או הכל או כלום • ביהמ"ש נגד סגירת חנויות בשבת באשדוד

בית המשפט קבע כי עיריית אשדוד אינה יכולה להוציא צווי סגירה רק נגד חלק מבעלי העסקים בעיר הפותחים את שעריהם ביום השבת • מ"מ ראש העיר עמרם כנפו מש"ס: הגיע הזמן לסגור את כל העסקים

לפני כשנה, פתחה עיריית אשדוד בהליך משפטי לסגירת 5 עסקים בעיר אשדוד הפועלים בשבת. אך הנתבעים טענו בבית משפט כי העירייה פעלה באופן בררני כשהיא מחליטה את מי לתבוע ואת מי לא, את מי לקנוס ואת מי לא ולא פועלת בשיויון לגבי כל העסקים הפתוחים בשבת.

מנגד, העירייה טענה בעתירתה לבית משפט השלום בעיר כי בשלב ראשון היא החליטה לבחון את מדיניותה החדשה על מרכולים ששטחם מעל 120 מ"ר הפועלים באזורי מגורים ומפעילים את עסקיהם בימי שבת ומועדי ישראל.

השופט, יהודה ליבליין פסק כי העירייה פעלה באופן בררני, כאשר החליטה לפעול נגד חלק מהעסקים בשיטת הניסיון לבחון את מדיניותה והיא מודה בכך בפה מלא. ההחלטה לסגור עסקים בגודל של למעלה מ120 מ"ר אינה סבירה שכן יוצא מצב לא תקין – בו עסק בגודל 140 מ"ר מקבל צו סגירה ואילו עסק סמוך אליו בגודל 100, נשאר פתוח כשבמקביל עסקים בסטאר סנטר בגודל של 5000 מ"ר לא מקבלים צו סגירה.

בהחלטתו כתב, "אני מקבל את טענת הערייה כי מתחם סטאר סנטר והעסקים בחוף הים אינם נמצאים באזורי מגורים. מה ההבדל בין מרחק של 20 מ"ר למרחק של 50 מ"ר?? היכן נמתח הגבול?" לסיום כתב: "קשה לי להשתחרר מן הרושם, כי מדיניות האכיפה החדשה של העירייה התמקדה בעסקים המנוהלים ע"י עולים יוצאי מדינות חבר העמים ואשר מרכולם כוללת מזון לא כשר. רושם זה עולה גם מעדותם של בכירי העירייה".

"למען הסר ספק, להשקפתי, בהעדר תיקון לחוק עזר המגדיר היכן מותר והיכן אסור ואלו עסקים ניתן לפתוח בשבת, אזי האכיפה השיויונית מחייבת צווי הפסקה לכל בתי העסק הפתוחים בשבת ברחבי העיר!!! ללא הבדל של תחום עיסוק, גודל, מיקום. העירייה יכולה לעשות זאת באופן מדורג, אך באופן שיויוני ראוי וגלוי. לחלופין, על העירייה להחליט אם בדעתה לפעול, כפי שפועלים בעיריית תל אביב, לשינוי בחוק העזר העירוני באופן שישקף את השינויים שחלו באוכלוסיית העיר מאז הוא נחתם, למרות הבעיות הקואליציוניות שיש במועצת העיר".

המשמעות של ההחלטה היא כי מהיות העירייה לא יכולה לפעול במסגרת הסטטוס קוו הקיים, והיא אמורה להחליט האם לפעול למען סגירת כלל החנויות בעיר או שמא לאפשר לכולם להשאיר את שעריהם פתוחים תוך חילול יום השבת.

עמרם כנפו, מ"מ ראש העיר מטעם סיעת ש"ס אמר בתגובה: "אני שמח שבית המשפט הבין שאם יש חוק צריך לכבד אותו, אני מקווה שראש העיר והמנכ"ל יפנימו שלא ניתן , תחת מעטה של ססטוס קוו, להשאיר חנויות פתוחות בשבת, אלא שיש לפעול כנגד כל החנויות הנמצאות בתחום השיפוט באשדוד והפתוחות בשבת".

הגיע הזמן שהציבור יבין שאנו נמצאים במדינה יהודית, לא מדובר בכפייה, אלא במשהו אוניברסלי – הגיוני שיום אחד יהיה יום מנוחה לכלל העובדים כפי שמקובל באירופה בימי ראשון. דוחות חנייה מחלקים לתושבים על ימין ועל שמאל, אבל אכיפת חוק פתיחת עסקים בשבת הם לא אוכפים. חוק זה חוק בין אם הוא מוצא חן בעיני מישהו או בין אם לא יש לקיימו. אני רוצה להזכיר שישנה עוד עתירה של בעלי חנויות בעיר שסגורים בשבת לפי החוק בטענה שהעסקים הפתוחים בשבת פוגעים בפרנסה שלהם".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו