הישג חרדי: נמנעה בחירת רבני צוהר לבית הדין הגדול

על מנת שלא להביא למינוי דיינים המשתייכים לארגון רבני צוהר, לא נבחר גם רבנים המשתייכים לציבור החרדי • הדיין היחיד שנבחר, מתוך מטרה לרצות את בג"ץ, הוא הרב אליעזר איגרא, מחשובי רבני הציונות הדתית

הוועדה למינוי דיינים התכנסה היום שוב, על מנת להצביע על מינוי דיינים חדשים לבית הדין האזורי ולבית הדין הגדול. למרות שלנציגים הועדה שאינם נמנים על הציבור החרדי יש רוב בעלי זכות בחירת המועמדים, קיוו הרבנים הראשיים והפוליטיקאים החרדים למינוי דיינים על פי רוחם, בכפוף להסכמים הקואליציוניים.

אלא שבמפלגת הבית היהודי התעקשו והעלו שוב ושוב את שמותיהם של דיינים ליברלים וכאלו המשתייכים לארגון 'צוהר'. מחוסר ברירה, העדיפו החרדים שמועמדיהם לא ייבחרו בשלב זה, על מנת למנוע את בחירת הרבנים שפסקי ההלכה שלהם בעבר, עוררו סערה בשל הקולות ההלכתיות שהציגו.

על מנת לרצות את שופטי בג"ץ שדרשו למנות עד לתאריך זה דיינים חדשים, נבחר הרב אליעזר איגרא, מחשובי הרבנים בציונות הדתית ברוב של 7 קולות מחברי הועדה, בהם גם קולותיהם של חלק מהחברים החרדים בוועדה למינוי דיינים.

250px-Harav_Eliezer_Igra_ap_1

הרב איגרא, למד בבית הספר הממלכתי-דתי מוריה ובישיבה התיכונית חורב. לאחר מכן למד במשך עשר שנים בישיבת ההסדר כרם ביבנה. שירת בחיל השריון ולחם במלחמת יום הכיפורים. לאחר המלחמה הועבר לגדוד 71, שם הכיר את יוני נתניהו ולמד איתו תורה בחברותא.

לאחר נישואיו התגורר בעפרה. היה ממקימי ההתנחלות פסגות וכולל הדיינות ביישוב. בשנת 1989 התמנה כדיין בבית הדין הרבני בבאר שבע. כמו כן נבחר לרב היישוב כפר מימון. מאז 1999 הוא עומד בראש בית הדין המיוחד לענייני יוחסין באזור הדרום. לקראת הבחירות לרבנות העיר פתח תקווה היה מועמד מוסכם מטעם הציונות הדתית ומפלגת ש"ס, אך לבסוף הסיר את מועמדותו. בשנת 2012 התמנה לדיין בבית הדין הגדול בירושלים, במינוי זמני, היחיד כיום מקרב רבני הציונות הדתית בבית דין זה. לימד בישיבת עוד יוסף חי, בישיבת עתניאל ובבית מוריה בבאר שבע.

בשנת 2013 התמודד הרב איגרא למשרת הרב הראשי לישראל‏. בפברואר 2013 התכנסה קבוצה של רבנים בציונות הדתית, בהם הרב דב ליאור, הרב יעקב אריאל, הרב מרדכי שטרנברג, הרב שלמה אבינר והרב מרדכי גרינברג, כדי להצביע על מועמד מוסכם למשרה זו. הרב איגרא זכה ברוב קולות המצביעים‏. יומיים לפני הבחירות הודיע על פרישתו מההתמודדות.

סגן שר הביטחון אלי בן דהן שוחח עם הרב איגרא שמונה לבית הדין הגדול ובירך אותו על מינויו: "אני מאחל לך הצלחה רבה ומקווה שתמשיך בפעלך למען מתדייני בתי הדין הרבניים כפי שעשית עד היום". מוקדם יותר אמר סגן השר בן דהן (שכיהן משך 21 שנים כמנהל בתי הדין) על המינוי: "הרב איגרא הוא אב בית דין ותיק שמיום שהתמנה לדיין בבאר-שבע עבר לגור בדרום כדי לחזק את הנגב. אני בטוח שמינויו יחזק את בית הדין הגדול, מסירותו לנשים ולמתדייני בתי הדין תסייע בפתרון התיקים הקשים ביותר המונחים לפתחו של בית הדין הגדול."

שרת המשפטים איילת שקד מסרה: "אני שמחה וגאה בבחירתו של הרב איגרא לדיין בביה"ד הגדול. הרב איגרא מכהן כאב בי"ד שנים רבות, ידוע במסירותו וסבלנותו. אני סמוכה ובטוחה שמינויו יהווה חיזוק אמיתי לכוחו של ביה"ד הגדול בסיוע בסגירת תיקים קשים".

Israel's Ashkenazi Chief Rabbi David Lau arrives to a meeting of the rabbinical judges appointments committee in Jerusalem on May 2, 2016. Photo by Shlomi Cohen/Flash90 *** Local Caption *** ????? ????? ?????? ???? ?? ????? ????? ???? ??????? ?????? ????? ??????

Israel's Sephardi Chief Rabbi Yitzhak Yosef arrives to a meeting of the rabbinical judges appointments committee in Jerusalem on May 2, 2016. Photo by Shlomi Cohen/Flash90 *** Local Caption *** ????? ????? ?????? ???? ?? ????? ????? ???? ??????? ?????? ???? ????

Rabbi Israel Eichler of the United Torah Judaism arrives to a meeting of the rabbinical judges appointments committee in Jerusalem on May 2, 2016. Photo by Shlomi Cohen/Flash90 *** Local Caption *** ????? ????? ?????? ???? ?? ????? ????? ???? ??????? ?????? ????? ??????

מלשכתו של ח"כ ישראל אייכלר, החבר בוועדה נמסר כי במאבק ארוך ומייגע שניהל ח"כ ישראל אייכלר חבר הועדה למינוי דיינים, הצליח לגבור על הרוב המוחץ של הציונות הדתית והחילונית בוועדה. הוא מנע בחירת דייני "צוהר" לבית דין האזורי ובית הדין הגדול. רק הרב אליעזר איגרא חבר בית הדין, שהיה מועמד מוסכם נבחר לבית הדין הגדול.

"כזכור הורה בג"צ ליו"ר הועדה השר יובל שטייניץ לבחור מיידית דיינים לבית הדין הגדול המשותק זה שמונה שנים, שלא נבחרו אליו דיינים חדשים. היתה רשימה מוסכמת של שני דיינים אשכנזים ושני ספרדים ושני ציונים דתיים, המוסכמים על החרדים. נציגי הציונים דרשו דווקא את בחירתו של הרב לביא השנוי במחלוקת בגלל התרת אשת איש בצפת. כמו כן דרשו לנצל את הרוב בועדה ולבחור את דייני "צוהר" לבית הדין האזורי, כדי לחולל ריפורמות בבתי הדין.

"בהתערבות ראש הממשלה והשרים דרעי וליצמן הוסכם על דחיית ההצבעה לבית הדין האזורי. אך גם בהצבעה שהתקיימה בהוראת בג"צ לבית הדין הבגלל התעקשו נציגי הציונות הדתית לבחור בדיין הרב לביא. שלשת נציגי החרדים שני הרבנים הראשיים וח"כ ישראל אייכלר החרימו את ההצבעה. לכן נציג ציוני אחד הרב אליעזר איגרא שהיה מועמד מוסכם לבית הדין הגדול".

תמונת הרב איגרא מתוך ויקיפדיה. הרבנים יוצאים מהכינוס, קרדיט: פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו