מלחמת לבנון השלישית בפתח? חיזבאללה נערך, צה"ל מתאמן

ישראל חשפה רשמית כי חיזבאללה מפר בגלוי את החלטת האו"ם האוסרת נוכחות צבאית מדרום לליטאני, ואיראן מקימה עבור חיזבאללה תשתיות לייצור נשק מדויק בלבנון, במקביל לאימון בקפריסין שדימה השתלטות על כפר עוין • פרשנות

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"

לא ברור אם יש למישהו אינטרס במלחמה עכשיו. ישראל אינה רוצה לכבוש שטחים, ואין לה כל רצון להיגרר להרפתקה שעל פי הערכות מערכת הביטחון תגבה הרוגים רבים בצד הישראלי. חיזבאללה, שקוע עד צוואר במלחמה בסוריה, ולא נראה כי הוא פנוי לעוד מלחמה, כאשר הפעם ישראל תגיע מוכנה, בניגוד לסיבוב הקודם. עם זאת, לפי איך שהדברים מתנהלים בחבית החומר נפץ באזורנו, מספיק גפרור אחד קטן על מנת לפוצץ הכל. אנו, יהודים מאמינים בני מאמינים, יודעים כי אין לנו על מי להישען, רק על אבינו שבשמיים.

הפרשן הצבאי עמוס הראל כותב כי במלחמת העצבים המתנהלת בינה לבין חיזבאללה, הנחיתה אתמול ישראל מכה מקדימה. בסדרת הכרזות נחשף שינוי משמעותי לאורך גבול לבנון. חיזבאללה מפר כעת בגלוי את החלטה 1701 של מועצת הביטחון, שקבעה את כללי המשחק בין הצדדים עם תום מלחמת לבנון השנייה ב–2006. וישראל מאשימה את כוח האו"ם, יוניפי"ל, בהעלמת עין מכוונת ממהלכי חיזבאללה.

החלטת מועצת הביטחון אסרה נוכחות צבאית של חיזבאללה מדרום לנהר הליטאני. הארגון השיעי התעלם ממנה כמעט מיומה הראשון ופרס את כוחותיו, לרוב בבגדים אזרחיים ועם נשק מוסתר, בתוך הכפרים בדרום לבנון. בכפרים נבנה מערך מסועף של מפקדות, חדרי מבצעים ומחסנים של אמצעי לחימה. כשיוניפי"ל ניסה לעקוב אחר המתרחש, התפוצץ מטען ליד רכב של הגדוד הספרדי שלו ב–2007 ושישה חיילים נהרגו. המסר הובן היטב. מאז פחתה מאוד סקרנותם של אנשי האו"ם.

בשנה האחרונה עשה חיזבאללה מהלך נוסף. בכיסוי של ארגון "ירוק ללא גבולות", למען הסביבה, הוקמו כ–15 עמדות תצפית חדשות בקרבת הגבול. אתמול מחתה ישראל על כך במכתב לאו"ם, הופצו תמונות שנראו בהן אנשי חיזבאללה חמושים ליד הגבול וראש אמ"ן, האלוף הרצי הלוי, טען בנאום בכנס הרצליה כי "חיזבאללה מגיע לטווח זריקת אבן מהגבול" וקרא ליוניפי"ל שלא לטמון את ראשו בחול. קצין בכיר בפיקוד הצפון הוסיף כי כוח האו"ם הפך מ"ארגון שתפקידו לאכוף את החלטה 1701, לעלה התאנה שלה". התקדמות חיזבאללה לגבול, אמר הקצין ל"הארץ", נעשית בתיאום הדוק עם צבא לבנון ובעיקר עם מערך המודיעין שלו.

בוידאו: רשת התצפיות של חיזבאללה במסווה ארגון "ירוק ללא גבולות"

המהלך של חיזבאללה נראה כניסיון לחזור למצב ששרר לאורך הגבול ערב המלחמה האחרונה. אז שימש מערך העמדות של הארגון השיעי למעקב צמוד אחר פעילות כוחות צה"ל וסייע גם בהכנת פעולת החטיפה של שני חיילי המילואים ליד זרעית, שבעטיה פרצה המלחמה. גם הפעם יכולה פריסת מערך העמדות לסייע לחיזבאללה באיסוף מודיעין הגנתי, לצד איסוף מודיעין לקראת מבצעים התקפיים. אך נדמה שלא פחות מכך יש כאן התרסה כלפי ישראל והמחשה כי הארגון אינו סופר עוד את האו"ם.

הלוי חשף אתמול באופן רשמי התפתחות נוספת, שעליה דווח בעבר בתקשורת הערבית: איראן מקימה עבור חיזבאללה תשתיות לייצור נשק מדויק בלבנון. מהלך דומה נעשה עם המורדים החות'ים בתימן. אפשר לשער שמטרתה של איראן היא לחסוך את מערך ההברחות המסועף, שבאמצעותו מועברים אמצעי לחימה מטהראן ללבנון, דרך סוריה. לפי התקשורת הזרה, ישראל מרבה לתקוף את שיירות הנשק כשהן עוברות בשטח סוריה. הרמטכ"ל, גדי איזנקוט, אמר השבוע שצה"ל ימשיך לפעול כדי לסכל העברת נשק מדויק לחיזבאללה.

המידע והאזהרות מישראל אינם משקפים, ככל הידוע, שינוי בהערכות המודיעין בדבר מידת הסיכון לפרוץ מלחמה עם חיזבאללה. הסיכויים למהלך יזום של חיזבאללה בתקופה הקרובה נראים נמוכים, משום שהארגון עדיין מפעיל קרוב לשליש מכוחו הסדיר במלחמת האזרחים בסוריה, וההגנה על משטרו של בשאר אסד נותרה האינטרס העליון של פטרוניו האיראניים.

//www.jdn.co.il/video/852254

במקביל, בשבוע שעבר הסתיים בקפריסין תרגיל ענק של חטיבת הקומנדו של צה"ל, שנערך בשיתוף צבא קפריסין ובו השתתפו מאות לוחמי קומנדו ישראלים, עשרה מסוקי "בלק הוק" של חיל האוויר הישראלי, כלבים וכלבנים מיחידת "עוקץ", ולוחמים מיחידות נוספות של צה"ל כמו הנדסה ומודיעין. התרגיל התקיים על רכס הרי הטרואודוס בקפריסין. הלוחמים טסו לעיר הקפריסאית פאפוס במטוסי תובלה של חיל האוויר, ומשם הוטסו במסוקי ה"בלק הוק" והונחתו בשטח. הם תרגלו לחימה בשטח בנוי, בשטח הררי, והנחתת כוחות באמצעות מסוקים בתוואי קרקע קשים ובגובה רב, תוך שיתוף פעולה עם כוחות זרים בזירה לא מוכרת.

הפרשן בן כספית כותב כי למרות שאף דובר ישראלי לא אישר זאת, ברור כי הרכס שנבחר לביצוע האימון הוא העתק כמעט מושלם של התנאים הטופוגרפיים בלבנון. התמרון הקרקעי האחרון שישראל ביצעה בלבנון אירע במלחמת לבנון השנייה לפני 11 שנה [2006], ולא הוכתר בהצלחה: צה"ל שיגר שלוש אוגדות משוריינות לשטח הררי נרחב ובעצם ייצר מאות מטרות בולטות לירי הטילים של חיזבאללה. מאז ועד היום, שוקד צה"ל על מתווה חדש לתמרון קרקעי, שיהיה מתאים יותר למציאות העכשווית וליחסי הכוחות. "בפעם הבאה, זה ייראה אחרת לגמרי", מבטיחים בצבא.

צה"ל 2017 שונה לגמרי מצה"ל שפגש את חיזבאללה ביולי 2006. שנות הקיצוצים הרבות הפכו את הצבא של 2006 למנוון, לא מאומן, נטול ניסיון מבצעי ומטרות מדויקות. במלחמת לבנון השנייה חיפש צה"ל, ללא הצלחה, יריב להתמודד מולו בשטח, ולא מצא. לוחמי חיזבאללה נמנעו ממגע ישיר עם אוגדות השריון של צה"ל והסתפקו בטיווח טנקים ולוחמים באמצעות טילי "קורנט" מרחוק, בהצלחה לא מבוטלת.

הלחימה הא-סימטרית פגעה בעיקר בצה"ל המגושם, הכבד והגלוי, אל מול כוחות גרילה הנטמעים בשטח ומכירים אותו היטב. בעשור שחלף, הפיקה ישראל את לקחיה. מערך המילואים שוקם והורחב. מערך האימונים שופר ושודרג. הוקמה חטיבת הקומנדו שאחת מיחידותיה, "אגוז", השתתפה בתרגיל בקפריסין. הוקמו מתחמי אימונים משוכללים ונכרתו בריתות אזוריות שמאפשרות לצה"ל להתאמן פעמים רבות יחד עם כוחות זרים בתוואי שטח הדומים לאזורי עימות עתידיים.

בתחום הזה, של לחימה בקואליציה של כוחות, ניכר שינוי בתפיסה של צה"ל: עד לאחרונה, לא הרבה הצבא הישראלי לתרגל לחימה בשיתוף פעולה עם כוחות זרים, למעט אמריקאים. ישראל התמקדה בתמרונים משותפים עם צבא ארה"ב ותו לא. המצב הזה השתנה. תפיסת ההפעלה של צה"ל היום לא שוללת, ואולי אפילו מעודדת יצירת קואליציות בינלאומיות ולחימה משותפת. צה"ל 2017 מתאמן עם יוונים, עם קפריסאים ועם צבאות נוספים תוך שדרוג יכולות שיתוף הפעולה הבין צבאיות שלו.

בוידאו: אימון לוחמי הקומנדו של צה"ל בקפריסין

התרגיל של יחידת הקומנדו בקפריסין מכוון לעימות עתידי מול חיזבאללה, אבל לא רק. במצב הדברים המתפתח בחזית הצפונית, ייתכנו תרחישים נוספים שאי אפשר היה להעלות על הדעת לפני שנים ספורות. בנסיבות מסוימות, יתכן שצה"ל יידרש לתמרון דווקא בשטח סוריה, ולא בלבנון. עד כמה שזה נשמע מוזר, תמרון בסוריה בעת הזו הוא אירוע שונה לגמרי ממה שצה"ל הכין את עצמו אליו בעבר. מכיוון שצבא סוריה התפורר והשריון הסורי לא קיים בשטח במספרים משמעותיים, גם תפיסת התמרון הצה"לית משתנה במקביל: זו הסיבה שהוקמה חטיבת קומנדו קלה, המסוגלת להתנייד במסוקים, בג'יפים, ובאמצעים קלים רבים אחרים.

בישראל לא פוסלים שום תרחיש עתידי, שכולל שיגור כוח קומנדו שיבצע תמרון בסוריה או לבנון, להסרת איום כזה או אחר על הביטחון הלאומי הישראלי. ימי התמרונים של אוגדות משוריינות עם מאות טנקים חלפו מן העולם. השטח שייך עכשיו לתנועה המהירה, הקלה, הסמויה, שמכילה אגרוף עוצמתי המכה בטיימינג מושלם בנקודה מדויקת. זהו בעצם סיפורה של חטיבת הקומנדו הישראלית החדשה.

האיום החמור ביותר שנשקף כרגע לישראל אינו האיום הסורי, אלא ארסנל הרקטות והטילים של חיזבאללה. למרות האימונים המפרכים לקראת תמרון קרקעי אפשרי בלבנון, הקונספציה הישראלית שמוביל הרמטכ"ל הנוכחי אינה רואה בתמרון כזה אלמנט הכרחי בדרך להכרעה. רב אלוף גדי איזנקוט, הרמטכ"ל הישראלי, היה ראש אגף המבצעים במלחמת לבנון השנייה. בניתוחים בדיעבד גם הוא סבור שאילו הפסיקה ישראל את המלחמה לאחר שלושת הימים הראשונים, בהם השיגה כמה הישגים מבצעיים ותודעתיים חשובים, הייתה חוסכת חיים רבים ומשיגה אפקט דומה להרתעה שהשיגה לאחר 33 ימי לחימה.

//www.jdn.co.il/video/849344

יחד עם זאת, מוביל איזנקוט היערכות ישראלית מאסיבית לקראת אפשרות של תמרון קרקעי. ככל הנראה, הסיכוי שגם הפעם יפלשו אוגדות שריון ישראליות לדרום לבנון, אינו גבוה. התמרון הבא, אם יתרחש, יהיה מהיר יותר, גמיש יותר, משוריין הרבה פחות ומפתיע יותר. כך לפחות מקווה ישראל, ואלה היכולות שהיא משפצת לקראת התלקחות אפשרית בחזית הצפונית. על פי המודיעין, ההסתברות להתלקחות כזו אינה גבוהה. חיזבאללה מסובך בסוריה עד צווארו ואין לנסראללה אינטרס לפתוח חזית שנייה. אלא שבמזרח התיכון ההיגיון, הערכות המודיעין וההסתברויות אינם מבטיחים דבר. הכל יכול לקרות בכל רגע נתון, וישראל מקווה, לפחות הפעם, להיות ערוכה.

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אם השם ישמור עיר ……………..

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture