לוויין חשף: המטוס הרוסי שמתעד את פעילות חיל האוויר בסוריה

תמונות לוויין ישראלי מוכיחות כי הקרמלין פרס בלטקיה מטוס ביון מתקדם שיכול לגלות את תנועתם של כלי הטיס של חיל האוויר ממרחק מאות קילומטרים. האם זה מה שיעצור את המשך התקיפות האוויריות בסוריה נגד משלוחי הנשק לחיזבאללה?

לוויין ישראלי איתר לפחות מטוס התראה רוסי אחד בבסיס חיל האוויר בלטקיה שבסוריה, כך פורסם הבוקר (שני) באתר "דיפנס ניוז". על פי הדיווח, המטוס שהתגלה הוא מסוג "A-50", מטוס שליטה ובקרה רוסי המסוגל לספק התראה אווירית למרחק מאות ק"מ, ובשל כך בין השאר לנטר חלק מפעילות חיל האוויר הישראלי.

על פי הדיווח התמונות צולמו בתאריך ה-3 במאי, על ידי הלוויין ה"ארוס B", ובו נראה המטוס כשהוא במהלך פעילות מבצעית. מדובר במטוס הדומה למטוס ה"אייווקס" האמריקני, שבו מותקנת מערכת מכם מתקדמת המשמשת לזיהוי איומים.

בתמונה של "אימג'סט אינטרנשיונאל" נראה מטוס מסוג "אי-50" מתוצרת רוסית, שיוצר לראשונה בסוף שנות השמונים. מטוס זה, שבו יש כ-15 אנשי צוות, מסוגל לשלוט בכעשרה מטוסים בקרבות אוויר או קרקע, ויכולות הגילוי שלו כוללות אפשרות לאתר מטרה קרקעית במרחק של 300 קילומטרים ומטרה אווירית במרחק של 650 קילומטרים. טווח הפעילות שלו הוא כאלף קילומטרים לטיסה.

יצוין כי לטקיה מרוחקת מעט פחות מ-700 קילומטרים מבסיס חיל האוויר הישראלי בחצור, כך שזה עניין פעוט בשביל המטוס לדעת איזה כלי טיס ישראלי מצפון הארץ ומתי. אין צורך לציין מה משמעות הדבר מבחינת צה"ל, ובמיוחד לאור המדיניות הישראלית להגיב באמצעות הפצצות מהאוויר על אירועים מסוימים בסוריה. 284644

378

אף שישראל מנסה לתאם את פעילויותיה בסוריה עם הרוסים, באחרונה אירעו כמה התנגשויות פומביות בין ישראל לרוסיה בעניין ההפגזות של חיל האוויר במדינה. השגריר במוסקבה גרי קורן אף זומן לשיחת הבהרה במשרד החוץ הרוסי, והקרמלין עסק רשמית בגינוי להפרת הריבונות של דמשק.

לפי "דיפנס ניוז", בסוף שנת 2015 דווח כמה פעמים על כניסת המטוס לסוריה, אך המטוס חזר לבסיסי האם שלו ברוסיה אחרי שהנשיא ולדימיר פוטין הכריז על הסגת חלק מכוחותיו בסוריה. לקרמלין יש בסך הכול כארבעים מטוסים מסוג זה, המשמשים למשימות שונות ברחבי העולם.

הגנרל סרגיי רודסקוי, האחראי על תפעול הכוחות הרוסיים על אדמת סוריה, הכריז בשבוע שעבר בוועידת ביטחון שנערכה במוסקבה כי ארצו השיגה שליטה מלאה בשמי סוריה. זאת, כדבריו, באמצעות פריסת מערכת מתקדמת המורכבת "ממספר רב של מערכים ומרכיבים". רודסקוי אף קבע כי "המערכת שנפרסה בסוריה מאפשרת לאנשי צבא רוסים המוצבים בבסיס חמאים לשלוט באופן מלא על המרחב האווירי הסורי".

כזכור לפני כשבוע וחצי דיווחו כלי תקשורת בסוריה כי ישראל ביצעה תקיפה בסמוך לדמשק. על פי הדיווחים בוצעו בסך הכל חמש תקיפות בסמוך לנמל התעופה הבינלאומי. על פי דיווח גורם מודיעיני בצבא אסד, ישראל תקפה מצבורי נשק של חיזבאללה שהיו שם. לאחר הדיווחים תקפו ברוסיה את ישראל, שלטענתם מפירה בסוריה את החוק הבינלאומי. "ישראל ומדינות אחרות חייבות להימנע מפעולות כגון אלו, שעלולות להגביר את המתיחות", אמר דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, "הריבונות הסורית חייבת להישמר".

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו