צילום: חיים צח, לע"מ

על רקע המתיחות מול איראן: נתניהו ופוטין ייפגשו השבוע

על רקע רוחות המלחמה בין ישראל לאיראן יפגשו השבוע ביום רביעי ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדמירן פוטין במוסקבה. ביום שישי שוחח נתניהו, עם ראש ממשלת אוסטרליה, ראש ממשלת הודו, ועם ראש ממשלת בריטניה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ייפגש ביום רביעי הקרוב עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין במוסקבה. מדובר בפגישה שנקבעה בהמשך לשיחתם של שני המנהיגים בטלפון ביום שני האחרון, בה הבטיחו שיפגשו בהקדם.

על פי הודעת לשכת ראש הממשלה השניים צפויים לדיון בהתפתחויות האזוריות. פוטין הזמין את נתניהו להשתתף במצעד יום הניצחון על גרמניה הנאצית ולאחריו צפויה להתקיים הפגישה בקרמלין.

נתניהו צפוי להמריא כבר ביום שלישי לקפריסין, למפגש פסגה משולש עם נשיא קפריסין וראש ממשלת יוון. לאחר מכן ימשיך למוסקבה.

זו תהיה הפגישה השנייה של נתניהו ופוטין מאז תחילת 2018. השניים נפגשו בחודש ינואר במוסקבה, ועל פי מקור מדיני הפגישה כללה שיחה מעמיקה בה ראש הממשלה הציג בפירוט את הפעולות של איראן, לרבות הניסיון שלה להפוך את לבנון למפעל לייצור טילים, והתנגדותה של ישראל לכך. בתום הפגישה המורחבת נתניהו ופוטין קיימו פגישה בארבע עיניים שלא תוכננה מראש ונמשכה כ-35 דקות.

בשיחה עם כתבים בסוף הפגישה אמר נתניהו שהעלה את השגותיו על הסכם הגרעין עם איראן. "אני לא חושב שאני יכול להתחייב לעמדת רוסיה אבל הם הבינו שריאלית אם השינויים לא יוכנסו יכול להיות שארה"ב תממש את האיום", אמר נתניהו.

נציין שעל פי הערכות הפרשניים המדיניים ישראל ואיראן מתקרובות למצב של מלחמה וישראל אף מעוניינת בכל לאור כך שאיראן לא מוכנה כעת למלחמה וכי כוחות החיזבללאה בלבנון גם כן לא מוכנות לאור השנים שנלחמה לצד אסד בסוריה.

גם גורמים אמריקאים העריכו שי ישראל ואיראן בדרך למלחמה, בשיחה לרשת NBC אמרו כי בתקיפה האווירית המיוחסת לישראל בסוריה בשבוע שעבר, בה נהרגו 24 חיילים איראנים וכלי נשק מדויקים שהועברו מאיראן. לדבריהם, זהו הסימן האחרון לכך שישראל ואיראן מתקרבות למלחמה ממשית. הגורמים אמרו לרשת האמריקאית כי מטוסי F15 ישראלים תקפו בעיר חמה שבסוריה, אחרי שאיראן העבירה נשק לבסיס שבו נמצאת חטיבה 47 של איראן, בהם טילי קרקע אוויר. הם ציינו כי באירוע נהרגו 24 חיילים איראנים, בהם מספר קצינים, נפצעו 36 חיילים נוספים.

גורמי הממשל הוסיפו כי "ישראל חוששת יותר ויותר מהשפעת איראן בסוריה". לדברי הגורמים, בעוד שרוסיה מנהלת את המלחמה האווירית על עתיד סוריה, איראן מנהלת את המלחמה הקרקעית באזור, וצבאה נמצא בכל הבסיסים הרוסים והסורים באזור. בשבועיים האחרונים איראן הגדילה את משלוחי המטענים הצבאיים לסוריה, הכוללים בין היתר נשק ואספקה שוטפת, כמו נשק קל, תחמושת וטילי קרקע-אוויר. לדברי הבכירים האמריקאים, מטרת המשלוחים היא חיזוק כוחות הקרקע האיראנים, לצד פגיעה בישראל. הם ציינו כי "ישראל מתכוננת לפעולה צבאית, ומחפשת סיוע ותמיכה של גורמים אמריקאים".

בתוך כך, ביום שישי שוחח ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם ראש ממשלת אוסטרליה, מלקולם טרנבול, ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, ועם ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי.

מלשכת ראש הממשלה נמסר לאחר השיחות כי "במהלך השיחות עלו מספר סוגיות אזוריות והושם דגש על החומר החשוב שנחשף במסגרת ארכיון הגרעין האיראני".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בשביל מה אנחנו דתיים?
תתפללו
שכל השיחות האלה יהיה לטוב לעם ישראל

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו