צילום: פלאש 90

ועדת הכספים אישרה: תוקם קרן הלוואות לעסקים גדולים בהיקף של 6 מיליארד ש"ח

במסגרת משבר הקורונה, אישרה הוועדה הקצאת ערבות מדינה בהיקף של 720 מיליון ₪, לצורך סיוע לעסקים גדולים בעלי מחזור של 200 מיליון ₪ ומעלה, שנקלעו לקשיי תזרים נוכח המשבר. הקרן תעניק לעסקים הלוואות בהיקף של 8% מהמחזור ועד 100 מיליון ₪

ועדת הכספים הזמנית, בראשות ח"כ עודד פורר, אישרה היום (ראשון) הקצאת ערבות מדינה בהיקף של 720 מיליון ₪, לצורך סיוע לעסקים גדולים בעלי מחזור של 200 מיליון ₪ ומעלה, שנקלעו לקשיי תזרים נוכח המשבר, זאת במסגרת קרן להלוואות לעסקים גדולים, שהוקמה לצורך ההתמודדות עם משבר הקורונה.

הקרן תסייע לעסקים שנקלעו לקשיי תזרים כתוצאה מההגבלות שהטילה הממשלה נוכח משבר הקורונה. הקרן תעניק לעסקים הלוואות בהיקף של 8% מהמחזור ולא יותר מ- 100 מיליון ₪. שיעור הערבות בהלוואה ספציפית יעמוד על עד 75% מכל הלוואה.

החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו ציין על רקע כך: "אנחנו גמישים בנושא התנאים, נעשה שיפורים תוך כדי תנועה, בדומה לנעשה בקרן לעסקים קטנים ובינוניים. ככל שנזהה שענף מסוים אמור לקבל והוא לא מקבל, נסכים לעשות גם כאן מסלולי חריגים. אין הרבה חברות בהיקף הזה, לכן הדבר מאפשר לנו שיקול דעת רחב יותר. שיעור ערבות בהלוואה ספציפית של 75 אחוז מכל ההלוואה, על יתר ה-25 אחוז הבנק יעמוד מול הלווה על התנאים. פיקדון ללווה יעמוד על עד 5%. יתר הדברים לשיקול הדעת של הבנק. חשבנו להגביל את תקופת ההלוואה לשנתיים, אך הבנו שייתכן שצריכים ליותר ואנחנו מגדילים ל-5 שנים, וגם פה גמישים יותר. לגבי המינוף הכללי של הקרן הוא 12 %, הוא צריך להיות נמוך יותר מהקרן הראשונה, ככל שיהיו מסורבים בתעשיות מסוימות נייצר להם מסלול מיוחד, אחרת נוכל לעזור למעט חברות".

החשב ציין עוד כי ההלוואות לא כוללות חברות ממשלתיות, חברות החזקה, פיננסים, וקמעונאי וסיטונאי מזון ופארמה שלא נפגעו במשבר. חברי הוועדה ביקרו את החשב הכללי על כך שקריטריונים שונים לא הובאו בפניהם מראש. ולהצעת חברת הכנסת אורית פרקש הכהן קבע יו"ר הוועדה הזמנית, ח"כ עודד פורר כי הוועדה תאשר את הערבות, כדי לא לעכב את המהלך אך האישור יותנה בהעברת התנאים השונים לוועדה

במסגרת דיון דיווח בפני ועדת הכספים הזמנית בראשות ח"כ עודד פורר, הציגו החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו ואנשיו, כי כמעט 41 אלף בקשות הועברו לבנקים השונים בהיקף של כ-28 מיליארד ש"ח, כאשר נידונו בבנקים קרוב ל-3,000 בקשות ואושרו כ-1,900 בקשות בהיקף של כ-900 מיליון שקלים.

האישור הינו במסגרת קרן ההלוואות לעסקים קטנים ובינוניים במחזור של עד 400 מיליון ש"ח, בערבות המדינה, נוכח משבר הקורונה, במסגרתה הועמדו ערבויות מדינה להעמדת הלוואות בסך של 8 מיליארד ש"ח עד כה. אנשי החשב הציגו בנוסף את מספר הבקשות לפי פילוח לישובים: 63% בקשות מישובים יהודים, 15% מישובים לא יהודים ו-22% מקרב ישובים מעורבים.

אנשי החשב ציינו כי מגמה שיש לשפרה הינה מצב בו ישנו מענה הלוואות לעסקים עם מחזור גבוה יחסית, וכאשר המענה לעסקים הקטנים יותר בתחומי ההסעדה, האופנה והבידור איננו מספיק. החשב הכללי הדגיש כי השבוע הקרוב צפוי להגביר את קצב מתן ההלוואות, לאחר שהסתיימה תקופת החג, ולכי לעמדתו הפעילות עולה על המסלול, כאשר מאות בקשות יקבלו מענה מידי יום.

כזכור לפני כשבועיים אישרה ועדת הכספים ערבות מדינה בסך 780 מיליון ₪, אשר תאפשר לקרן הסיוע הייעודית לעסקים קטנים ובינוניים בעלי מחזור של עד 400 מיליון ש"ח, בשל התפשטות נגיף הקורונה להעמיד הלוואות נוספות בסכום של 4.8 מיליארד ₪ ולפני כחודש אישרה הוועדה העמדת ערבות מדינה לקרן לסיוע לעסקים קטנים ובינוניים בסך 480 מיליון ₪ לבנקים, לצורך העמדת 3.2 מיליארד ₪, למתן הלוואות לעסקים אלה שנקלעו לקשיים.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

האם גפני משתתף או מחרים הדיונים ??

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו