Miriam Alster/FLASH90

יעקב אשר לגמליאל: לעצור את חוק הפיקדון שיפגע במשפחות ברוכות ילדים

בעקבות ההצעה להרחיב את חוק הפיקדון ולהעלות את מחיר בקבוקי השתיה הגדולים בחצי שקל לבקבוק, פנה יו"ר ועדת חוקה לשרה להגנת הסביבה וביקש כי לא תקדם זאת עד לקידום הצעת חוק שהגיש לאסדרת הנושא באופן שלא יפגע במשפחות ברוכות הילדים

מאבק הבקבוקים: יו"ר ועדת חוקה ח"כ יעקב אשר פנה לשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, וביקש שלא תקדם את הרחבת חוק הפיקדון על בקבוקי משקה גדולים והעלאת מחיריהם בצי שקל לבקבוק, עד לקידום הצעת חוק שהגיש לאסדרת הנושא באופן שימנע פגיעה במשפחות ברוכות הילדים ועלייה ביוקר המחיה, ואף יתקן את המצב הקיים כיום שבו 200 מיליון השקלים המצטברים מכספי הפיקדון אינם מגיעים למקום הנכון.

ניתוח נתונים מבדיקות שנעשו בכמה רשתות שיווק בארץ, ואשר הגיעו ללשכת ח"כ אשר, העלה כי הציבור שרוכש בעיקר את בקבוקי המשקה הגדולים של ליטר וחצי הוא הציבור החרדי. ברשתות שיווק בריכוזים החרדיים נמצאו נתוני רכישה גבוהים של בקבוקים כאלו, בפער של עשרות אחוזים מעל הרשתות והסניפים הקיימים במגזר הכללי. המשמעות היא, כי מי שייאלץ לשלם את המס המיותר הם בעיקר משפחות ברוכות ילדים שגם כך מתמודדות עם מצב כלכלי קשה יותר.

במכתבו לשרה גמליאל כתב ח"כ אשר: "בכהונתך כשר להגנת הסביבה הינך אמורה לבדוק בכל שנה את נושא הטלת היטל הפיקדון, עד היום השרים שכיהנו במשרד נענו לבקשתי והחליטו מחדש בכל שנה להותיר את המצב הקיים ולא להטיל היטל פיקדון על מכלי משקה גדולים, זאת בהתאם להמלצת הגורמים המקצועיים, שאינם רואים צורך בהפעלה של חוק הפיקדון על המכלים הגדולים, שכן הטלת פיקדון על הבקבוקים הגדולים תגרום להעברה של עוד כ-200 מיליון שקל בשנה מכספי הציבור לגורמים שאינם מקדמים את האינטרס הסביבתי והציבורי".

עוד הוסיף אשר וכתב: "אציין, כי הנחתי על שולחן הכנסת הצעת חוק להסדרת הטיפול באריזות, עד להשלמת הליכי החקיקה והסדרת מחזור מכלי המשקה ע"י היצרנים, אבקש כי לא תטילי חובת פיקדון על מכלי משקה גדולים, מתוך התחשבות בכך שהצרכנים העיקריים של מכלים אלו הינם משפחות מרובות ילדים שבחלקם הגדול משפחות מוחלשות, ומס זה יהווה גם נטל רגולטורי נוסף וגם יגרום להעלאת יוקר המחיה, כשמס זה אינו מוצדק בימי שגרה וק"ו בימים אלו בהם ישראל חווה משבר כלכלי בשל נגיף הקורונה.

"עוד אציין, כי מעבר להכבדת יוקר המחיה, הטלת חובת פיקדון בימים אלו של משבר הקורונה אינה הוגנת שכן משיקולי היגיינה כמעט לא ניתן ליישם את החזרת מכלי המשקה לרשתות הקמעוניות".

בעקבות המכתב, שוחחה השרה גילה גמליאל עם ח"כ אשר והודתה על הסבת תשומת הלב לנושא החשוב של מצוקת המשפחות, וביקשה להיפגש כדי לדון בדרכים לקידום פתרון מחזור באופן שיקדם את איכות הסביבה באופן יעיל ומתוך התחשבות במשפחות ברוכות הילדים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו