ישראל העבירה מסר לאיראן: "לא נסבול הקמה של מפעלי נשק לחיזבאללה"

ישראל פנתה למדינות שנמצאות בקשרים עם טהראן, וביקשה להבהיר כי לא תתיר את הקמת המפעלים עבור הארגון בלבנון. "המסר הוא שהקמת מפעלים איראניים לייצור נשק תהיה בלתי נסבלת מבחינת ישראל" • לפי פרסומים, מדובר במפעלים לייצור טילים

ישראל מעבירה בשבועות האחרונים מסרי אזהרה לאיראן, באמצעות כמה מדינות אירופיות שיש להן יחסים דיפלומטיים עם המשטר בטהראן, ולפיהם היא תראה בחומרה הקמת מפעלים לייצור נשק לחיזבאללה על אדמת לבנון. דיפלומטים אירופאים שמעורים בתכני המסרים, אך ביקשו לשמור על עילום שם, ציינו כי ישראל הבהירה שלא תסבול הקמת מפעלים איראניים לייצור נשק לחיזבאללה בלבנון.

בחודש מרץ האחרון דווח בעיתון אל-ג'רידה הכוויתי כי משמרות המהפכה הקימו מפעלים לייצור רקטות ארוכות טווח וכלי נשק נוספים עבור חיזבאללה בלבנון. לפי הדיווח, המפעלים, הבנויים כ-50 מטרים מתחת לפני האדמה, נמצאים בפיקוחם המלא של אנשי חיזבאללה. בשבוע שעבר אישר ראש אמ"ן, האלוף הרצי הלוי, כי איראן מסייעת לחיזבאללה להקים בלבנון תעשייה צבאית.

העיתון הכווייתי, שבעבר שימש צינור לפרסום מידע שמקורו בישראל, ציטט מקור ביטחוני איראני שאמר כי המפעלים יכולים לייצר סוגים שונים של טילים, בהם כאלו המגיעים לטווח של יותר מ–500 קילומטרים, טילי חוף־ים, טילים נגד טנקים וכן כלים בלתי מאוישים הנושאים עמם חומרי נפץ. לפי הדיווח, חלק מהנשק נוסה במלחמת האזרחים בסוריה, ונחל הצלחה.

לפי הדיווח בעיתון, הפעילות האיראנית היא תגובה להפצצות המיוחסות לישראל של שיירות נשק המיועד לחיזבאללה בסוריה ושל מפעל לייצור נשק עבור חיזבאללה בסודאן. במקום להעביר לידי הארגון בלבנון נשק תקני, הקימו האיראנים כמה מפעלים המסוגלים לייצר מרכיבים שונים של רקטות ואמצעי לחימה. כדי להימנע מתקיפה ישראלית של אותו ייצור אמל"ח מתקדם, הוקמו המפעלים מתחת לאדמה (לפי העיתון הכווייתי, בעומק של יותר מ–50 מטרים), והם אינם מייצרים את אמצעי הלחימה בשלמותם אלא בחלקים.

פקיד ישראלי בכיר אישר את הדברים, ואמר כי ישראל הבהירה למדינות מערביות רבות שהתמיכה של המשטר בטהראן בחיזבאללה היא הסוגיה המרכזית שבה הקהילה הבינלאומית צריכה לעסוק בהקשר האיראני. הבכיר הוסיף כי ישראל סבורה שהקמת מפעלי נשק איראניים בלבנון עלולה לערער באופן חמור את היציבות בה. "הממשלה בלבנון אינה יכולה להשפיע על הסוגיה הזו, ולכן הכתובת לטיפול בנושא נמצאת אצל גורמים אחרים שיש להם השפעה על הנושא".

האלוף הלוי אישר את הפרסום בעיתון הכווייתי בנאום שנשא בכנס הרצליה ביום חמישי. הוא אמר כי חיזבאללה מקים בלבנון תעשייה צבאית באמצעות ידע מאיראן ומעביר אמצעי לחימה לדרום המדינה. "בשנה האחרונה איראן פועלת להקים תשתיות ייצור עצמי של נשק מדויק גם בלבנון וגם בתימן", אמר האלוף הלוי. "אנחנו לא יכולים להישאר אדישים לזה, ואנחנו לא".

הרמטכ"ל גדי איזנקוט אמר באותו כנס כי חיזבאללה הוא "האיום המרכזי במעגל הראשון על מדינת ישראל" והאשים כי הארגון "מפר ברגל גסה" את החלטה 1701 שקבעה את תנאי הפסקת האש בתום מלחמת לבנון השנייה. "אם מסתכלים על דרום לבנון אנחנו רואים את הארגון הזה פרוס ב־200 כפרים ועיירות. יש שם עשרות אלפי רקטות", אמר איזנקוט, והוסיף כי חיזבאללה מקבל מאיראן יותר מ־800 מיליון דולר בשנה וכי ישראל מזהה מאמץ איראני "מתמשך" באזור. "עצירת התפתחות התעשייה הצבאית האיראנית היא יעד ביטחוני של כל האזור. צריך מאמץ עולמי שאיראן לא תהיה צפון־קוריאה הבאה", הוסיף הרמטכ"ל.

פקיד ישראלי בכיר ציין כי בחודשים האחרונים מגבירה ישראל את פעילותה הדיפלומטית, הן בערוצים שקטים והן בתקשורת, בכל הנוגע לפעילות חיזבאללה בלבנון. לדבריו, ישראל פועלת בעיקר מול המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם ואחראיות על יישום החלטות 1701 ו–1559 שעוסקות במצב בדרום לבנון, בפעילות חיזבאללה ובפירוק המיליציות בלבנון.

ראש אמ"ן הרצי הלוי ביקר בניו יורק לפני כמה שבועות, ותדרך את שגרירי המדינות החברות במועצת הביטחון בעניין מפעלי הנשק האיראניים למען חיזבאללה בלבנון, ולגבי הפעילות הצבאית של חיזבאללה בדרום לבנון, תחת כיסוי של ארגון לשמירה על הטבע, דבר שמהווה הפרה של החלטה 1701.

עם זאת, באו"ם דחו את הטענות ואמרו כי כוח יוניפי"ל לא ראה כל הפרה של הפסקת האש. שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, תקף בחריפות את התגובה ואמר כי "מצער שיוניפי"ל בוחר שוב לעצום עין נוכח הפעילות של חיזבאללה באזור, אנשי הארגון לא עוסקים בהגנת הסביבה אלא באיסוף מידע לטובת פעילות טרור. הגיע הזמן שיוניפי"ל יבצע את תפקידו ויאכוף את החלטות מועצת הביטחון".

מלחמת לבנון השלישית בפתח? חיזבאללה נערך, צה"ל מתאמן

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כאילו באיראן נבהלים…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו