הדים נלהבים והצלחה מרשימה ליום העיון היחודי על אתגרי החינוך בדורנו

יום העיון נערך ע"י עיריית בני ברק, לראשונה, בהשתתפות מאות ראשי הישיבות, מנהלים רוחניים ורמי"ם בישיבות לצעירים • במסגרת יום עיון והעשרה הועלו בפני ראשי הישיבות ומאות מרביצי התורה בישיבות לצעירים דרכי התמודדות מול אתגרי החינוך בדורנו

כינוס למחנכים בבני ברק (2)
הדים נרחבים ותגובות נלהבות נתקבלו לאור ההצלחה המרשימה ליום העיון שנערך, לראשונה, לראשי הישיבות, מנהלים רוחניים, משגיחים ורמי"ם, בישיבות לצעירים בבני ברק, במרכז הכנסים "ציפורי בכפר" בקיבוץ חפץ חיים.

יום העיון המיוחד נערך ע"י עיריית בני ברק, בעידודו ובתמיכתו הנלהבת והנרחבת של הרב חנוך זייברט, ראש העיר, ובמהלכו התקיימו הרצאות מקצועיות ממיטב אישי החינוך ודיונים פוריים במשך כל היום, החל משעות הבוקר עד שעות הערב.

יום העיון היחודי התקיים, כהמשך לאספות הקבועות, המתקיימות מידי חודש בחודשו, לראשי הישיבות ומנהלים רוחניים מכלל החוגים החסידיים, המאוגדים במסגרת 'איגוד מנהלים רוחניים', שעל ידי מרכז "הקשיבה" שהוקם ביזמתו ובעידודו של הרב חנוך זייברט, ראש העיר ועל ידי הרב יוסף גרליץ, יועץ ראש העיר לענייני נוער ורווחה. במהלך המפגשים מתקיימים דיונים חינוכיים ומעמיקים במגוון הנושאים העומדים על הפרק בסוגיות החינוכיות שבשיבות לצעירים.

פעילות ה'איגוד' ויום העיון המיוחד הינם חלק מהמהפכה שמובילה עיריית בני ברק בנושא החינוך לבני הנוער והישיבות, ובמסגרת זו הוקם מרכז "הקשיבה", הכולל מענה מקצועי וטיפולים שונים לבחורי הישיבות ללא גביית תשלום, בשיתוף המחלקה לילדים ונוער – 360.

כחוט השני שעבר לאורך כל יום העיון עמדה הדרך לאתר ולזהות קשיים והתמודדויות שונות ולהכיר את דרכי הטיפול והפיתרונות החינוכיים הקיימים כיום, כגון איתור וזיהוי קשיי קשב וריכוז והטיפול הנכון בהם, דרכי התמודדות עם קשיי גיל הבגרות – ההיבטים השונים הקיימים בגיל מורכב זה, כיצד בונים משמעת וסמכות נכונה בישיבה ועוד כהנה וכהנה.

הנחה את יום העיון פה מפיק מרגליות, המחנך הרה"ג פנחס ברייער שליט"א, ששזר פניני חינוך במהלך היום כולו, בצוף אמרותיו.

ברגש רב נשמעו דבריו הנלהבים של הרה"ג רבי אריה גרליץ שליט"א, ראש ישיבת מאה שערים, שפתח את היום המיוחד. בדבריו אמר: "התקבצנו כולנו כאחד לשמוע דרשות מאנשי חינוך, אבל אסור לנו לשכוח את החלק הפנימי שצריך להיות למחנך. במנורה היתה הדלקת הנרות שכשרה גם בזר, אבל הטבת הנרות כשרה רק בכהן גדול. על משה רבנו, הרבי של כלל ישראל, כתוב "בכל ביתי נאמן הוא". זו ההגדרה של מחנך, נאמן למלאכתו. נאמנות, פירושה ידיעתו וזכירתו של גודל החשיבות וגודל האחריות המוטלים עליו. העושה מלאכת ד' רמייה, נאמר רק על החינוך, חלילה. זו מלאכת ד' ממש, להחדיר בצעירי הצאן פנימיות ויראת שמים ואהבת תורה. מחנך שאינו זוכר את תפקידו ושליחותו, וכל הזמן פוזל לכיוון אחר, עושה מלאכתו רמייה. משל שממנו ניקח לעבוד את ד', משפחה שאין לה ילדים ר"ל וחפצה לאמץ ילדים, אזי הרשויות חוקרות ודורשות היטב על טיב המשפחה, האם היא ראויה לגדל ילדים, וכמו"כ מחנך אשר משמים סובבו שיחנך צעירי הצאן, מוכרח שיש לו את הכוחות הנדרשים לזה, וזהו תפקידו בעולם, ואם ניגשים בגישה הזו, מתוך הכרה ואמונה שהתפקיד שלו הוא לחנך את החניכים האלו, אז זוכים ל"וברכתיך בכל אשר תעשה".

כינוס למחנכים בבני ברק (1)

בקשב רב האזינו מרביצי התורה להרצאתו המקצועית והמאלפת של הרב מרדכי בארי שליט"א מנהל מרכז הקשב במכון אחיה, בנושא "איתור זיהוי וטיפול נכון בקשיי קשב וריכוז", שעמד בדבריו על השלבים השונים: איתור, דהיינו לקרוא לילד בשמו המדוייק. השלב השני הוא אבחון והשלב השלישי הן דרכי התמודדות עם הילד. ביד אמן העניק הרב בארי ארגז כלים, כשבסיום דבריו הוא מטעים ואומר שרוב רובם של הנופלים מפאת בעיית קשב וריכוז, לא נפלו בגלל עצם הבעיה. אלא מחמת הכישלונות, התסכולים, ההרגשה שהם אינם שווים כלום, התחושה שהם כישלון מהלך. ההבנה שלנו למצבם ולקשייהם בכוחה לחולל פלאות.

אחריו נשא דברים, בנושא "התמודדות עם קשיי גיל הבגרות" הר' נתאי מלמד, כשלאחר ההרצאה המקצועית קרא למרביצי התורה ואמר, כשמפנים לטיפול, חשוב לברר האם יש למטפל הכשרה מקצועית. אף אחד לא היה הולך לניתוח אצל מישהו שאין לו הכשרה במחלה הספציפית, על אחת כמה וכמה בבעיות הנפש שהיא הרבה יותר מורכבת, שחלילה לפנות למישהו שאין לו הכשרה הולמת בנושא הבעיה. ידע לא נובע מהראש. צריך ללמוד את זה לעומק ולרוחב.

במהלך הארוחה העשירה שהוגשה "כיד המלך" ניתן היה לראות מחזה משובב נפש של ראשי ומנהלי ישיבות מעשרות ישיבות יושבים סביב שולחנות ערוכים ומשוחחים יחדיו בנושאים חינוכיים מנעימים זה לזה ולומדים עצה ותושייה איש מרעהו.

הרב חנוך זייברט, ראש העיר נשא דברי ברכה נרגשים בציינו, כי עצם הכינוס הוא דבר חשוב מאוד, וזו הזדמנות לשמוע הדרכה חינוכית מטובי אנשי החינוך, וזה אינו סוד שעיריית בני ברק החליטה להעמיד את נושא החינוך בראש סדר העדיפויות של העיר. הרב זייברט הדגיש כי שמע ששמע מאחד הרבנים החשובים שאמר שבפרשת בראשית שכתוב לאחר שקין רצח את הבל והקב"ה העניש אותו, בטוח שהוא עשה תשובה. ולאחר מכן נולד לו בן והוא קרא שמו חנוך, מכיוון שהבין שבלי חינוך אין כלום, אבל חינוך לבדו גם לא מספיק, כי אם הסביבה אינה ראויה אי אפשר לחנך, ומשום כך הוא בנה עיר וקרא את שמה חנוך, שכל העיר תהיה מיוסדת על החינוך. זוהי מטרתנו, לבנות עיר של חינוך. למען מטרה זו אנחנו מקיימים כנסי חינוך למחנכים ואנשי חינוך, הקמנו פרוייקטים מיוחדים לנוער ומגוון פרוייקטים חינוכיים שהעירייה מפעילה. תפקידנו הוא- הוסיף ראש העיר- הוא להסיר את המכשולים ולמצוא את הפיתרונות.

לאחר מכן נערך פאנל מקצועי, בהשתתפות אנשי החינוך הנודעים, הרה"ג רבי יהושע פינק שליט"א והרה"ג משה בלוי שליט"א, ראשי ארגון "תושייה", שהעניקו למחנכים תובנות נחוצות בשדה החינוך מניסיונם רב השנים.

בין דבריו למשתתפים הבהיר הרב בלוי, כי את המצב והאווירה בישיבה צריך להעמיד בהתאם למצויינים ולא לפי החלשים, שכן מצויין אינו נקבע לפי הכישרונות, אלא לפי נכונותו להקריב ולהשקיע למען המטרה. גם רמתם של הבינוניים והחלשים נקבעת ביחס למצויינים, וככל שהמצויינים ברמה גבוהה יותר, כך משפיע גם על הבינוניים, אך ודאי שלא ניתן להתעלם מהבינוניים ומהחלשים, הן בלימוד והן ביראת שמים. העצה לזה, היא לחזק את הקשר האישי עם אותם בחורים. ברגע שהבחור מרגיש שיש לו מקום בישיבה, שהוא רצוי ואהוב ושהמשגיח מתייחס אליו, הוא מוכן לעשות הכל ולהתאים את עצמו לסדרי הישיבה. אפילו בחורים חלשים, לפעמים הם בעלי כישרונות חבויים, וכשהם משתתפים בלימוד הם יכולים בהחלט להבריק ולשאול שאלות טובות.

הרה"ג רבי יהושע פינק שליט"א, דומ"ץ דביהמ"ד בעלז בבני ברק ומראשי תושייה השמיע, בין הדברים, תובנה נחוצה וחשובה, שנהוג היום לומר שהבעיה של דורנו היא הטכנולוגיה המתקדמת, המחשבים והפלאפונים המשחיתים, אבל אני רוצה להדגיש נקודה אחרת שראוי לתת עליה את הדעת. בעבר, לא כולם הלכו ללמוד. רק מי שחשקה נפשו בתורה היה הולך לישיבה, אבל גם מי שלא הלך ללמוד, היה עדיין נשאר יהודי טוב, עם רגש יהודי. כיום, ישנה תפיסה של או הכל או לא כלום. בחור חושב לעצמו או שאני אהיה תלמיד חכם ולמדן, או לא. אין את הדרך האמצעית של להיות יהודי טוב, ירא שמים. פעם היה יהודי חסידי ירא שמים, שעבד למחייתו וקבע עיתים לתורה והתפלל בכוונה. היום אין את הדמות הזאת וצריך לתת את הדעת על כך.

בסיום יום העיון נשא הרצאה מרתקת ומקצועית, הר' שלמה בלפר, על הדרך לביסוס המשמעת והסמכות החינוכית, כשהוא מעניק לצוותות הדרכה מעשית מפורטת וברורה בנושא החשוב, כשהקהל מתענג על התובנות המחכימות והחשובות.

כינוס למחנכים בבני ברק (3)

מהוועד המארגן נמסר על עשרות רבות של מכתבי תודה ששוגרו ע"י מרביצי התורה, שביטאו, בכל לב, את התרגשותם והכרת הטוב על קיום היום המיוחד, שלבטח יתן פירות וסיוע של ממש לעבודת הקודש במהלך כל השנה.

כמו כן הודו המשתתפים להרב שמעון קשש, מנהל המחלקה לילדים ולנוער -360 ולהרב יצחק משה שטיין, מנהל ארגון מאירים, המלווה באופן שוטף את איגוד המנהלים הרוחניים ואת יום העיון על הצד המעולה ביותר וכן להרב אברהם פדר, מנהל מרכז הקשיבה, הנותן מענה מקצועי לבני הישיבות.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו