התרגשות: תלמידי ישיבת "נפש החיים – מעלות" ערכו סיום מסכת

"כי חזינא צורבא מרבנן דשלים מסכתיה, עבידנא יומא טבא לרבנן", כל שכן שכאשר המסכת אותה סיימו נלמדה מתוך עמל התורה ובהתגברות על קשיי גוף ונפש – השמחה גדולה עד מאוד. בישיבת "נפש החיים – מעלות" זכו לשמוח בשמחת התורה

התרגשות רבתי ניכרה השבוע בתוככי ישיבת "נפש החיים" שע"י ארגון "מעלות", עת סיימו בחורי הישיבה את מסכת מועד קטן, לאחר עמל של חודשים ארוכים. "חכמה שלמדתי באף עמדה לי", כך אמר שלמה המלך על לימוד מתוך הצער. על כן, בשעה שנחגגה סעודת סיום המסכת בישיבת "נפש החיים" – השמחה הרקיעה שחקים. הבחורים עמלי התורה, ששקדו על תלמודם ואף נבחנו על כך, הביעו סיפוק ושמחו על הזכייה המיוחדת.

הישיבה, בנשיאות הרה"ג רבי אברהם מרדכי ארליך שליט"א, נותנת מענה לבחורי ישיבה המתמודדים עם קשיים נפשיים מסוגים שונים. "נפש החיים" הוקמה במיוחד עבור תלמידים מהציבור החרדי, והיא היחידה במינה בארץ. היא מוכרת על ידי משרד הבריאות ואף נתמכת כספית על ידו, מה שמקל מעל הורי התלמידים את עול התשלומים. כמו כן מציעה מסגרת הישיבה ליווי מקצועי של עו"סים חרדיים מהשורה הראשונה, אגף השמה בתעסוקה נתמכת למעוניינים, או שילוב במסגרות החינוך הרגילות.

התרגשות כפולה נוספה למעמד הסיום, כאשר זכו תלמידי הישיבה לבואו של הגאון הגדול רבי יצחק קולדצקי שליט"א, חתנא דבי נשיאה, מופת הדור הגאון רבי חיים קנייבסקי שליט"א, אשר השפיע מהודו, מזיוו ומהדרו על המקום ועל יושביו.

המהרי"ק – כמו שכינה את עצמו הגר"י קולדצקי שליט"א בדרך צחות – נשא דברים בפני בחורי הישיבה, ועודד אותם להמשיך הלאה והלאה מבלי להתייאש. את משאו תיבל הגר"י קולדצקי שליט"א במעשיות מאלפות בחשיבות הסיום, כל אחד כפום שיעורא דליביה.

בתוך דבריו סיפר רבי יצחק קולדצקי שליט"א סיפור מפעים: "זקן מופלג אחד, שמימיו לא פתח גמרא, החליט בערוב ימיו להתחיל ללמוד. הוא קבע חברותא עם בנו, שכן ידע ללמוד, ויחד הם החלו להתקדם מילה אחר מילה, שורה אחר שורה, בקושי ובעמל רב. כעבור תקופה ארוכה, לאחר שסיימו השניים דף גמרא, ביקש האב הקשיש לערוך סעודת סיום. הבן הנבוך נפנה ושאל את הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל האם אכן לקיים את מאמר האב ולערוך סיום על דף אחד, ורבי משה השיב בחיוב ואמר שוודאי שיש לערוך סיום על דף אחד, שכן כלפי האב היה זה מאמץ עילאי כמו בשביל אחרים לימוד של מסכת שלמה. ואכן, השניים ערכו את הסיום, ולא עברו ימים מועטים – והאבא ההוא נפטר… הוא השלים את תיקונו בעולם הזה בדף אחד של גמרא!"

רגעים מרוממים נרשמו בישיבה, עת הגיעו לשלב הסיום עצמו. ראש הישיבה, הרב שמחה פשיטיק שליט"א, ביקש לסיים ולקרוא את הנוסח הנהוג לומר בזמן הסיום, אלא שהגר"י עצר אותו וביקש להביא גמרות נוספות. משהובאו הגמרות הורה הגר"י לתלמידי הישיבה לקרוא יחד, כאיש אחד בלב אחד, את פרק הסיום וקטעי התפילות שלאחריו. קולות הלומדים, היגעים בתורה לשמה, נישאו ברמה והותירו רושם בל יימחה בלבבות כולם.

לאחר מכן פצח הגר"י קולדצקי שליט"א בריקוד לכבודה של תורה, כשהוא סוחף אחריו את הבחורים הנרגשים. באורח פלא וברגישות יוצאת דופן ידע הגר"י למצוא את הנקודה הטובה שבכל אחד ואחד ולהשקות את הבחורים בטל תחייה ורוממות הרוח.

את ביקורו בהיכל ישיבת "נפש החיים" שבקריית הרצוג, חתם הגר"י קולדצקי בברכות לרוב שהאציל על תלמידי הישיבה והצוות המסור. הוא בירכם שיזכו לבני, חיי ומזוני, זיווגים הגונים במהרה, ושפע רב בכל העולמות.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו