הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה רבנו מאיר מאזוז שליט"א
יום שלישי ח"י מרחשון תשע"ח
מי שכותב ביד שמאל וכל שאר המלאכות הוא עושה ביד ימין, איפה יניח תפלין?
האיטר מניח ביד ימין, אבל זה חצי איטר.
ההלכה היא כך:
יש בזה מחלוקת. לפי דעת מרן השולחן ערוך, הולכים אחרי הכתיבה, היד שכותב בה היא נקראת היד 'החזקה', ומניח תפלין ביד שכנגדה שהיא 'יד כהה', וכמו שדרשו: "על-ידכה" – יד כהה. כלומר, אם הוא כותב ביד שמאל [אף שכל שאר מלאכות עושה בימין], מניח תפלין ביד ימין.
ויש דיעה אחרת, שהולכים אחרי רוב המלאכות.
לכן, לכתחילה, אם אדם יודע שהבן שלו ככה, יְלַמֵּד אותו שנה שנתיים לפני גיל בר-מצוה שיכתוב גם ביד ימין, ואז אם הוא כותב גם בימין וגם בשמאל, יניח תפלין כמו כל אדם – ביד שמאל, וייצא מכל הספיקות ומכל המחלוקות (ואין צריך לומר שאם התרגל לכתוב בימין בלבד, אז בודאי מניח בשמאל).
אני אדם כזה והרב אלישיב ז"ל הורה לי (בגלל שהגעתי רק אחרי ששנים הייתי רגיל להניח רק על יד ימין ) להניח עד אחרי 18 על ימין ושבקדושת ובא לציון להעביר ליד שמאל