Nati Shohat/Flash90

כך פעלה השיטה; האם החקירה תמנע את גל עליית המחירים?

החקירה שנפתחה היום נגד שופרסל ושטראוס, עשויה להתפשט לעבר בעלי רשתות נוספות, כאשר החשד הוא כי הם תיאמו ביניהם את גל עליות המחירים - בצורה פומבית, באמצעות ראיונות לתקשורת • כך זה עשוי להשפיע על הכיס של הצרכנים

רשות התחרות פתחה היום (שלישי) בחקירה נגד חברת שטראוס ורשת שופרסל, בלי למסור פרטים נוספים. הערב כבר דווח כי ככל הנראה בעלי רשתות נוספות עשויים להיחקר, ברקע הטענה כי הם פעלו יחדיו לעליית מחירים.

אם עד היום החשדות על קרטלים שהובילו לעליות מחירים היו באמצעות שיחות סגורות ותיאומים מאחורי הקלעים, נראה כי השיטה השתכללה: המסרים הועברו, כך לפי החשד של רשות התחרות, באמצעות ראיונות פומביים לתקשורת.

בין הבכירים שהובאו היום למסירת עדויות או לחקירות, ניתן למנות את שמותיהם של מנכ"ל שטראוס גיורא בר דעה, מנכ"ל ויקטורי אייל רביד ומנכ"ל שופרסל איציק אברכהן – כאשר כאמור, בימים הקרובים הרשימה עשויה לגדול.

כך למשל נמסר מחברת שטראוס במסגרת פרסום הדו"חות, כי "עקב העליות במחירי חלק מחומרי הגלם ובמחירי התובלה הימית, החברה נערכת לאפשרויות שונות, שאין ודאות ביכולת להוציאן לפועל, ובהן תוכנית התייעלות ובמקרים מסוימים, ובהתאם למדיניות, תבחן עדכון מחירי מכירה".

מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן אמר ל"כלכליסט": "לא ראיתי שמבקרים את החברות שנכנסות למרכזי הערים על הרווחיות הגולמית הגבוהה, ולכן כולם רצים לשם. הנחת העבודה שלנו היא שהרעיון המרכזי של שחקנים, כמו פז, אלקטרה צריכה ואחרים שנכנסים למרכזי ערים, הוא לא ליצור דיסקאונט בעיר, אלא להרוויח טוב. כולם ינסו לשמור על הגולמי, כי אם יורידו אותו, תוספת המחזור שיקבלו לא תכסה את הרווח שיאבדו".

מנכ"ל רשת ויקטורי, הזהיר אף הוא בראיון תקשורתי מצונאמי של עליית מחירים: "הספקים קיבלו עליות מחירים בחומר גלם כבר בחודש יולי, כל השילוח הבין-לאומי השתנה במספרים בערך, מהמזרח ב-50 אלף שקלים יותר למכולה ובאירופה 15 אלף שקלים יותר למכולה".

האם בכך הם בעצם העבירו מסרים ביניהם כי ניתן לעלות מחירים בלי לחשוש מאיבוד לקוחות למתחרים, על ידי כך שכולם יעלו יחדיו את המחירים? זהו החשד של רשות התחרות. האם יצליחו להוכיח את החשד? גם אם כן, בתחום מעריכים כי מדובר בהליך שיכול להימשך שנים ארוכות.

כך או אחרת, התקווה שלנו הצרכנים היא כי עצם הפתיחה בחקירה תביא לכך שגל עליות המחירים יתמתן, ולו במעט.

הבלוף הגדול מאחורי "גל ההתייקרויות" – והדרך למלחמה בחברות הענק

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו