סכנת הבולענים בים המלח: "איום קיומי על יישובי האזור"

ראשי הרשויות המקומיות בסביבות ים המלח דורשים מהממשלה תכנית מידית לפיצוי על הנזקים העצומים שנגרמו להם בשל נזקי הטבע – אשר הגיעו עד כדי איבוד פרנסתם • "כשהקיוסק בחוף הרוויח יפה, הוא שילם מס הכנסה ומע"מ וגם המדינה הרוויחה ממנו יפה. הממשלה תמיד נהנית מההכנסות אבל כשזה מגיע להוצאות היא זורקת את זה על הרשות המקומית"

תופעת ה'בולענים' ההולכת ומתרחבת בסביבות ים המלח, מאיימת על חייהם ופרנסתם של תושבי האזור כולו, כך הבהירו היום ראשי היישובים לחברי ועדת הפנים של הכנסת, בסיור משותף שערכו במקום.

דב ליטבינוף, ראש המועצה האזורית תמר, תיאר בפני הח"כים את הנזקים העצומים: "'חוף מינרל', מקור הפרנסה של קיבוץ מצפה שלם ננטש בשל הבולענים שנפערו בו. תחנת הדלק על המסעדה והחנות שבה ננטשו. בחוף הושקעו 4.5 מיליון ₪ וביום שהיינו אמורים לפתוח אותו, נסגר הכביש. הגשר שהוקם ב-2009, ובו הושקעו 60 מיליון ₪ נסגר השנה לאחר 6 שנים בגלל שהכביש המוביל אליו קרס לתוך בולען.

"מטע התמרים, הענף שנותר לפרנסת קיבוץ עין גדי עם סגירת החוף, חלקו מלא בולענים והכניסה אליו כבר עלתה בחיי אדם. לכן ייבשו חלק מהמטע. איננו יודעים מה עתידו של החלק שעדיין מעובד כי מסלול הבולענים בכיוון שלו. גם הכביש הזמני, עוקף כביש 90, שנסלל כדי לעקוף את הקטע שנהרס לוקה בחוסר ודאות כי לא נעשו קידוחים לפני הסלילה כדי לבדוק אם יש שכבת מלח בתת הקרקע, שהימצאותה מנבאת יצירת בולענים".

קרא עוד:
[postim]

יו"ר ועדת הפנים, ח"כ דודי אמסלם, הביע את דעתו הנחרצת על כך שמחובתה של הממשלה להשתתף בכיסוי הנזקים הכספיים של תושבי האזור: "כשיורד שלג, חקלאים מקבלים פיצוי בגין נזקי טבע. הבולענים הם אירוע הרבה יותר דרמטי – פגע טבע מתמשך. כשהקיוסק בחוף הרוויח יפה, הוא שילם מס הכנסה ומע"מ וגם המדינה הרוויחה ממנו יפה. הממשלה תמיד נהנית מההכנסות אבל כשזה מגיע להוצאות היא זורקת את זה על הרשות המקומית. אם המדינה ידעה להתחלק בהכנסות היא צריכה להתחלק גם בהוצאות".

בולענים 1

בסיכומו של הסיור, דרשה ועדת הפנים מהצוות הבינמשרדי, שהוקם כדי לגבש מדיניות ממשלתית בעניין, כי יכין בתוך 3 חודשים הצעות ביצועיות לפתרון בעיית כביש 90 ושאר התשתיות באזור וימליץ איזה סיוע כלכלי יש להגיש ליישובים. בתום הזמן הנקוב, תקיים הוועדה דיון בו יציעו חברי הצוות הבינמשרדי את עבודתם, כולל מקורות פרנסה חלופיים ופיצויים.

בולענים 2

בולענים 3

בולענים 4

בולענים 7

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו