בדיון טלפוני לילי: אושרו תקנות החירום למעקב דיגיטלי אחרי חולי קורונה

בהמשך להודעת נתניהו: הממשלה אישרה הלילה את התקנות לשעת חירום, שיאפשרו בין היתר שימוש באמצעים דיגיטליים למאבק בהתפשטות נגיף הקורונה. ההחלטה התקבלה פה אחד בישיבת ממשלה טלפונית, בהשתתפות הייעוץ המשפטי

הממשלה אישרה הלילה (בין שני לשלישי) את התקנות לשעת חירום, שיאפשרו בין היתר שימוש באמצעים דיגיטליים למאבק בהתפשטות נגיף הקורונה. ההחלטה התקבלה פה אחד בישיבת ממשלה טלפונית, בהשתתפות הייעוץ המשפטי. זאת, בהמשך להודעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש על כוונתו לאשר זאת במהלך הלילה.

המדינה נמצאת ב"מצב חירום" לפי חוק מיום הקמתה, והחוק מאפשר לה התקנת תקנות לנושאים ספציפיים כדי לשמור על ביטחון המדינה והציבור, ואספקת שירותים חיוניים. התקנות יכולות לשנות חוקים או לבטל אותם באופן זמני. התקנות תקפות לשלושה חודשים לכל היותר, ולאחר מכן רק הכנסת יכולה לתת הארכה. אחת מהתקנות עליהן התנהל הדיון היא שימוש באמצעים דיגיטליים כדי לעקוב אחר אזרחים.

כבר שלשום אישרה הממשלה לבצע מעקבי איכונים סלולריים לצורך המאבק בנגיף. המעקב, שיעשה בחלקו על ידי שב"כ, אמור היה להתבצע תחת סעיף בחוק השב"כ שמאפשר להפעיל את השירות להגנה על אינטרסים לאומיים שאינם מלחמה בטרור. הפעלת השירות תחת סעיף זה דורשת אישור של ועדת המשנה לשירותים חשאיים של הכנסת – מה שמבטיח לפחות פיקוח ציבורי מסוים.

ועדת המשנה למודיעין ושירותים חשאיים של ועדת החוץ והביטחון, שבראשה עמד ח"כ גבי אשכנזי, הייתה אמורה לאשר את התוכנית שעליה הכריז נתניהו במוצאי שבת, אך סיימה את דיוניה אתמול בשעה 16:00 מבלי שאישרה את המהלך. בשעה זו התפזרה הכנסת ה-22 ואיתה כל ועדות הכנסת. ועדת החוץ והביטחון של הכנסת ה-23 צפויה לקום רק בעוד כמה ימים וייתכן שאף בעוד כמה שבועות.

הנושא עורר מחלוקת רבה בקרב חברי הכנסת והשרים ובישיבת ממשלה שנערכה ביום ראשון התעורר ויכוח בין השרים לגבי האפשרות לשימוש באיכונים סלולריים ע"י שירות הביטחון הכללי כדי לאתר אנשים שיש חשש שנדבקו בקורונה. שרים שהשתתפו בישיבה ציינו כי השרים סמוטריץ', ארדן, אוחנה וחוטובלי הביעו חשש מהמהלך וציינו כי עלול להיות שימוש לרעה בנתונים ודליפת מידע אישי של אזרחים.

שיטת המעקב תתבסס על ניטור נתונים מהטלפונים הניידים, כפי שנעשה שימוש בהם כיום במאבק בטרור. ההחלטה התקבלה לאחר שבמשרד המשפטים בחנו את ההנחיות במישור המשפטי וחוות דעת מטעם היועץ המשפטי לממשלה הועבר לממשלה לממשלה. בין היתר בחן היועמ"ש האם תידרש הסכמתם של כלל החולים למעקב, או שגם במקרים של סירוב, החוק מגן על המדינה בזכות האינטרס הציבורי, והמעקב יתבצע בכל זאת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר מוקדם יותר בהצהרה לתקשורת כי "הממשלה תאשר הלילה תקנות לשעת חירום שיאפשרו שימוש באמצעים דיגיטליים למלחמה בקורונה. האמצעים הללו יעזרו לנו מאוד לאתר את מיקום החולים ולעצור על ידי כך את התפשטות הנגיף. אנחנו דנו אתמול בממשלה במשך שש שעות בנושא הזה".

"אני וכל השרים ביקשנו להבטיח פיקוח קפדני על האמצעי הזה, כדי שלא יעשה בו שימוש לרעה. הייעוץ המשפטי נענה לבקשתנו, והערב אנחנו נאשר את השימוש בכלים דיגיטליים לפרק זמן מוגבל של 30 יום. ישראל היא דמוקרטיה, אנחנו חייבים לשמור על האיזון בין זכויות הפרט וצרכי הכלל ואנחנו עושים זאת", דברי נתניהו.

 

המדינה מתכוונת לעקוב באמצעות איכוני סלולר? היועמ"ש ובשב"כ מבהירים

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מה הבעיה לחולה הקרונה להשאיר כת הפלפון בבית

האיכון נועד רק למי שגילו שהוא נשא ויבדקו אחורה מי היה לידו כדי להזהיר כל מי שהיה קרוב אליו שיבדק אם לא נדבק ויכנס לבידוד יותר מזה מכאן ולהבא אין להם אישור לעקוב אחריו

לפיד וגנץ. שמאל. חלש.
נתניהו. ימין. חזק.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו