חסידים וליטאים: הילכו שניהם יחדיו? / שמחה פשיטיק

חילוקי דעות הם לגיטימיים, כל עוד אינם גולשים לביטויים של פגיעה בכבוד הזולת. גם ויכוחים אפשריים בין קבוצות שונות, אך חלילה להם מלעבור את גבול הטעם הטוב – הסופר שמחה פשיטיק מנסה בטורו להשכין שלום בין המגזרים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

פעם-פעם, לפני כמאתיים ושמונים וחמש שנה, הפיץ אור שבעת הימים הבעל שם טוב זיע"א את תורתו, תורת אלוקים חיים. מבלי להיכנס להיסטוריה של תולדות החסידות, שורשיה וענפיה הרבים (עיינו בשני כרכיו העבותים של החיבור "טרקליני החסידות" לד"ר ר' יצחק אלפסי ותיווכחו עד כמה), ארצה במטותא לגעת בעניין זה ולעסוק בהתנגדות שקמה לחסידות, מאז ועד ימינו אנו.

בתחילתה של דרך זו, רבו המתנגדים לה, עד כדי חרמות ונידויים פומביים, ואף הלשנות שהביאו למאסרם של גדולי עולם החסידות (כבעל התניא זיע"א). המתנגדים נסמכו באילני רברבי, כאשר מנהיגי הציבור הליטאי די בכל אתר ואתר – ואפילו הגר"א זצ"ל בעצמו – חותמים בעצמם על אגרות החרם כנגד החסידים ורבותיהם.

אך בסופו של דבר, לאחר מאמצים מרובים מצד החסידים, שככה המחלוקת והשלום החל שורר בין המחנות, כאשר הבינו הכל כי אלו ואלו דברי אלוקים, וכי המטרה היא אותה המטרה, של עבודת ה', של קיום מצוות ושל לימוד תורה כראוי.

כיום, מאות שנים לאחר מכן, כבר אין 'מתנגדים' אמיתיים. וכמו שאמר פעם אחד מגדולי הדור: "מיהו חסיד? שאיננו מתנגד. ומיהו מתנגד? שאיננו חסיד"… אבל משום מה, קיימת מתיחות בין הצדדים, כאשר כל צד דבק בעמדתו ומנסה בכל כוחו להצדיק את קיומו ואת דרכו אשר הוא הולך בה. הליטאי יאמר: "אה, החסידים עם דרכיהם המשונות ושיטותיהם המוזרות…" ורעהו החסיד יענה: "נו, והליטאים רק לומדים ולומדים ולא מקפידים על דברים חשובים".

נדמה כאילו לימוד התורה רשום בטאבו על שם הציבור הליטאי, ואילו החסידים נטלו לעצמם את מידת השמחה והקדושה. וזהו. כביכול אין שייכות של אחד בשני ולא קרב זה אל זה כל הלילה וכל הבוקר. וזו טעות איומה. כולנו חכמים, כולנו נבונים, כולנו יודעים את התורה. הקהילה החסידית גידלה רבבות-רבבות של תלמידי חכמים מופלגים, הכוללים החסידיים מלאים ודחוקים עד מינוס מקום (שזה אומר שאם אחד חסר, מיד יימצא מישהו שיתפוס את מקומו עד שישוב), ואין צורך בדוגמאות לכך. וכן להיפך.

כלומר, במהות הדברים – אחים אנחנו, בני אב אחד. שאיפה אחת משותפת לכל הצדדים: לעשות נחת רוח לבוראנו ולקדש שמו בסתר ובגלוי. אי לכך ובהתאם לזאת, שומה עלינו לשלב זרועות, וכאיש אחד בלב אחד להתקדם לעבר המטרה והיעד.

אם, למשל, אני נוסע מבני-ברק עירי לחתונה בירושלים, וקרוב משפחתי אף הוא מעוניין להשתתף בחתונה. הוא בוחר לשייט ברכבו דרך כביש 443, המהיר יותר, ואני מבכר את כביש 1 על פני האזור המסוכן קמעא. אנחנו נפגשים בחתונה הירושלמית, ואגב לעיסת שניצל דפוק-שאינו-דפוק אנו מגוללים שיחה על הנסיעה שעברה עלינו. האם יכעס קרוב משפחתי על שבחרתי לנסוע דרך כביש 1? האם יפתח טינה כלפי בעקבות כך? ברור שלא. אלא מאי? אנו נדון יחדיו על הצדדים לכאן ולכאן, ואולי נגיע לעמק השווה. כנראה שלא. אבל עוינות – מאן דכר שמיה?!

הוא הדין ביחסי חסידים-ליטאים. כל אחד עובד את ה' בדרכו הוא, הסלולה לו מדורי דורות ומודרכת על ידי ענקי רוח. בסופו של יום – נגיע לאותו מקום. אפשר לדון על הדרכים השונות, מותר אפילו להתווכח עליהן – בלי השמצות והשפלות – אבל עלינו לזכור שאחים אנחנו. לא לפתח שנאה, חלילה, למי שהולך בשביל שונה מאתנו. וכל עוד שהוא אינו מפריע לנו ולעבודת ה' שלנו, חובה עלינו לאהוב אותו כשם שאנו אוהבים את עצמנו.

הבה נזעק יחד, בלבבות חבוקים ומאוחדים: די לשנאה הדדית!

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אפילו אם יש מחלוקת בין חסידים לליטאים על רקע אידיאולגי וכו' הרי שלא טור כזה ולא אלף כמותו יפתרו את הבעיה, ק"ו שהמחלוקת איננה אידיאולוגית אלא פוליטית, סוג של הורדות ידיים ותחרויות קטנוניות, עובדה שהאנשים הנורמליים בעלי הרמה הגבוהה אינם רבים ולא שונאים את אף אחד.

אני חושב שאין היום שום מחלוקת בין החסידים לליטאים

ידוע דברי ר' אלחנן ווסרמן בשם הח"ח שהוכח שהחסידות הצילה את האידשקייט , ומה שהגאון נלחם בזה זה מפני שהסט"א לא נותן שרוחניות ברמה מהפכנית ואפ' להוריד לעולם דרך קדושה כזו רק בדרך הסתר של מלחמות כנגד

יש ועדיין יהיו הבדלים מהותיים, וקצת מיותר לנסות לטשטש….ודי למבין..

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture