בשעות האחרונות: הצבא התפשר על אופי ההתייצבות ל'צו ראשון'

שעות בודדות לפני כינוס מועצת גדולי התורה של אגו"י האמורה להכריע בשאלת ההתייצבות, משרד הביטחון הסכים לנהלי צניעות והפרדה בזימון בחורי הישיבות • מסתבר כי עמדת צה"ל המתוקנת תקבל את הסכמת האדמו"רים להמשך ההתייצבות בתנאים החדשים, אולם ההכרעה הסופית האם לתת אמון נוסף בסיכומי הצבא תתפרסם הערב בהחלטת מועצגה"ת

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

חברי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל יתכנסו היום בירושלים לדון בסוגיית התייצבותם של בני הישיבות בלשכות הגיוס,

מסתמן כי רוב חברי המועצת יורו לבני הישיבות להתייצב בלשכות הגיוס לאור סיכומים עם שלטונות הצבא ולפיהם בני הישיבות יגיעו ללשכות בקבוצות מרוכזות תוך הקפדה על כללי צניעות מצד הצבא.

ההערכה מתחזקת עם פרסום נייר העמדה הרשמי של משרד הביטחון. במכתב מיוחד שנשלח לח"כים החרדיים הודיעו הגורמים בצה"ל כי הצבא מוכן להתאים את עצמו לצרכיהם של המלש"בים החרדים בשורה של נושאים שיאפשרו את מימוש תהליכי דחיית השירות וקבלת הפטור בצורה התואמת לאורח החיים החרדי, כשגולת הכותרת היא ההסכמה לאפשר ימי התייצבות נפרדים לחרדים.

קרא עוד:

[postim]

ההוראה הברורה שפורסמה שעות לפני כינוס המועצת, נועדה ככל הנראה, להקל את ההתנגדות המשמעותית של חלק גדול מהאדמו"רים חברי מועצגה"ת שהורו עד כה שלא להתייצב בלשכות הגיוס בשל בעיות הצניעות הקשות השוררות במקום.

בצה"ל טוענים כי הם משקיעים מאמצים מרובים בפילוח האוכלוסייה ע"פ גילאים, בכדי לאפשר זימון חלקים ממנה בעיתויים ייעודיים ועל פני תקופת זמן ארוכה, כמו"כ אומרים גורמים בלשכת הגיוס כי הקמת מדור בני ישיבות ארצי בבסיס תל השומר תסייע לתת מענה ייחודי כפי דרישות הרבנים והאדמו"רים.

אמנם, עיקרי השיפורים אמורים לגבי הדחיות הנוספות ולא לגבי ההתייצבות לצו הראשון המהווה את סלע המחלוקת, לגביו, טוען צה"ל כי אין ביכולתם לשייך את המלש"בים למגזריהם בטרם התייצבו לצו ראשון ועל כן אין כרגע פרוצדורה שתאפשר זאת.

"עם זאת", הם מבהירים, "במידה וראשי הציבור החרדי ירתמו למהלך הננו סבורים שניתן יהיה לרכז היקף אוכלוסייה משמעותי, בחתך ישיבות, בימים ייעודיים שיוגדרו כ'יום התייצבות אחיד לישיבות', כך ניתן יהיה להפנות את הקשב והמשאבים של לשכת הגיוס לטיפול במועמדים לשירות ביטחון החרדים".

To match Insight ISRAEL/RELIGION-IDF"יום אחיד להתייצבות בני ישיבות". (צילום אילוסטרציה: רויטרס)

ההצעה הנוכחית של צה"ל היא להתחיל כבר כעת בקיום מספר ימי ניסיון במתכונת זו בתיאום עם ועד הישיבות. "ככל שיצלח הניסיון ניתן יהיה להרחיבו עד למיצוי הצו הראשון בקרב מרבית האוכלוסייה", נכתב.

"לסיכום", כותבים בצה"ל, "סוגיית זימון מועמדים לשירות ביטחון חרדים לביצוע תהליכים ובכלל זאת הצו הראשון, נדונה משך תקופה ארוכה וקבלה שורה של מענים התואמים את צורכי האוכלוסייה. יחד עם זאת, צה"ל יהיה נכון לבצע התאמות נוספות כפי שיפורט, ובלבד שהדבר יעשה בשיתוף פעולה ותוך נטילת אחריות מצד ראשי הציבור החרדי".

כזכור, במהלך מפגשם של חברי הכנסת החרדיים עם שר הביטחון בוגי יעלון לפני כחצי שנה, דרשו הח"כים את הפסקת הבדיקות הרפואיות ואת ההפרדה גם בעת הזימון לצו ראשון. כעבור שישה שבועות הודיע יעלון כי לא ניתן לשנות את מודל ההתייצבות של מלשבי”ם בני 16.5 בלשכות הגיוס, והוא ישאר במתכונת הנוכחית. צעד זה הביא לכינוס המועצת שהיתה אמורה להתגבש ולגבות החלטה האוסרת על התייצבות במקום מעורב.

למרבה ההקלה, התקבלה היום ההודעה המתקנת ועל פיה, כאמור, בשלב הראשוני יתייצבו תלמידי הישיבות בלשכות הגיוס האזוריות, כשההתייצבות תהיה נפרדת ותתחשב באורח החיים החרדי, ובשלבים הבאים של קבלת הדחייה יתייצבו המועמדים לשירות בבסיס בני"ש ארצי בתל השומר.

ההסתברות המרבית הינה כי עמדת משהב"ט המתוקנת שתוצג ע"י מזכיר המועצת בפני חברי מועצגה"ת בכינוס שיתקיים בשעות הקרובות בבית הוועד הפועל, תקבל את הסכמת האדמו"רים להמשך ההתייצבות בתנאים החדשים, אולם ההכרעה הסופית נתונה בידיהם של גדולי ומאורי הדור שליט"א אשר יכריעו האם לתת אמון נוסף בסיכומי הצבא.

IMG-20141029-WA0191מכתב ההסכמה של צה"ל. (צילום: כיכר השבת)

 

בכינוס המועצת, צפויה להידון גם סוגיית הקמת ספרי יוחסין בעקבות חוק הגיור הקלוקל שאושר השבוע בקריאה ראשונה. האדמו"ר מערלוי יעדר מהישיבה בשל פטירת זקן תלמידיו האדמו"ר מטאשבע.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture