החינוך בדורנו • בימי הדיונים הוצגו כלים מקצועיים, תובנות ויזמות מעשיות לחיזוק אהבת התורה ותמיכה בכל יחיד בדרך העולה בית ה'

תשועה ברוב יועץ: מאות ראשי הישיבות, מגידי שיעורים, מנהלים רוחניים וצוותות חינוכיים בישיבות לצעירים בבני ברק, גדשו את ימי העיון המקצועיים, לקראת זמן הקיץ, שנערכו על ידי מרכז 'הקשיבה', הפועל בקרב בני הישיבות מטעם עיריית בני ברק והתקיימו במתחמים סגורים במרכז הכינוסים הגדול בפתח תקווה ובמרכז הכנסים "ציפורי בכפר" שבקיבוץ חפץ חיים.

ימי העיון המיוחדים עמדו בסימן המיקוד הפרטני בתלמידים הצעירים העושים את צעדיהם הראשונים בהיכל בית ד' ומתמודדים, לעתים, עם אתגרים חינוכיים וניסיונות התקופה. במהלך ימי העיון התקיימו דיונים מקצועיים בשיתוף אנשי מקצוע, לזיהוי צרכים ובחינת אפשרויות טיפול ומענה, כאשר בפני ראשי הישיבות שליט"א הוצגו מכלול יזמות ופתרונות שונים המיושמים בימים אלה ופותחים מרחב חדש של התמדה ויכולת התמודדות גם לתלמידים אלו. יזמת ימי העיון נהגתה על ידי מרכז 'הקשיבה', המהווה מרכז יעוץ והכוונה לבני הישיבות ופועל מטעם עיריית בני ברק, ביזמתו של הרב חנוך זייברט, ראש העיר.

כהכנה לימי העיון קדמה שורה של אספות חודשיות של ראשי הישיבות לצעירים שליט"א, המתכנסים, מידי חודש בחודשו, במסגרת 'איגוד מנהלים רוחניים' שנוסד באמצעות המרכז על ידי הרב יוסף גרליץ, יועץ ראש העיר לענייני נוער ורווחה. במהלך המפגשים מתקיימים דיונים חינוכיים פוריים במגוון הנושאים העומדים על הפרק בסוגיות החינוכיות שבישיבות לצעירים.

פעילות ה'איגוד' ויום העיון המיוחד הינם חלק מהמהפכה שמובילה עיריית בני ברק בנושא החינוך לבני הנוער והישיבות. במסגרת זו הוברר הצורך הדחוף במרכז חינוכי שיהווה מעין 'חדר מיון קדמי' וירכז את מכלול המענים הקיימים לבני הישיבות במגוון הסוגיות החינוכיות הנמצאים בעולם של בני הישיבות הק'. ואכן, ביזמה משותפת של ראשי הישיבות הק', אישי חינוך ומיטב הגורמים המקצועיים הוקם מרכז 'הקשיבה', בניהולו של הרב אברהם פדר המציע מענה מקצועי, סיוע רגשי חינוכי ואישי, לצד טיפול ותמיכה לבחורי הישיבות בדיסקרטיות מוחלטת וללא גביית תשלום.

הנושא המרכזי שעבר כחוט שני במהלך ימי העיון היתה הצגת הדרכים לאיתור ולזיהוי קשיים והתמודדויות שונות והכרת דרכי הטיפול והפיתרונות החינוכיים הקיימים כיום, החל מזיהוי קשיי קשב וריכוז והטיפול הנכון בהם, דרכי התמודדות עם קשיי גיל הבגרות – ההתמודדויות וההיבטים השונים הקיימים בגיל מורכב זה ועד לנושאי משמעת וסמכות חינוכית.

את ימי העיון הנחה הרב יצחק משה שטיין שליט"א ששזר פנינים חינוכיות במהלך היום והציג נושאי דיון מרכזיים בהם התמקדו כלל המשתתפים. ביום העיון לכלל הישיבות החסידיות שהתקיים באולם הכינוסים בפתח תקווה נשאו דברים הרה"ג רבי אריה גרליץ שליט"א, ראש ישיבת מאה שערים שעמד בדבריו על החובה לחנך ליראת שמים ולהתעלות בעבודת הבורא באופן ברור וללא מורא, "רק ע"י חינוך ליראת שמים ללא חת וללא מורא נוכל לגדל דורות של יהודים יראים ושלמים".

הרה"ג רבי שמעון ביניק שליט"א, מנהל רוחני בישיבת קרלין, נשא דברים מאלפים אודות דרכי טיפול בנפגעי הטכנולוגיה והחובה לשמירה ולזהירות הנדרשים בדורנו אנו.

מושב מקצועי מיוחד עסק בבריאות הנפש, כאשר פרופ' מרק וייזר, מנהל החטיבה הפסיכיאטרית בביה"ח שיבא – תל השומר נשא הרצאה מיוחדת בתחום והעניק מידע חיוני בנושא זיהוי קשיים בתחום הנפש ודרכי הטיפול. כמו"כ נשא דברים מר צבי עידן בנושא דרכי ההשפעה על הורים וצוות, יצירת אמון בינאישי ותקשורת נכונה,כשהוא מעניק ארגז כלים בנושא חשוב זה.

יום העיון הנוסף נפתח למאות ראשי הישיבות והמנהלים הרוחניים מכלל הישיבות לצעירים בעיר בני ברק, שהתקיים בקומפלקס הכינוסים של מלון 'צפורי בכפר' חפץ חיים, בראשות גדולי התורה שליט"א. ליום העיון קדמו ישיבות ארוכות של וועדת היגוי של חשובי ראשי הישיבות שליט"א שנועדו במעונו של הגאון רבי משה הלל הירש שליט"א, ראש ישיבת סלבודקה וחבר מועצת גדולי התורה, שהנחה את ראשי הישיבות שליט"א על הנושאים הראויים לדיון, כשהוא מוסר הנחיות והוראות למעשה לימי העיון.

את משא החינוך מול אתגרי השעה, נשא הגאון רבי חזקיהו מישקובסקי שליט"א, מנהל רוחני של ישיבת אורחות תורה, שהביא את דברי מרן ראש הישיבה הגאון רבי אהרן לייב שטינמן שליט"א על חובת ראשי הישיבות שליט"א ומגידי השיעורים להשקיע בכל בחור ובחור בפרטות, כדי שיעלו במעלות התורה והיראה, מתוך ראיית כל תלמיד כעולם מלא ממש, כשהוא מוסיף ומביא מפי מרן שליט"א הדרכה והוראה מעשיות שיהיו לתועלת לזמן קיץ בסדרי הלימוד, היקף השיעורים וסדר הלימוד בסוגיא לישיבות לצעירים.

מושב הדיון נפתח בשיחתו המיוחדת של הרב רבי שלמה בלפר על הדרך לביסוס המשמעת והסמכות החינוכית, כשהוא מעניק לצוותות הדרכה מעשית מפורטת וברורה בנושא ערכי וחשוב זה.
הרב חנוך זייברט, ראש העיר נשא דברי ברכה נרגשים, כשהוא מציין כי עצם הכינוס עצמו הוא דבר חשוב לשמוע הדרכה חינוכית מטובי אנשי החינוך. "עיריית בני ברק החליטה להעמיד את נושא החינוך בראש סדר העדיפויות העירוני, כשהוא מדגיש שלימדונו חז"ל במספר מקומות, כי כשעוסקים בחינוך צריך לתת ולהשקיע, אפילו שאולי התלמיד עדיין אינו ראוי, וזאת כדי להרגילם במעשים טובים. התפקיד שלנו הוא להסיר את המכשולים ולמצוא את הפיתרונות" סיים הרב זייברט.

הרב מרדכי בארי שליט"א נשא דברים מיוחדים על איתור, זיהוי וטיפול נכון בקשיי קשב וריכוז, בדרכי איתור והתמודדות, כשהוא מציין כי רוב רובם של הנופלים מפאת בעיית קשב וריכוז, לא נפלו בגלל עצם הבעיה. אלא מחמת ההרגשה, שכביכול, אין בכוחם לפרוח ולגדול בתורה, כשלאחריו התקיים מושב מיוחד עם הרב רפאל גריינמן שליט"א אודות זיהוי בעיות נפשיות ודרכי טיפול.

בסיום יום העיון הביעו ראשי הישיבות שליט"א את התרגשותם על קיום היום המיוחד, שלבטח ישא פירות וסיוע של ממש לעבודת הקודש במהלך כל השנה, בהוקרה מיוחדת להרב יהונתן ספרא, מנהל אגף החינוך של העירייה; להרב אברהם פדר, מנהל מרכז הקשיבה; להרב שמעון קשש, מנהל המחלקה לילדים ולנוער 360 ולהרב יצחק משה שטיין, מנהל ארגון מאירים המלווים באופן שוטף את איגוד המנהלים הרוחניים וניצחו על קיומם של ימי העיון שהעניקו כלים ויוסיפו חיל ואומץ לעוסקים במלאכת הקודש לגדל עדרים של תורה ויראה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו