הטילים המאיימים הושמדו; ישראל נערכת לעימות ישיר מול איראן

הניו יורק טיימס מדווח כי לפחות 200 טילים הושמדו בתקיפה הלילית בסוריה, וכי כן נהרגו חיילים איראניים למרות ההכחשות. בישראל מעריכים כי איראן תגיב, אך ימשיכו לתקוף בסוריה גם במחיר של עימות ישיר מול הרפובליקה האסלאמית

למרות שבישראל סירבו להתייחס לדיווחים על התקיפה אמש בסוריה, הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס היום (שני) לישיבה דחופה. השרים התבקשו להגיע לקריה בתל אביב, ולהערכת השרים, הדיון אכן ייגע בנושא התקיפה בסוריה, אך בהזמנה נכתב כי מדובר בעדכון בנוגע להסכם הגרעין עם איראן. לדברי אחד משרי הקבינט, ייתכן שהעדכון נוגע להתקדמות אירופאית-אמריקנית בכל הנוגע להסכם הגרעין.

אתמול ביקר בישראל מזכיר המדינה האמריקני פומפאו ועדכן את רה"מ נתניהו בכוונות של ארה"ב לגבי הסכם הגרעין. פומפאו אמנם אמר כי אם ארה"ב לא תצליח לתקן את ההסכם היא תפרוש ממנו, אך הערכת אותו השר היא שדווקא הסיכויים שארה"ב תפרוש מההסכם הם נמוכים וייתכן שהעדכון נוגע למסגרת בתוכה אירופה וארה"ב יטילו עיצומים חדשים על איראן אך יישארו בהסכם. בשל התארכות הדיונים בוטלו ישיבות סיעות הליכוד וכולנו בכנסת.

בתוך כך, עיתון "הניו יורק טיימס" ציטט גורם רשמי בברית האזורית של איראן, סוריה וחיזבאללה, אמר שיותר מ-200 טילים הושמדו בתקיפה בסוריה אמש ו-16 אנשים נהרגו, בהם 11 איראנים. הבכיר סירב לחשוף את שמו כי אין לו הרשאה לדבר עם עיתונאים. הגורם וחברים אחרים בברית אמרי כי טהרן צפויה לתקוף את ישראל בתגובה לתקיפות אמש, ייתכן שלאחר הבחירות בלבנון שייערכו ב-6 במאי.

הבוקר, מספר שעות לאחר התקיפה, גורמי ביטחון רשמיים בארה"ב כבר הכחישו מעורבות בתקיפה. "התקיפות במתחמים הצבאיים הסורים לא הגיעו מארה"ב או מכוחות הקואליציה", אמרו הגורמים לרשת CNN. בעיתון אלאח'באר הלבנוני, המקורב למשטר אסד וחיזבאללה, דווח כי בסוריה קיימת הערכה שהתקיפה בוצעה על ידי ישראל. "הפיצוצים אירעו במחסנים תת קרקעיים. הטילים בהם נעשה שימוש היו חודרי בונקרים", נכתב בדיווח על התקיפות. עוד טענו בעיתון כי "ההערכה היא שהתקיפה התבצעה מהמרחב האווירי של סוריה. אופי התקיפה והמטרות מורים על כך שישראל עומדת מאחוריה, גם אם אינה מקבלת עליה אחריות באופן רשמי, כרגיל".

הפרשן הצבאי רון בן ישי כותב כי על פי עוצמת הפיצוצים מהתקיפה אמש בסוריה, ניתן להעריך כי אחד היעדים העיקריים של התקיפה היה מערכות חימוש כבדות שהאיראנים צברו בצפון סוריה. אותם מערכות הושמו שם מתוך הנחה שלמודיעין הישראלי והאמריקני יהיה קשה לאתר אותן ולפגוע בהן. על-פי דיווחים בסוריה בתקיפה נהרגו 26 בני-אדם, חלקם איראנים. באיראן דיווחו כי 18 איראנים נהרגו בתקיפות, אך מאוחר יותר אמרו כי אף איראני לא נפגע.

לדבריו, אפשר להעריך שמדובר במערכות טילים בליסטיים עם ראשי קרב כבדים, ואולי גם טילי שיוט שהוסתרו בבונקרים של צבא סוריה ושל התעשייה הצבאית הסורית, שמרכזיה נמצאים באזור חלב. טילים כאלו מסוגלים להגיע מצפון סוריה ולפגוע בכל שטח ישראל. עם זאת, נראה שלא מדובר במה שהיה אמור לשמש לפעולת תגמול נקודתית מצד איראן, אלא כהתבססות אסטרטגית – לאירוע גדול כמו מלחמה.

בדמשק ובטהרן לא התייחסו ספציפית לתקיפה האחרונה. נשיא סוריה בשאר אסד התייחס בצהריים לתקיפות ואמר: "האזור כולו נמצא בשלב של שרטוט המפות מחדש, ומדינות עוינות עוברות לתוקפנות ישירה נגד סוריה לאחר שזרועותיהן באזור נכשלו. הסורים רוצים לשים קץ לטרור, לדבוק בריבונותם ולעצב את עתידם בעצמם". אסד אמר את הדברים בפגישה עם יו"ר הוועדה לביטחון לאומי בפרלמנט האיראני, עלאא א-דין ברוג׳רדי, בדמשק. ברוג׳רדי עצמו אמר: "התוכנית של ארה"ב ובעלות בריתה באזור היא להביא לתבוסתה של סוריה, אך איראן ממשיכה לתמוך בסוריה ותמשיך במאמצים להביא לפתרון מדיני".

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, אמר בהתייחסו לתקיפות קודמות על יעדים איראנים וסורים בסוריה: "האויבים הבינו שהם לא ישיגו דבר ממלחמה. התוכנית שלהם היא להכין את המדינות למלחמה עם איראן. אם הממשלות האלה יפעלו לפי השכל הן לא יכנסו למאבק עמנו, אך אם הן ירצו לעמוד בפני איראן – הן יפגעו וינחלו תבוסה. תם עידן ׳פגע וברח׳ – התקיפות יגררו תקיפות עליכם".

רועי שרון, הכתב הצבאי של תאגיד השידור כותב כי מי שתהה אמש מדוע נמנע צה"ל מלהגיב בעזה על שלוש החדירות שהתבצעו כמעט במקביל בגזרה הדרומית, קיבל את התשובה לפנות בוקר. כשהעיניים במטכ"ל נשואות לצפון והדריכות גוברת ומגיעה לשיאים חדשים – אין טעם להגביר את המתיחות גם בגזרה הדרומית. שם זה יכול לחכות כמה שעות או אפילו ימים. הצילומים שהגיעו מסוריה והדיווחים בכלי התקשורת הערביים על התקיפה המאסיבית שבוצעה הלילה נגד יעדים איראניים – מסייעים להשלים את התמונה. מחסני הנשק שהושמדו, אולי טילים שנשלחו מטהראן, מסומנים בישראל כמטרה מהרגע שבו זוהו על ידי גופי המודיעין.

על פי פרסומים זרים, בניגוד לעשורים קודמים, הפעם בכל מה שקשור להעברת נשק מתקדם לחיזבאללה או להתבססות האיראנית בסוריה – ישראל גם מאיימת וגם מממשת. את הקו הנחוש הזה מוביל בהצלחה ראש הממשלה בנימין נתניהו, יחד עם הרמטכ"ל גדי איזנקוט. הרציונל של מערכת הביטחון הוא שמלחמה לאחר התבססות איראנית בסוריה תוביל לתוצאות קשות הרבה יותר.

ישראל הרשמית כרגיל לא מאשרת ולא מכחישה שידה בתקיפה הלילית, ועדיין לא ברור מה תהיה תגובתה של איראן. ייתכן שהאיראנים יגיבו כבר בשעות הקרובות, ייתכן שהתגובה תגיע ללא הכרזות מקדימות, וייתכן גם שבטהראן יעדיפו להישאר במרחב ההכחשה המוכר – ולהיצמד לנקמה המובטחת על התקיפה הקודמת בבסיס T4, שבה כזכור נהרג, או חוסל, קצין בכיר במערך המל"טים האיראני, יחד עם שישה איראנים נוספים.

הפרשן הצבאי טל לב רם כותב במעריב כי גם אם נניח שבצמרת המשטר באיראן היו מעוניינים לשמור על מרחב העמימות ולא להגיב פומבית, כפי שהתרחש גם בתקיפות אחרות שלא תמיד זכו לחשיפה פומבית מצד איראן, הפרסומים שיוצאים מהכיוון של סוריה וחיזבאללה, שלמעשה מסבירים כי יעד התקיפה קשור למשמרות המהפכה ולא להם, והפיצוצים האדירים בבסיס חטיבה 47 בפרברי העיר חמה ומהבסיס שממוקם סמוך לעיר חלב הם כאלה שמצמצמים את מרחב התמרון של ההנהגה באיראן עוד יותר. בשבועות האחרונים, לפחות בדיון הציבורי הפומבי, העיסוק המרכזי היה בכוננות הגבוהה בצה"ל לקראת נקמה איראנית אפשרית על התקיפה שיוחסה לישראל בשדה התעופה T4. אבל מבחינת מערכת הביטחון העיסוק במוכנות לקראת פעולת נגד איראנית היה רק חלק קטן מקרב המוחות שמנהל צה"ל מול משמרות המהפכה שפועלים בסוריה.

הטון החריף שהבטיח תגובה איראנית על תקיפת הבסיס לפני שלושה שבועות, נותח בישראל גם בניסיון לסנדל דרך אמירות פומביות חריפות, את חופש הפעולה של צה"ל מלתקוף מטרות נוספות בעתיד, כאשר ברקע הבטחה איראנית לביצוע פעולה צבאית משמעותית כנגד ישראל, בגלל התקיפה הקודמת. האיראנים מבינים בשלב הזה שלישראל יש עדיין חופש פעולה לפעול נגדם ואין לרוסים אינטרס לספק להם מטריית הגנה, כל עוד האינטרסים שלהם נשמרים. בישראל טענו גם לאחר התקיפה ב-T4, כי חופש הפעולה של ישראל לא נפגע מול הרוסים, למרות הכעס שלהם על חוסר העדכון ועל כך שבאותו שדה תעופה שהופצץ היו קצינים רוסים באזור אחר. בישראל טענו כי למרות המתיחות מול הרוסים, הם לא העבירו בשום שלב מסר שדורש מישראל שלא לתקוף בסוריה.

במציאות כזו, דרך איומים איראניים בנקמה, בטהרן ניסו לבנות משוואה בניסיון למנוע מישראל את התקיפה הבאה ובכך לצמצם את חופש הפעולה של ישראל להמשיך באותה מדיניות. בירושלים ובמערכת הביטחון, זיהו את המסרים אבל החליטו שלא לצמצם ולהמשיך לפעול בניסיון לעצור את המשך ההתבססות האיראנית בסוריה. גם אם אין אישור רשמי לתקיפה הזו, לגבי המדיניות הכללית, ניתן להעריך כי ההחלטה כבר נפלה, וכי ישראל תמשיך לתקוף מטרות איראניות בסוריה, גם במחיר של עימות צבאי ישיר מול איראן.

פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד אתמול עם מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, שמבקר בישראל, ואמר לו כי הסכנה הגדולה ביותר לעולם היא מאמצי איראן להשיג נשק גרעיני – וכי יש לעצור את המאמצים האלה שלה. הוא הוסיף כי ישראל וארה"ב מחויבות לעצור את איראן יחד. בנוסף שוחח נתניהו הלילה בטלפון עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. בהודעת הבית הלבן נכתב כי "שני המנהיגים עסקו באיומים המתמשכים שניצבים בפני האזור, במיוחד אלה שמקורם בטהרן".

שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס גם הוא לאיום האיראני בועידת "ג'רוזלם פוסט" בניו יורק: "איראן מנסה להפוך את סוריה לבסיס קידמי נגד מדינת ישראל. לא נאפשר זאת. נמנע את זה בכל מחיר. ישראל תשמור לעצמה חופש פעולה מבצעי מלא בכל סוריה, אין לנו כוונה להתעמת עם הרוסים, אין לנו כוונה להתערב בענייניה האזרחיים של סוריה, אבל אם מישהו חושב שטילים בסוריה יופעלו נגד ערים בישראל או אפילו נגד מטוסינו, שלא יהיה לו ספק שנפעל ונפעל בעוצמה".

ליברמן הוסיף: "יש לנו שלוש בעיות: איראן, איראן ואיראן. איראן כמדינה מנסה לערער את היציבות בכל האזור ולא רק בישראל. איראן מנסה להפוך את סוריה לבסיס קידמי נגד מדינת ישראל. היא תומכת ויוצרת פרוקסי סביב ישראל, בהם חיזבאללה, הג'יהאד האיסלאמי וחמאס. כולם לא היו מתקיימים אפילו שבוע בלי תמיכה איראנית. למעלה מ-85% אחוז מתקציב חיזבאללה מגיע מאיראן".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו