התנועה לאיכות השלטון להרצוג: הפסק כהונתך כיו"ר האופוזיציה

התנועה לאיכות השלטון, פנתה ליו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, בקריאה לעזוב את תפקידו כראש האופוזיציה וראש מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר, או להשעות עצמו מתפקידים אלו עד לסיום החקירה בעניינו

בעקבות פרסומים בתקשורת כי הבדיקה המשטרתית שנפתחה בגין חשדות פליליים בעניינו של הרצוג תהפוך בימים הקרובים לחקירה פלילית רשמית, וכי מתחת לפני השטח כבר כמה חודשים מתנהלת חקירה סמויה, באישור היועמ"ש ובכירי המשטרה, פנתה התנועה לאיכות השלטון לח"כ הרצוג. התנועה קוראת לח"כ הרצוג להפסיק כהונתו כיו"ר האופוזיציה וראש מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר, או להשעות עצמו מתפקידים אלו עד תום חקירה פלילית כנגדו.

חקירה פלילית כנגד ראש האופוזיציה מכתימה את האופוזיציה בכלל והמפלגה בראשה עומד בפרט, ומעיבה היא על כל פעולותיה של האופוזיציה. הישארותו של ח"כ הרצוג בתפקידו, כשתלויה ועומדת בעניינו חקירה פלילית, פוגעת פגיעה קשה באופוזיציה ובמעמדה הציבורי – הן בחבריה והן בהחלטותיה.

לראש האופוזיציה מעמד מיוחד שמתבטא בתפקידיו שהוגדרו בחוק. החוק קובע כי על ראש הממשלה להזמין ולעדכן את ראש האופוזיציה בענייני המדינה "לפי הצורך, ולא פחות מאשר פעם בחודש". עוד נקבע בחוק כי ראש האופוזיציה רשאי לנאום במליאת הכנסת מיד אחרי ראש הממשלה, וכי בטקסים ממלכתיים שבהם משתתף ראש הממשלה מייחדים מקום גם לראש האופוזיציה.

לעמדת התנועה, אדם הנמצא תחת חקירה פלילית אין זה ראוי שיכהן בתפקיד ציבורי בכיר, דוגמת ראש האופוזיציה. בפרט כאשר חשדות אלו מצטרפים לפרשת "עמותות ברק", במסגרתה נוהלה חקיקה פלילית כנגדו והוא דבק בזכות השתיקה, למרות המשרה הרמה של מזכיר הממשלה בו כיהן. נוכח פרסום ממצאי מבקר המדינה בנושא התנועה עתרה, דאז, לבג"ץ כנגד המשך כהונתו כמזכיר הממשלה. עתירה זו לא נדונה ובסופו של יום התייתרה ותיק החקירה נגדו נסגר.

אין חולק כי עומדת לח"כ הרצוג חזקת החפות ומיותר לציין שבמכתבנו אין משום קביעת עמדה בנוגע לחשדות כנגדו. עם זאת, הישארותו בתפקיד ציבורי בעל מעמד מיוחד כאמור, אינה ראויה בעוד שמתנהלת חקירה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו