Yonatan Sindel/Flash90

הרחבת ההגבלות או הסגר מלא? אחרי הדיונים הסוערים – הממשלה תתכנס

ראש הממשלה יביא לאישור הממשלה צעדים ל"הידוק ההנחיות", בעוד בכירי האוצר והבריאות מתווכחים על הנזק הכלכלי. נתניהו הורה להיערך לסגר מיום שני עד אחרי פסח. המשק יצמצם ל-20-20%. בנט, דרעי וכחלון מתנגדים: "מדובר באסון כלכלי"

לאחר שיחות ממושכות שנערכו ביום שישי ואמש (מוצאי שבת) בין שרי הממשלה והפקידים הבכירים, הממשלה צפויה להתכנס היום (ראשון) לישיבה מיוחדת שבה יוחלט על הידוק הסגר והחרפת הגבלות התנועה על הישראלים באופן שיצמצם את מספר השוהים מחוץ לבית. זאת, לאחר שנגיף הקורונה שכבר גבה את חייהם של 12 ישראלים. 3,619 איש כבר נדבקו בנגיף, מצבם של 54 מוגדר קשה.

ב'ווינט' חשפו חלקים מהשיחות שנערכו ביום שישי. "אני רוצה שהחל מיום שני ניכנס להסגר של שלושה שבועות עד אחרי פסח. כל שבוע אסתכל על זה ויהיה לי כיסא מפלט. אם המצב ישתפר – אני אוכל קצת לשחרר את המשק", אמר נתניהו בדיון שנמשך כארבע שעות. הוא הורה לאוצר להוריד את מספר האנשים שייצא לעבודה מ-30% ל-15% ואפילו לעשרה אחוזים.

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן אמר בדיון שהוא מוטרד מאוד מפסח. "אני לא רוצה להרוס את אווירת החג כדי שזה לא יהיה 'ליל הסגר' אלא ליל הסדר", אמר והסביר, "צריך לשים לב שהמשמעת של הציבור תהיה רופפת כי אנשים רוצים להיות עם המשפחה וללכת לסופרים לפני הסדר. הכל יהיה מפוצץ". ארדן הזכיר שפסח והרמדאן הם נקודות שיכולות להיות מסוכנות מבחינת הדבקה.

על פי הדיווח של איתמר אייכנר, משרד הבריאות הציע בדיון לתגבר את העובדים האורזים בסופרים, כך שאנשים יגיעו לקחת משלוחים מהסופר. השר ארדן הציע לצמצם את טווחי המרחק שבהם יורשו אזרחים ללכת לקניות בסופר, כך שלא יהיו מרוחקים יותר משני קילומטרים ממקום מגוריהם. הצעה נוספת שעלתה היא להורות על חלון זמנים של בין שעתיים לשלוש שעות ביום בכל סופרמרקט שיוקצה אך ורק למבוגרים.

שני שרים התנגדו בדיון לכיוון של החרפת הסגר. שר הפנים אריה דרעי חזר ואמר שהוא "אולי לא למד לימודי ליבה", אבל הוא חושב שלא צריך לשתק את המשק ועדיף להכריח את כל אזרחי ישראל שמעל גיל 65 לא לצאת מהבית. שר הפנים רצה שהממשלה תהיה מתונה בצעדים שלה. דרעי גם הזהיר מכך שאין בידוד בבני ברק. "אני אומר לכם, יש שם יותר חולים מאשר מבודדים. זאת מדגרה", הסביר.

השר השני שהתנגד לסגר הוא שר הביטחון נפתלי בנט שאמר: "אני לא מבין למה צריך להוריד את המכה החזקה הזו על האזרחים. יש עוד כל כך הרבה מה לעשות לפני זה ואם אתם הולכים לשם אני אתנגד", אמר והציע להשתמש יותר בטכנולוגיה עם השב"כ ו-8200. "אני רוצה לחייב בחוק שכל אזרח יוריד את אפליקציית מגן".

גורם בכיר צוטט בדיווח אומר כי "נתניהו לא בטירוף של לכבות את המשק. יש הסכמה שהגופים החיוניים יעבדו. האווירה הכללית היא שמורידים את המשק למינימום תוך התחשבות בכלכלה". הוא הוסיף כי הכיוון הוא הידוק הסגר ואפילו הכרזה על סגר מלא, כך שיהיה קל יותר למשטרה לאכוף את ההנחיות, וגם כדי שהאזרחים יתייחסו יותר ברצינות לעניין. "רוצים להפחיד", הוא ציין.

ב'כאן חדשות' דווח כי פגישת נתניהו וראשי המערכת הפיננסית שהתקיימה בנושא תוכנית הסיוע למשק – הסתיימה ללא תוצאות. בכירי האוצר דרשו מראש הממשלה להתיר פעילות של לפחות 20% מהמשק. ב'חדשות 13' דווח כי במהלך ההתייעצויות שערך נתניהו ביום שישי ביקש נתניהו לצמצם את הפעילות במשק ל-15-10% בלבד – צמצום של כמחצית מהמצב היום.

מצב הנוכחי, מפעלים רבים עדיין עובדים וכן חברות הייטק, וצמצום נוסף יביא למאות אלפי אנשים שיישארו בבית. ברק רביד דיווח כי נתניהו תומך במהלך, חרף התנגדותם של השרים שנכחו בהתייעצויות – בהם נפתלי בנט, אלי כהן ואריה דרעי. שר האוצר משה כחלון הזהיר כי צעדים כאלה יובילו ל"אסון כלכלי".

בתום שיחת הוועידה הוחלט להגדיל את המענק לעצמאים מעבר ל-6,000 שקלים שהוחלטו. עצמאים אשר ההכנסה החייבת שלהם היא בין 20 ל-15 אלף שקלים בחודש יהיו זכאים למענק. נוסף על כך, הוצע להקים קרן הלוואות לעסקים גדולים, ולהעניק לעצמאיים מענק של עד 12 אלף שקלים בשתי פעימות. ההשגות של כחלון הובילו לכך שגם הדיון היום הסתיים ללא תוצאות.

שר האוצר כחלון ביקש מגורמי המקצוע במשרדו להרחיב את התוכנית, ולכלול בה מענקים לעסקים הקטנים שנפגעו ממשבר קורונה. במשרד האוצר מעריכים: עלות סגר מלא של חמישה שבועות – כ-140 מיליארד שקלים. אם יוטל סגר כזה, הפגיעה בישראל מוערכת בכ-10% מהתוצר, ותביא לזינוק של הגרעון בכמעט 10%. האומדן הקודם של המשרד בנושא, צפה עלות של 80 מיליארד שקלים.

לצד זאת, מסתמן שעסקים קטנים ובינוניים יקבלו מענקים על סך 5 מיליארד שקלים, ואילו חברות גדולות יקבלו בשלב זה רק הלוואות מהמדינה כפי שהציע האוצר. כמו כן, ככל הנראה יאושר גם פטור מתשלום ארנונה לעסקים שנפגעו מהמשבר. עלות הפטור: 1.5 מיליארד שקלים, כאשר 85% מהסכום ימומן על ידי המדינה.

ב'חדשות 12' דווח כי הצעדים צפויים להיכנס לתוקף באופן מיידי ביום שני בבוקר, מכיוון שעבודת המטה כבר נעשתה ולא יהיה צורך לחוקק תקנות חירום. בסביבת נתניהו היו מודאגים מהתמונות של התורים בכניסה ברשתות המזון ולכן ראש הממשלה דרש אכיפה קפדנית וציין כי מדובר בנושא קריטי. הם דנים במספר צעדים, בהם הצבת יותר אורזים ולאפשר לאנשים להזמין מראש חבילה ורק לאסוף אותה כדי להקל על העומס.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתום הדיונים ביום שישי כי נתניהו "קיים שורת דיונים מקצועיים בעניין המשך הצעדים להתמודדות עם משבר הקורונה בנושאי ההצטיידות והרכש וכן היערכות לקראת הסגר. ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה להיערך להידוק משמעותי של הגבלות התנועה באופן שיצמצם אף יותר את מספר השוהים מחוץ לבית כדי למנוע את התפשטות מגפת הקורונה".

"ראש הממשלה הנחה להגביר את האכיפה ברשתות המזון ובפארמים כדי להבטיח שמירת מרחק, חיטוי והקפדה על הוראות משרד הבריאות. ראש הממשלה ציין בדיון שאם לא נראה שינוי בשיעור הנדבקים ביומיים הקרובים לא יהיה מנוס מהטלת הסגר. התכניות החדשות להידוק הגבלות התנועה יוצגו לראש הממשלה ולשרים במהלך 48 השעות הקרובות", לשון הודעת משרד ראש הממשלה.

הכתבות המעניינות ביותר

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
9 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

זה פשוט לא הוגן, מדוע שעצמאים שהכנסתם יותר מ15,000 ש"ח יקבלו יותר מענק, השכל הישר אומר שעצמאי שבקושי סוגר את החודש עם פחות מ8,000 ש"ח יצטרך מענק, משום שסביר להניח שלעצמאי כזה אין שום חסכונות וכו אבל עצמאי שמשתכר יפה סביר להניח שיש לו חסכונות וכדו' ויש לו איך להתגלגל

חבורת משוגעים. רוצים לחנוק את הציבור.
הם לא מבינים שהבעיה האמיתיית מקורה בתעשיות המזון ותעשיות התרופות כאחד אשר הורגות את הציבור במלוא מובן המילה.

מההה

למה בארה"ב הבטיח טראמפ לכל תושב מעל גיל 18 מענק של 1500$, עב המצב ,ובישראל תושב פשוט לא צריך עזרה????

טירוף, לאיפה העולם הולך?!?!?!

לא צריך שום סגר מלא. שישאר כמו שזה עכשיו. זה מספיק. המצב לא כזה קשה. בסך הכל 4000 חולים ו 20 מתים. זה כלום. סגר מלא רק כאשר מס' החולים יגיע אולי ל100000 מאה אלף חולים לא לפני כן.

הרי כל הבעיה היא אנחנו, 2%-4% האוכלוסייה המבוגרת, שלא מצליחה להתגבר ולפתח חיסון עצמי כנגד הנגיף – לא יותר פשוט לסגור רק אותנו בבית ? ? החזקים צריכים להחזיק את החלשים – ולא ההפך ! !

כל מי שמזלזל בהוראת, הוא בגדר רוצח.
רבותי תפתחו עיניים ותראו מה קרה בארצות הברית לציבור החרדי
כווולם בסכנה, גם הצעירים

איך העצמאיים מתמודדים עם זה?!? אחרי המגיפה הנוראית הזו, שפרו את תנאי העצמאיים ותנו להם תנאי שכירים בביטוח לאומי, הרי למה אנחנו משלמים להם אם לא עבור תקופות כאלו קשות? העצמאיים מתרסקים ואיתם המשפחות שלהם.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו