צילום pixabay

עתירה מנהלית במכרזים

במאמר זה אנו נסביר בקצרה מהי עתירה מנהלית במכרזים ציבוריים. אולם, קודם לכן מן הראוי להסביר מהי עתירה מנהלית באופן כללי, ומהם דיני המכרזים שאליהם מתייחסת העתירה המנהלית נשוא מאמר זה

מהי עתירה מנהלית?

עתירה מנהלית היא הליך משפטי, שבאמצעותו יכול אדם להביא בפני בית המשפט את טענותיו המשפטיות כנגד צד אחר, במטרה לקבל סעד. בשונה מתביעה "רגילה", במקרה של עתירה מנהלית, לא ניתן להגיש אותה כנגד כל גוף או אדם, אלא ניתן להגיש אותה נגד גופים ציבוריים המנויים בתוספת לחוק בתי משפט לעניינים מנהליים. בית המשפט שבפניו מגישים עתירה מנהלית אינו בית משפט "רגיל", אלא בית משפט לעניינים מנהליים, ששופטיו מונו באופן מיוחד לשמש כשופטים מנהליים.  כמו כן, בדרך כלל, הסעד המבוקש בעתירה מנהלית, כלומר, התרופה שמבוקש בעתירה מבית המשפט, היא בדרך כלל (אך לא רק) "צו עשה" או צו "אל תעשה".

לעתירה המנהלית סדרי דין מיוחדים הקבועים בתקנות בתי משפט לעניינים מנהליים (סדרי דין) הדומים במהותם לסדרי הדין המתנהלים בבג"ץ (לכן, עתירה מנהלית מכונה לעתים "בג"ץ קטן"). כמו כן חלות על העתירה המנהלית עילות הסף השייכות למשפט המנהלי, כגון: שיהוי, מיצוי הליכים, סעד תיאורטי, מעשה עשוי ועוד.

מהם דיני המכרזים?

דיני המכרזים הינם מערכת נורמות, המסדירה את הליכי הרכש המתבצעים על ידי המדינה ורשויותיה השונות. ביסודו של עניין, התקשרויות המדינה לביצוע רכישות צריכות להתבצע, כעניין שבשגרה, בדרך של פרסום מכרז פומבי. דיני המכרזים מורכבים מחקיקה (בעיקר חוק חובת המכרזים ותקנותיו) ומפסיקה. בעבר, הפסיקה השלטת הייתה פרי יצירת בית המשפט העליון; אולם מאז הקניית סמכויות הדיון בענייני מכרזים לבתי המשפט האזרחיים ומאוחר יותר לבתי המשפט לענינים מנהליים, עיקר הפסיקה כיום היא של ערכאות אלו.

מהי עתירה מנהלית במכרזים?

מן האמור לעיל עולה, כי עתירה מנהלית במכרזים היא עתירה מנהלית העוסקת במכרזים ציבוריים. עתירה מנהלית במכרזים ציבוריים מגישים לבית המשפט לעניינים מנהליים. המועד להגשת עתירה מנהלית במכרזים הוא, לכל המאוחר, 45 ימים מהמועד שבו נודע או צריך היה להיות ידוע לעותר על ההחלטה שעליה הוא מבקש להשיג. מספר העתירות המנהליות במכרזים ציבוריים הוא כחמש מאות בלבד, כאשר מספר ההתקשרויות של המדינה ורשויותיה גבוה מארבע מאות ושישים אלף.

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו