פלאש 90

מושב הקיץ: חוקי הגיוס והגיור עלולים להביא להקדמת הבחירות

מושב הקיץ של הכנסת העשרים נפתחת היום, ולצד שלל החוקים הרגישים העומדים על סדר יומה של הכנסת, יש שניים הנוגעים ביחסי דת ומדינה: חוק הגיוס וחוק הגיור, שאם לא יימצא פתרון משביע רצון, עלולים להביא לסיום דרכה של הכנסת ולהקדמת הבחירות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

"המושב הקרוב יהיה קצר יחסית, אבל הוא יהיה אינטנסיבי מאד מבחינת חקיקה והוא גם יהיה זה שיסמן ולפיו יקבע ונוכל לדעת האם הכנסת הנוכחית תסיים את ימיה והבחירות יתקיימו במועדן, או שהבחירות יוקדמו" – ציטוט זה, מפיו של יו"ר וועדת הכספים, ח"כ משה גפני הופיעו היום בעיתון יתד נאמן. מתברר, כי גם חברי כנסת ותיקים ומנוסים כמו גפני יודעים כי לאור החוקים הנפיצים, בין היתר בנושאי דת ומדינה, העומדים על סדר יומה של הכנסת, הסיכוי להקדמת הבחירות מרחפת כענן כבד ביום גשום מעל משכן הכנסת.

גפני מאיים: "אנחנו רוצים לסיים את חקיקת החוק שיסדיר את מעמדם של לומדי התורה כפי שהיה כל השנים, כבר בתחילת המושב. בשבועות הראשונים, ולא להמתין לשבוע האחרון. יש את החוק שאושר טרומית, משרד הביטחון עובד על חוק, וסוכם ששני החוקים ימוזגו. ברור לכולם, ואין בעניין הזה שום דיון, שהחוק הזה הוא הנושא המרכזי מבחינתנו. וברגע שנראה שהחוק לא מתקדם, נגמר הסיפור. לא נהיה עם הקואליציה בשום נושא אחר. חד משמעי. אין סיכוי".

גם סגן השר יעקב ליצמן התייחס לכך בשבוע האחרון במסגרת נאום שנשא בפני תורמי חסידות גור בנוכחות האדמו"ר. "יש לנו זמן להעביר את חוק הגיוס עד תשעת הימים. אחרי זה יש פגרה עד מושב החורף שיתחיל בחודש חשוון אם בחודשיים הקרובים זה לא יעבור, לא יהיה חוק", אמר ליצמן שאיים כי "אם יעברו שני החודשים וחוק הגיוס לא יעבור, נכנס את מועצת גדולי התורה ונעזוב את הקואליציה".

ח"כ אורי מקלב אמר ליתד נאמן כי הנושאים שיגיעו לדיון בכנסת במהלך המושב הקרוב "בהחלט מורכבים, שוודאי יביאו לידי כך שהכנסת תצטרך להתאחד ולהתנהל כפי שקואליציה צריכה להתנהל, במחוייבות קולקטיבית והתנהלות אחראית ללא הסתכלות או פזילה והכוונה לבחירות. ככל שידעו להתנתק מאווירת הבחירות או רצונם של מרכיבים מסויימים לשפר עמדות או שיקולים אלקטורליים כאלה ואחרים, הקואליציה תוכל להתקדם".

בנושא חוק הגיוס אומר ח"כ מקלב כי "בנושא זה יש שני צירים מגבילים שפועלים כרגע: החקיקה הפרטית שהוגשה ואושרה בקריאה טרומית, ומאידך החקיקה הממשלתית שאמורה להיות מושלמת בימים אלו. צריך לראות שיהיה סנכרון והלימה בין החקיקה הפרטית לזו הממשלתית. אנחנו לא מבקשים להוסיף וגם לא לגרוע במהות ממה שכבר אושר בעבר, אלא מנסים לייצר את העטיפה המשפטית שתתאים למה שכבר עבר".

בעיתון יום ליום דווח כי במהלך התקופה האחרונה, לאחר הנמכת הלהבות בנוגע לחוק הגיוס במושב החורף, הצליח משה ליאון להביא לסיום הסכסוך בין השרים אריה דרעי ואביגדור ליברמן שלא שוחחו ביניהם במשך תקופה ארוכה. היו במערכת הפוליטית מי שהעריכו כי ניתן יהיה לסגור דיל עם ישראל ביתנו, על תמיכה חרדית במשה ליאון במירוץ לראשות העיר ירושלים, בתמורה לתמיכת המפלגה בכנסת בחוק הגיוס החרדי. הדיל לא מתקדם בינתיים, ובכנסת יש מי שמנסה להביא לתמיכה חרדית ביוזמת ישראל ביתנו בהדחת ח"כ חנין זועבי, בתמורה לתמיכתם בחוק הגיוס.

חבר הכנסת עודד פורר מישראל ביתנו, יחד עם כל חברי סיעתו התחילו בהליך להדחתה של חברת הכנסת הפרובוקטיבית, לאחר שקראה לתושבי הגדה המערבית להצטרף למפגינים על הגדר ברצועת עזה, ולצעוד לעבר ירושלים כדי להביא לסיום הכיבוש. "אנחנו צריכים שמיליוני פלסטינים יצעדו לעבר ירושלים", אמרה זועבי וכינתה את ישראל "מדינה פשיסטית". מי שהודיעו על התנגדותם למהלך, הם חברי הכנסת החרדים, בין השאר בעקבות העימותים האחרונים עם מפלגתו של אביגדור ליברמן סביב חוק הגיוס וחוקים נוספים בנושאי דת ומדינה. ח"כ אורי מקלב אף הגדיר את יוזמת ההדחה של זועבי בראיון תקשורתי כ"מהלך פופוליסטי של ישראל ביתנו".

כעת, יש מי שמנסה להביא לדיל בין המפלגות, שתכלול תמיכה חרדית בהדחת זועבי, צעד שיקנה לליברמן נקודות זכות רבות בקרב תומכיו הנמצאים בקצה הימני של המפה הפוליטית, בתמורה לתמיכתו בחוק הגיוס. אך הסיכוי להצלחת המהלך, נמוכה יחסית בהתחשב ביחסים של המפלגות החרדית עם חברי הכנסת הערבים, שבא לידי ביטוי לדוגמה בהתנגדות החרדית לחוק המואזין, בתמורה לאי התנגדות ערבים בהצבעה לחוק הגיוס בקריאה טרומית במהלך מושב החורף. כך או אחרת, נראה כי המשבר שראינו במושב הקודם של הכנסת סביב סוגיית גיוס החרדים, עשוי להיות רק הקדימון למה שעלול לפרוץ במהלך הקיץ, אם לא יצליח לרבע את המעגל ולהביא לאישור החוק בגירסה החרדית בקריאה שנייה ושלישית.

חוק נוסף הנוגע בסוגיה רגישה במיוחד בנושאי דת ומדינה אמורה לעלות על סדר יומה של הממשלה והכנסת כבר בתחילת המושב. המדובר בחוק הגיור, כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להיפגש בימים אלו עם שר המשפטים לשעבר משה נסים, שגיבש לבקשתו הצעת חוק גיור חדשה, ועם יו"ר הסוכנות נתן שרנסקי. בפגישה צפוי נסים להציג לראשונה את טיוטת הצעת החוק שגיבש נסים בחודשים האחרונים בניסיון לפתור את משבר הגיור שמאיים לפלג בין סיעות הקואליציה. ההצעה של נסים, שקובעת כי תוקם רשות גיור ממלכתית חדשה והיא תהיה היחידה שרשאית לערוך גיורים בישראל, כבר מעוררת התנגדות בקרב כל הצדדים המעורבים. גורמים במפלגות החרדיות, ברבנות הראשית ובתנועה הרפורמית שנחשפו לפרטיה מצהירים כי לא יסכימו לתמוך בה.

הוועדה התחילה את פעילותה לאחר שחוק הגיור הממשלתי, אותה יזם שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי ונועדה לחסום גיורים אורתודוקסיים פרטיים ובעתיד גם גיורים של רפורמים וקונסרבטיבים, עורר משבר פוליטי חריף בממשלה. מטרתו העיקרית הייתה לעקוף את פסיקת בג"ץ, לפיה המדינה תכיר בגיורים אורתודוקסיים פרטיים. ההצעה עוררה התנגדות נחרצת בישראל ביתנו וכן זעם עצום בקרב יהדות ארצות הברית, ונתניהו הגיע לפשרה עם הסיעות החרדיות על דחיית קידום החוק בחצי שנה, שבמהלכה הוקפאו גם העתירות לבג"ץ נגד החוק שהגישו נציגי הזרמים הרפורמים והקונסרבטיבים. הוא מינה את נסים כדי לגבש מתווה מוסכם לחקיקה בנושא הגיור, ובשבועות האחרונים נסים סיים את עבודתו .

לפי פרטי הצעת החוק שגיבשה הוועדה, תוקם רשות גיור חדשה שתקבע את זהות הדיינים המגיירים שיפעלו באופן בלתי תלוי ברבנות הראשית אך לפי ההלכה האורתודוקסית. ברשות ישבו 11 נציגים שימונו בהחלטה משותפת של ראש הממשלה, שרת המשפטים, שני הרבנים הראשיים לישראל, יו"ר ועדת החוקה בכנסת, ראש הסוכנות היהודית, ראש הרשות של מערך הגיור החדש ושני נציגים נוספים שייבחרו בהתייעצות בין ראש הממשלה וראש הסוכנות היהודית. הנציגים ייקבעו את זהות הדיינים המגיירים שיפעלו תחת סמכות הלכתית. המשמעות היא כי למפלגות החרדיות תהיה שליטה חלקית בלבד בזהות הדיינים שייבחרו.

טיוטת החוק קובעת גם כי מי שהתגייר בחול בגיור רפורמי וקונסרבטיבי יוכר על ידי המדינה לצורך חוק השבות כך שאלה יוכלו לעלות לישראל ולקבל תעודת עולה וכן יוכרו גם לצרכי רישום במרשם האוכלוסין. ההצעה קובעת גם כי גיורים פרטיים – גם אם נערכו על ידי ארגונים אורתודוקסיים – לא יוכרו על ידי המדינה.

ואולם, ההצעה כבר מעוררת התנגדות בקרב כל הצדדים. בש"ס וביהדות התורה הגדירו אותה "הזויה". ביהדות התורה הוסיפו כי "הטיוטה הזו, ככל שפרטיה סופיים, עושה שלא לצורך שינוי סדרי בראשית בנושא הגיור בישראל. המהלך היחיד שייתן מענה להחלטת בג"ץ הוא קידום הצעת החוק שנבלמה על ידי סיעות הקואליציה שנועדה לחסום גיורים שלא נערכו דרך רשות הגיור הממלכתית". גורם ברבנות הראשית הוסיף כי נוסח ההצעה טרם הועבר לידי הרבנים הראשיים וציין כי ברבנות "מתקשים להאמין שאיש מקצוע יצר נייר כזה שמעיד על בורות וחוסר הבנה של תחום הגיור. סביר להניח שמשה ניסים לא חתום על העניין הזה". יצוין כי גם הרפורמים מתנגדים להצעה.

רשימה כה מכובדת של חוקים נפיצים, שכל אחד מהם עשוי להביא לסוף דרכה של הממשלה הנוכחית, מה עוד כאשר מחברים את כולם ביחד אל תוך מושב קיץ אחד, לא ארוך במיוחד, יחד עם הטענות הנשמעות עדיין במערכת הפוליטית ולפיהם ראש הממשלה מעוניין בהקדמת הבחירות בשל החקירות המתנהלות נגדו, עוד לפני פרסום הכרעת היועץ המשפטי לממשלה, אינן מבשרות טובות עבור חלק מחברי הכנסת שאת דיוני מושב החורף הבא של הכנסת, הם עשויים לראות מהשידורים הישירים של ערוץ הכנסת, או דרך הזכוכית המפרידה בין המבקרים במשכן לבין אלו שיחליפו את מקומם על מושבי העיר המרופדים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture