לצאת ממירוץ העכברים: הצעירים החרדים שסוחרים בשוק ההון • הצצה

התופעה העולמית של הצעירים המשקיעים בשוק ההון לא פסח על החברה החרדית • מגזין החג של 'חדשות JDN' עם הצצה לעולמם של המשקיעים החרדים מהדור החדש; חושף את סודותיהם ושומע מתי הפסידו כסף, ומדוע • פרק ראשון בסדרה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

"מרוץ העכברים קוראים לזה. רוב מוחלט של בני האדם העובדים לפרנסתם, נמצאים בתוך מירוץ אינסופי וחסר תוחלת, כמו העכבר הרץ כדי להשיג את הגבינה – אך לשווא. המירוץ הזה, לא יכול להסתיים אף פעם, אלא אם תחליטו לצאת מהמעגל, ולשנות את הגישה המחשבתית שלכם".

"הדוגמה הכללית היא של שכיר המקבל כסף בתמורה למכירת הזמן שלו, וכעת הוא רוצה להנות מהכסף שלו, ולנסוע לחופשה משפחתית. כדי לעשות זאת, הוא זקוק לסכום כסף גדול יותר – אותו יקבל בתמורה למכירת שעות נוספות שלו, למעסיק. כלומר: הוא מוכר שעות כדי להנות בשעות שיוותרו לו פנויות".

"אבל גם בדוגמה שמתאימה לנו, הציבור החרדי. אני רוצה לעלות את ההכנסות שלי כדי שאוכל להשקיע יותר בחינוך של הילדים שלנו, אבל כדי לעשות זאת אני נאלץ לשהות שעות רבות יותר בעבודה, ובכך לא נותן להם דוגמה אישית נכונה של הקפדה על שעות לימוד קבועות מידי יום, ובמקביל מפסיד את ההזדמנות שלי ללמוד איתם, לרוות נחת מהם ולקחת חלק בהתפתחות שלהם".

כאשר רק ביקשנו מדוד שיסביר לנו מדוע בחר לבצע שינוי משמעותי בחיים שלו ולהתחיל לסחור בשוק ההון, הוא החל לשפוך לנו מונולוג ארוך ומשכנע. כמו דוד, שוחחנו עם עוד שלושה צעירים חרדים שהחלו לעסוק בהשקעות בבורסה, הישראלית והאמריקאית.

"אין לי עניין להפוך לגביר של השטעטל"

בניגוד לעבר, היום האפשרות לסחור בשוק ההון ולהרוויח (או להפסיד) כסף בבורסה, הינה אופציה זמינה לכולם ותמורת עמלות מגוחכות. אם בעבר המחסום היה בסכום ההשקעה הראשונית, כיום יש אפשרויות השקעה תמורת סכומים קטנים, החל מחמישים דולר בלבד. והצעירים נוהרים. בדיקה קלה שערכנו, לימדה אותנו כי התופעה עמוקה משחשבנו.

אבל לפני שניכנס לפרטים, חשוב לנו להבהיר: יש רבים שהפסידו סכומי עתק מהשקעות בבורסה. כל הנכתב בכתבה מתארת אך ורק את תחושותיהם האישיות של המרואיינים, אך לא לכותב השורות ולא לאף אחד מהם אין יכולת להמליץ לכם האם וכיצד לסחור בשוק ההון. אין לראות בנכתב המלצה, ואם אתם חושבים לעשות את הצעד, תתייעצו. עם אנשים חכמים שאתם מכירים, עם יועצים מוסמכים ובקשו ברכה להצלחה מהרב שלכם. אנחנו – רק באים לסקר תופעה.

כאשר הייתי ילד, היו מראים בבית כנסת על אדם שהיה אמיד מהאחרים, ובשקט היו מלחשים סביבו: "הוא? עושה כסף מהבורסה". הרעיון תמיד קסם לי. לעשות כסף מכסף. לא להרוויח כסף תמורת שעות העבודה שלך, אלא לתת לכסף שלך להרוויח עוד כסף. בדיוק כמו הפתגם המוכר: "כסף נמשך לכסף".

"אין לי עניין להפוך ל'גביר של השטעטל' שכל העיירה מתדפקת על דלתותיו"

אז נכון להיום, הנה אתם קוראים כתבה שהכנתי כדי לקבל כסף תמורת השעות שלי, אבל לפחות שוחחתי עם אנשים שעושים כסף מכסף. אחרי שעות השיחה הארוכות איתם, אני לא בטוח מה יותר קל, והאם המאמץ הנפשי הכרוך בהשקעה בבורסה שווה את התועלת, אבל לפחות אלו האנשים שעשו את הצעדים הראשונים כדי לצאת ממירוץ העכברים שלהם.

בניגוד לאדם האמיד בבית הכנסת, המרואיינים לפרויקט החג שלנו לא רצו להתראיין בשמם, בדיוק כדי לברוח מתדמית האדם האמיד. מסביר לנו מענדי, "אני עובד קשה כדי להצליח להגדיל את תיק ההשקעות שלי, על מנת שאוכל לחתן בעז"ה את ילדי בכבוד בלי להיקלע לחובות כבדים. אין לי עניין להפוך ל'גביר של השטעטל' שכל העיירה מתדפקת על דלתותיו. אני לא שם, ולא זו המטרה שלי – למרות שמדובר בהחלט ביעד בר השגה בעז"ה".

כל המרואיינים התחילו להשקיע במהלך שלושת השנים האחרונות. רובם, אחרי פרוץ משבר הקורונה. בניגוד לציפיות, הזרמת הכסף והמענקים שניתנו על ידי המדינה, ויש גם מי שקיבל מענקים מוגדלים בזכות היותם אזרחי ארה"ב, לצד העובדה שהייתה זו תקופה של ירידה בהוצאות שאינן חלק מהתזרים הקבוע, כמו בתי מלון, נופשים, מסעדות וכו' – הם לפתע מצאו את עצמם עם כסף בכיס בסוף החודש, לצד הבנה כי העולם המוכר לנו, השתנה לחלוטין.

אנשים שהיו משוכנעים כי יש להם ביטחון תעסוקתי, כמו מדריכי תיירים לדוגמה, מוצאים את עצמם כבר שנה וחצי ללא עבודה. רבים החלו לעבוד מהבית במקום מהמשרד, ועולם התעסוקה בכללותו שינה את פניו לבלי הכר בעקבות מגפת הקורונה וההגבלות שהטילו על מנת להתמודד מול הנגיף.

"ריבית דריבית"

הכסף והשינוי, הביא לגל עולמי של מצטרפים צעירים רבים לשוק ההון – והתופעה לא פסחה על הציבור החרדי. כאשר הכל כל כך נגיש, הכסף קיים ואת המידע יש רק לצרוך משלל מקורות אפשריים, למה לא לנסות להרוויח תוספת של 10% על הכסף שלכם מידי שנה?

אבל הכסף הגדול של הבורסה, נמצא במה שנקרא "ריבית דריבית". בשורות הבאות לא ניכנס לשאלה ההלכתית, למרות שיהודה, המסביר לנו מה זה אומר, מספר כי הוא חתם על היתר עסקה ובדק מול רב את הנושא. אנחנו כמובן, לא מורי הוראה ולכן על כל אחד לעשות שאלת רב ולבדוק שלא ייכשל באיסור חמור זה.

זכות הדיבור נתונה ליהודה, אברך חסידי מירושלים: "נניח לצורך העניין, שלא רכשתי מניות של חברה ספציפית, אלא של קרן סל העוקבת אחרי S&P 500 (500 החברות הגדולות ביותר הנסחרות בוול סטריט). ממוצע, למרות שיש שנים רווחיות יותר ושנים הפסדיות, התשואה השנתית עומדת על 8% אחרי מסים".

"לצורך העניין, אני משקיע 1,000 ₪. כעבור שנה, יש לי 1,080 ₪. אני לא מושך את שמונים השקלים שהרווחתי, ולכן כעבור שנה, לא אחזיק בסכום של 1,160 ₪ – אלא החשבון שלי יהיה שווה 1,166.4 ₪ – בשל התשואה שאני צובר מעל התשואה הראשונית שלי".

כאשר גם התשואה שלכם מקבלת תשואה, או בשפה הבורסאית: אתם מקבלים "ריבית דריבית", הסיכוי שלכם להתחיל להרוויח הון בלי צורך למכור בתמורה שעות עבודה – עולה פלאים.

בואו נתחיל בצורה מסודרת. מהתחלה. מה המשמעות של רכישת מניות?

דוד מתנדב להסביר: "קח את חברת קוקה קולה, בלי לעשות קצת תוכן שיווקי, אבל אין ספק כי מדובר בחברה בטוחה, שמעמדה במקום הראשון בשוק המשקאות הקלים בעולם לא נתון לויכוח, מה שהביא גם את וורן באפט (איל הון שנחשב למשקיע הפרטי הגדול בעולם) להחזיק שנים רבות ברציפות את המניה, המניבה לו רווחים נאים. כאשר אתה רוכש מניה בודדת, תמורת סכום של מעט יותר מחמישים דולר לפי השער היומי, אתה הופך לשותף בחברה. ברשותך אחוזון קטנטן מקוקה קולה".

"הבורסה, במילים פשוטות, כמו שוק. אתה הולך למחנה יהודה בירושלים ורוצה לקנות עגבניות. אם מדובר ביום רגיל בו הביקוש לא גבוה במיוחד, ויש הרבה סחורה בשוק – המחיר לקילו יהיה נמוך. כאשר יש ביקוש גבוה ואין מספיק היצע, מחיר העגבנייה תעלה. כך גם בבורסה. אנשים קונים ומוכרים מניות, שהם כפי שהסברתי אחוזים קטנים בחברה, תמורת מכיר עולה ויורד – בהתאם להיצע והביקוש".

"אבל ההיצע והביקוש נגרמים משורה של משתנים. למשל, אם אין מספיק ימי חליבה בשל השבתות והחגים הרבים, מזהירים אותנו (אזהרה שהתממשה כמובן) במועצת החלב ממחסור צפוי, מחסור המתבטא בעיקר בשוק המהדרין המקפידים על חלב שנחלב מהפרה בשבת. מזג אוויר קר מידי, עלול להביא לעגבניות להתקלקל בשדה, ולהעלאת מחירים".

ממשיך דוד ומסביר, "כך גם בבורסה. לא מדובר רק בהיצע וביקוש, אלא גם במשתנים. חברה המפרסמת דו"ח, וכל החברות הנסחרות בבורסה שקופות לחלוטין ומחויבות לפרסם דוח מידי רבעון, ובדו"ח מתברר כי הרווח גבוה מהצפוי ויש הערכה כי הרבעון הקרוב יהיה טוב יותר – באותו רגע נוהרים משקיעים רבים המבקשים להיכנס בחברה, מה שמביא לעליית הביקוש ולהקטנת ההיצע ולזינוק במחיריהם – וההיפך כאשר הדו"ח בעייתי".

"אבל זה לא הכל. מרבית החברות גם מחלקות למשקיעים שלהם דיבידנד, חלק מהרווח השנתי שלהם, מה שמגדיל את הרווחיות בקניית אותם מניות".

ציינתם שאם הדו"חות בעייתים – מחיר המניה תירד. כלומר, ניתן גם להפסיד כסף.

"ברור", עונים המרואיינים המכירים זה את זה מהתייעצויות משותפות שהם עורכים בפלטפורמות השונות, אבל את זכות הדיבור הם נותנים להערשי, מי שנחשב ללוזר הגדול של הקבוצה שהפסיד סכום כסף גבוה.

הסיפור של הערשי מתחיל עם השקעה בבורסה בתקופה שבה הכלכלה העולמית כבר התאוששה כמעט לחלוטין מהקורונה. מניות שאיבדו כמחצית מהשווי שלהם בתקופת הקורונה התאוששו והכפילו שווי. ואז, כאשר השוק היה יקר מאוד והמדדים היו ירוקים מידי יום, הוא החל לסחור – ללא ניסיון ובלי ללמוד על הנושא.

"כאשר שמעתי מחברים שעושים רווחים גבוהים מהצד, הדבר קסם לי. רציתי להתחיל לסחור גם, ולכן חשבתי לשבור את החסכונות שלנו לשמחות המשפחתיות (לא שיש לנו שם מספיק כסף לחתן את הילדים, אבל ללידות, בר מצווה ראשונה ושמחות קטנות) אך אשתי סירבה לכך בכל תוקף. בסופו של דבר, הגענו להסכמה והשקעתי את כל מענקי הקורונה שקיבלנו, יחד עם שאר הכסף ששכב בבנק בעו"ש. גם אני וגם אשתי עובדים, כך שב"ה החשבון בבנק תמיד בפלוס – ואת כל זה רוקנו בשביל ההשקעה בבורסה".

"בלי לדעת, מתברר שקניתי מניות במחירים יקרים, ובמכפילי רווח גבוהים מהרגיל. זה התחיל בצורה מלהיבה, כאשר מידי יום ירדתי לחנות האינטרנט ברחוב מגורי כדי לבדוק כמה כסף הרווחתי היום, אך עד מהרה – האופוריה התחלפה בחרדה. המסכים הפכו להיות אדומים, ואני הפסדתי מידי יום כסף".

הערשי מכה על חטא. "שוב בחרתי לפעול בלי ללמוד ובלי להתייעץ, ומכרתי את כל המניות שרכשתי בכספים שהיו חשובים לנו, בחוסר. הפסדתי בסופו של דבר אלפי שקלים". בכל זאת, הוא כעת לומד ורק מחכה לשעת כושר כדי להסתער מחדש על שוק ההון, ואנחנו מנסים להבין מדוע.

התמכרת לריגוש שבהפסד? אני תמה.

"זה התחיל בצורה מלהיבה, כאשר מידי יום בדקתי כמה כסף הרווחתי היום, אך עד מהרה – האופוריה התחלפה בחרדה"

"לא. אבל מיד אחרי שמכרתי את המניות, פגשתי חבר וסיפרתי לו על כך. הוא הציע לי להמשיך לעקוב אחרי אותם מניות, ולראות מה יעלה בגורלם. נאמר זאת כך: לו לא הייתי ממהר לצאת, הייתי היום שוב ברווח תמורת ההשקעה שלי בבורסה".

מענדי מתגלה כפסיכולוג שבקבוצה ומסביר כי חלק גדול מההפסדים בהשקעה בבורסה, נובעים מהמנטליות האנושית. "אך טבעי הוא שאנחנו מתמכרים להצלחות ומנסים לברוח כאשר אנחנו נתקלים בכישלון. רוב המשקיעים הפרטיים משקיעים כאשר השוק יקר ומרוויח, ובורחים כאשר המסכים הירוקים הופכים לאדומים – ועל הדרך מפסידים סכומי עתק".

"אבל בדיוק כמו מוכר העגבניות בשוק שקונה את הסחורה שלו בזול ומוכר ביוקר, כך גם הסוחרים בבורסה. כדי להרוויח, צריכים לקנות כאשר השוק אדום – ולמכור כאשר השוק ירוק. או לחלופין, לא למכור. וורן באפט ידוע כמי שלא מוכר מניות של חברות איכותיות, רק לעיתים נדירות". ההיגיון הוא שבטווח הקצר ניתן להרוויח יותר או להפסיד, אבל בהשקעה לטווח ארוך – תמיד מרוויחים. הסטטיסטיקה מאז השקת מדד ה-S&P 500 מלמדת על נכונות האמירה.

הפילאם שהפסיד 90%

למרות זאת, חשוב מאוד לסייג: יש חברות שהיו בעבר ברשימה היוקרתית, וכיום נעלמו כמעט לחלוטין. די אם ניקח לדוגמה חברה כמו קודאק. לפני השקת המצלמות הדיגיטליות, בעידן של מצלמות הפילאם, לא נראה היה כי יש סיכוי שהחברה תאבד את הבכורה העולמית. אך אי ההבנה כי העולם משתנה ועליהם להתאים את עצמם, הביא לכך שהחברה כיום שווה 90% (!) פחות משוויה לפני עשור ומחצה.

לכן, גם בבחירת המניות בהם אתם משקיעים יש צורך ללמוד היטב את המודל העסקי של החברה, האם היא רווחית או יכולה להפוך לכזו, ומה העתיד צופה לתחום. דרך נוספת היא, השקעה בכל מניות ה-S&P 500 דרך קרנות סל ייעודיות.

איך בוחרים מניות? מהם השיטות השונות? ומה היעד שמבקשים להשיג בהשקעה? על כל אלו ועוד, בפרק הבא – לא לפני שנדגיש שוב: אין לראות בדברים המלצה. אל תתחילו לסחור בלי התייעצות והכוונה נכונה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מי שעדין לא הפסיד מתוך הקבוצה, הולך להפסיד. ואני לא מאחל

רוצים לקרוא עוד ?
כנסו לאתר פרוג, יש שם פורומים שטוחנים את הנושא מכל כיוון.
ממליץ

וכמובן לא לעשות שום צעד לפני שמבינים היטב היטב את התמונה הגדולה.
תחילה עליכם להתרגש מפנטזיית המליונים, ורק מתוך רוגע נפשי להתחיל להשקיע (להשקיע – ולא לסחור)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture